Gå til innhold

Problemer med PHP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er php installert på serveren? Og er web serveren riktig konfigurert for .php filer? Hvordan er rettighetene på fila?

 

Altså jeg har 2 domener hostet på serveren. Det ene domene fungerer PHP på og domene jeg har lastet opp index.php på så fungerer ikke php, da får jeg 500 internal server error..

Rettighetene på filen er 664

Lenke til kommentar

500 får du når du har syntax-error i PHP, og ikke har konfigurert den til å vise den faktiske feilmeldingen. For å løse det kan du enten sjekke loggfilene, eller konfigurere konfigurasjonsfilene til å vise feilmeldinger, eller sette hver php-fil opp til å gjøre det. Jeg anbefaler å redigere konfigurasjonsfilene dine.

Lenke til kommentar

500 får du når du har syntax-error i PHP, og ikke har konfigurert den til å vise den faktiske feilmeldingen. For å løse det kan du enten sjekke loggfilene, eller konfigurere konfigurasjonsfilene til å vise feilmeldinger, eller sette hver php-fil opp til å gjøre det. Jeg anbefaler å redigere konfigurasjonsfilene dine.

 

Jeg får opp disse 2 feilmeldingene:

[Tue Mar 12 16:02:57 2013] [error] [client 85.166.133.14] SoftException in Application.cpp:357: UID of script "/home/system/public_html/index.php" is smaller than min_uid

[Tue Mar 12 16:02:57 2013] [error] [client 85.166.133.14] Premature end of script headers: index.php

 

Jeg er ingen server-ekspert, og vetikke helt hva de betyr for noe.. -.-

Lenke til kommentar

Du får ikke kjørt filen fordi eieren av fila har mindre brukerid enn det som er tillatt i config. Dette er for at f.eks. ikke root skal kunne kjøre php-filer. Det vil være en stor sikkerhetsrisiko. Brukeren som kjører php-filer bør ha så lite tilgang som mulig.

Lenke til kommentar

Du får ikke kjørt filen fordi eieren av fila har mindre brukerid enn det som er tillatt i config. Dette er for at f.eks. ikke root skal kunne kjøre php-filer. Det vil være en stor sikkerhetsrisiko. Brukeren som kjører php-filer bør ha så lite tilgang som mulig.

 

Aha, men hvordan gjør jeg om det ? :)

Lenke til kommentar

Forutsetter at dette er på linux.

 

Kjør ls -l i mappen, det lister ut alle filene og viser bl.a. eier og gruppe.

Du kan endre eier og/eller gruppe med chown kommandoen

sudo chown eier:gruppe fil(er)

.

F.eks.

sudo chown www-data:crowly *.php

vil sette www-data (som er apache brukeren under Ubuntu) som eier, og crowly som gruppe på alle php filer i mappa.

 

Du bør be en moderator om å flytte denne tråden til riktig kategori, da dette ikke er ett php relatert problem.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trådstarter, til seinere:

 

En 500-error betyr at noe gikk galt. Denne erroren blir kastet av Apache2 (i de fleste tilfeller) som kjører webserveren din. Når du programmerer i PHP betyr denne feilen at du har gjort noe galt i et script som får Apache til å tryne, og dermed displaye denne meldingen. Du kan få en bedre feilmelding om du skrur på vising av feilmeldinger, i stede for å logge dem. På den måten blir det enklere for deg å se hva som er feil. Dette er riktignok noe som burde fjernes etter at ting går ut av dev og til prod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...