Gå til innhold

16:9 modus og PS8


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et trv80 som kan filme i 16:9 widescreen. Jeg har dessverre ikke et widescreen-tv ennå, men det er vel det formatet som slår gjennom i fremtiden. Det hadde derfor sikkert vært lurt å begynne å filme i 16:9 allerede nå.

 

Problemet er bare at når jeg spiller av dette inn i PS8 eller på min 4:3 tv så blir jo bildet "sammentrengt" i bredden (folk blir for smale i ansiktet).

 

Jeg skulle derfor gjerne fått inn bildet på min 4:3 skjerm (og PS8) i ekte 16:9, men med sladd oppe og nede (slik som widescreenfilmer vises på tv).

 

Noen som har løsningen? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at filmkameraet spiller opp direkte på TVen din, at TVen stiller seg automatisk etter hvordan modus den spiller opp av. Dvs. at om du har widescreen, så vises den i ren widescreen-format, og om du har 4:3-format, så legger den til svarte områder oppe og nede.

 

Om PS8 har støtte for dette, vet jeg ingenting om.

 

 

-Christoffer-

Lenke til kommentar

Hei.

Nei, TV-en stiller seg ikke automatisk inn slik at videoen vises med "sladd" oppe og nede. LCD-skjermen på kameraet gjør det, men på TV-en og i PS8 vises bildet i full høyde og sammentregt i bredden. Proporsjonene i bildet blir derfor helt feil (folk blir lange og smale).

 

Hva kan jeg gjøre med dette?

Lenke til kommentar

Nyere TVer som er 4:3, har mulighet til å stilles om til 16:9 format, enten automatisk eller manuelt.

 

16:9 format takles ulikt på ulike kameraer.

 

Jeg har testet Canon MV550 som benyttet samme metode som ditt, ved at det blir sammenklemt for å utnytte hele bildeflaten.

 

Jeg har nå Panasonic MX350 som legger på svart sladd oppe og nede. Dermed benyttes en mindre del av bildeflaten, og oppløsningen vertikalt på en 16:9 TV blir litt dårligere da.

 

Så hvis du vil bruke 16:9 format, må du enten ha deg en nyere TV som takler omstilling til 16:9, eller skaffe deg et annet kamera som legger på svartsladd oppe og nede.

 

Å redigere med Studio 8 er ikke noe problem, men du må akseptere å se bare slanke personer mens du redigerer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

Fant noe jeg trodde var løsningen ved at jeg kan brenne en DVD og så stille inn DVD-spilleren til "Letterboks 16:9" for å spille av på en 4:3 TV med svartsladd oppe og nede.

 

Jeg prøvde, men det fungerte ikke dessverre. :cry:

 

Fant deretter på nettet noe om at det må legges inn en kode på DVD-platen om at filmen er spilt inn i Widescreen for at dette valget skal virke. PS8 legger tydeligvis ikke inn en slik kode.

 

Er det noen som vet noe om hvordan jeg kan få lagt inn en slik kode? Må jeg bruke annet program for å brenne DVDer?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Ikke mitt TV. Det er nok for gammelt. Er derfor fortsatt avhengig av å få satt en kode på DVD-platen om at det er 16:9 format på filmen slik at jeg kan stille inn DVD-spilleren på Letterboks 16:9 format.

 

Fortsatt ingen som vet hvordan en kan sette en slik kode?

Lenke til kommentar

Ser ut til å være mye grei info her. Men ikke heng dere for mye opp i alle tallene; det ser ut som om de kun omtaler NTSC, og ikke vårt PAL TV-system... Vår DV-oppløsing er til sammenligning 720x576 (mens det refereres til 720x480 som er oppløsningen for NTSC).

 

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Hei.

Fant løsningen! :)

Her er en liten oppskrift:

 

Rediger video i PS8.

Velg Make Movie, velg Disc, gå til Settings og velg "Create Disc Content but don’t burn"

Start Create disc og vent til renderingen er ferdig.

 

Start IFOedit

(programmet finner du f.eks her http://mpucoder.kewlhair.com/derrow/ )

Gå til DVD-mappe der videoen er lagret og deretter VideoTS-mappe

Åpne filen VIDEO_TS.IFO

Dobbelklikk på linjene som sier noe om Video slik at du får frem Video Attributes-menyen

Sett til 16:9 og Automatic Letterboxed

Save filen med samme navn og svar Yes på at du vil oppdatere .BUP-filen også

Gjør det samme med VTS_01_0.IFO filen

 

Gå tilbake til PS8

Velg Make Movie, velg Disc, gå til Settings og velg "Burn from previously created disc content"

Start brenningen ved å velge Create disc

 

Dette virket i hvert fall på min spiller (Thomson). Videoen tatt opp i 16:9 viste på min gamle 4:3 tv i full widescreen med svarte felt over og under.

 

Så heretter blir det bare 16:9 filming på meg :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...