Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva trenger jeg til mitt nettverk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære hardware-kamerater...

Jeg trenger litt hjelp. Jeg har bestillt ADSL fra Kvalito og lurer på hva slags utstyr jeg må ha for å forstatt ha et hjemmenettverk. Pr. i dag har jeg wireless bredbånd. Jeg har et radiokort i PC'n og ei antenne på taket. Maskin nummer to er koblet til hovedmaskinen gjennom nettverkkort og får internett tillgang gjennom min. Det funker greit, eneste ulempe er at min maskin må stå på for at den andre skal komme på internett.

Sånn ønsker jeg å ha det: Begge maskinene skal kunne gå på internett uten at den ene eller andre maskinen må stå på. Jeg ønsker også at venner som kommer på besøk lett kan plugge i sine pc'er, eller laptoper, i nettverket. Fint å invitere til linkparty :-)

Jeg ønsker noe som er fornuftig, driftsikkert, rimelig, og lett å bruke.

Jeg er litt forvirret over hva jeg bør ha av router, switcher, hub osv...så jeg håper på noen gode råd før jeg kjøper noe.

Takk for hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sansynligvis får du en 1-ports ruter fra Kvalito. (noen som kan bekrefte dette?) Derfra trenger du enten en hub eller en switsj med det ønskede antall porter du vil ha. Siden switsjer er litt bedre (neppe merkbart til normalt) og koster omentrent det samme som en hub, så kan du like gjerne gå for en switsj. De er ganske billige og selv de billigste fungerer utmerket. Jeg kan foreslå en av de aller billigste:

8-porter: 289kr på lager hos PCbutikken.no

Skrevet

Litt tilleggsinfo.

Jeg skal ikke ha trådløs, siden alt er på et rom. Jeg får ikke noe utstyr fra Kvalito. Valgte det bort da jeg ville kjøpe det selv.

Skrevet

Fikk en mail fra Kvalito der de svarte på en liten hendvendelse fra meg. De sa at jeg kun fikk et brev fra dem. Sikkert et brev med passord, retningslinjer og slikt.

Så da må jeg skaffe meg full pakke. Modem, og switch...eller er det det samme??

Håper på litt hjelp til hva som må skaffes :(

Skrevet

Du trenger nok en router av noe slag. Dette har andre bedre peiling på enn meg, men dens oppgave er altså å gi deg nett-tilgang.

Du trenger en switch for å koble router og PC'er til. (HUB er noe av det samme, men er gammel og sløv og UNØDVENDIG teknologi.)

Så trenger du eventuelt nettverkskort ("10/100Mbps") og TP-kabler av passende lengde.

Og så finnes det fine guider her på HW.no, vet du.

http://www.hardware.no/guider/nettverk/index.html

http://www.hardware.no/guider/dele_interne...nett/index.html

Skrevet

Hvis du får utdelt feler ip'er fra modemet ditt (enports ruter) som bla ngt leverer hvis jeg ikke tar altfor feil. så trenger du kun en switch (m/uplink).

Men hvis du ikke får en slik løsning, slik at du kun får en ip adresse ut fra modemet ditt, så trenger du en ruter.

Hvis du nå skal bestille deg noe før du får utsyret du trenger til kvalito, så ta en ruter da også, den koster ikke mer en et par 100-lapper mer en en switch, og kan jo evt bare disable dhcp server i ruteren hvis ønskelig.

eksemelvis d-link 604, enkel og grei ruter med 4 porters switch.

Skrevet

Du trenger et modem, uansett hvilken løsning du velger.

Så, avhengig av hvor mange tilkoblinger du har bruk for har du disse mulighetene:

4 tilkoblinger: Router med innebygget 4 port switch

4-16 tilkoblinger: Router uten innebyget switch + switch med 4-16 porter

8-24 tilkoblinger: Router med 4 port switch + switch/hub med 4-16 porter

For flere tilkolinger skaff flere switcher.

Mange routere med innebygget switch leveres også med innebygget access point for trådløst nettverk.

Fordelen med switch i forhold til hub er at om PC1 og PC2 har mye trafikk seg i mellom vil PC3 fortsatt kunne benytte full båndbredde mot internett (eller en annen PC i hjemme nettet).

Av routere vil jeg anbefale Linksys, som første valg. De har bra loggings muligheter, og gode muligheter for styring av trafikk. D-Link er også bra, men mangler 'det lille ekstra' som Linksys har.

NetGear har minimum av det du trenger, men ikke noe mer, og er derfor ikke å anbefale.

Det er de routerene rettet mot privatmarkedet som jeg har brukt. Ellers gir routere rettet mot bedrifts markedet et utall av muligheter, men koster også endel mer.

En 100Mbit WAN port er å foretrekke på router. Den siste tiden har fler og fler begynt med dette.

Personlig blir jeg for øyeblikket plaget av at min router bare har 10Mbit WAN siden jeg sitter med mitt eget lille kontor netverk koblet til bedriftens interne 100Mbit. Poenget med eksempelet er at dersom du skal ha med deg utstyret til en plass hvor det finnes 100Mbit linje (f.x. på lan) kommer du til å angre på at du ikke kjøpte router med 100Mibt WAN port.

(Å ta med seg router på lan er en effektiv virus/hacker beskyttelse!)

-pg

Skrevet

Tusen takk for hjelpen :)

Føler meg litt mer sikker på hva jeg trenger nå.

Men jeg hadde ett lite spørsmål til: Hos Kvalito får jeg en fast ip adresse. Hva skjer når jeg har flere PC'er koblet på en router. Er det slikt at en av maskinene mine får en fast IP, mens resten får tildelt IP'er? Kan jeg da bestemme hvilken maskin som skal ha den faste?

Tror dette er mitt siste ? :D:D

Skrevet

Regner med at routeren som skal stå hjemme hos deg har DHCP server innbygget. Da vil den ene ip-adressen du får tildelt settes i denne. Så vil maskinene i nettverket bli tildelt en ip-adresse fra DHCP serveren i routeren din. En funksjon som kalles NAT vil da oversette maskinenes interne adresser til din ofisielle adresse.

Håper dette høres noenlunde fornuftig ut. ?? :-)

Mastermind X

Tusen takk for hjelpen :)

Føler meg litt mer sikker på hva jeg trenger nå.

Men jeg hadde ett lite spørsmål til: Hos Kvalito får jeg en fast ip adresse. Hva skjer når jeg har flere PC'er koblet på en router. Er det slikt at en av maskinene mine får en fast IP, mens resten får tildelt IP'er? Kan jeg da bestemme hvilken maskin som skal ha den faste?

Tror dette er mitt siste ? :D:D

Skrevet
Regner med at routeren som skal stå hjemme hos deg har DHCP server innbygget. Da vil den ene ip-adressen du får tildelt settes i denne. Så vil maskinene i nettverket bli tildelt en ip-adresse fra DHCP serveren i routeren din. En funksjon som kalles NAT vil da oversette maskinenes interne adresser til din ofisielle adresse.

Bare for å presisere: Routeren din vil benytte den IP'n du får fra Kvalito. Alle PC'ne skal ha en intern IP adresse som starter med 192.168.... De interne adressen velger du selv innenfor godkjent område, eller du kan sette alt til automatisk om du har en DHCP server. Da vil DHCP serveren sørge for at alle maskinene får en godkjent intern IP.

-pg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...