Gå til innhold

Verdivurdering på leilighet


Emilia77

Anbefalte innlegg

Kjøpte en leilighet for snart 2,5 år siden, til Kr 1.290 mil. Dette var også markedsverdien på leiligheten utført av takstmann den gangen.

 

Nå var jeg nysgjerrig på hvor mye denne hadde steget på den tiden.

Til min store overaskelse kom svaret fra en lokal megler i dag : Kr 1.300 mil, altså en stigning på Kr. 10.000.

Kan dette være mulig da ? Man hører jo om den voldsomme boligverdi økningen hele tiden, så dette må jo være en feil.

 

Nå har jeg kontaktet en ny megler for å høre hva slags tall denne vil komme frem til.

Har noen opplevd lignende ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min bror kjøpte leilighet for 1,450 + 15,000 kroner han fikset badet med som var elektrisk farlig og ikke hadde nok fall. 10 månder senere var taksten hans på 1,5. Men etter og ha pusset opp hele leiligheten ( noe han forsåvidt gjorde billig siden han er håndverker selv) steg den til 1,9

 

Men beliggenhet er vell omtrent det som skaper mest verdi i dag. Jeg vet hvertfall at de fleste leiligheter med god beliggenhet har steget mye mer en 10.000 kroner, Har fulgt med en god del på markedet i det siste og noen leiligheter jeg kikket på for ca ett år siden har steget med opptil 100.000 kroner uten endringer av verken leilighet eller tomt.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Ikke vært noen akkurat i mitt område, men i nabobyer. Jeg bor mellom Frerikstad og Sarpsborg. Og her ligger jo tilsvarende leiligheter en 2-3 hundretusen over.

Men jeg skjønner ikke helt dette, overalt leser og hører man om voldsomme prisstigninger på boliger. Men 10 tusen på over to år høres bare helt latterlig ut.

Hva er da lønnsomheten med å eie da ??

Lenke til kommentar

Mange meglere setter lavere prisantydning fordi det lokker mange folk på visning men priser kan ofte ha lokal påvirkning.

 

Jeg kjøpte en leilighet til 1 450 000 kr, 4-roms på 90 km2... dette var i november 2011, ca 15 mnd siden.

 

Denne uken så jeg det var visning på naboleiligheten i samme etasje, en 2-roms på 53 km2.

 

Den ble solgt for 1 940 000 kr.... verdt å merke seg var at prisantydningen kun var 1 550 000 kr, så den gikk 390 000 kr over "takst".

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=39857668

Lenke til kommentar

Jeg var bare ute etter en generell verdivurdering, i forhold til litt refinansiering og ikke for å selge.

Og igjen, 10 tusen spenn er da ikke noe å snakke om.

Megleren min er forøvrig den samme som "solgte" meg leiligheten den gangen.

 

usikker på hvor dyre meglere er men hva med og prøve en megler til ? på min brors leilighet så varierte verdien på leiligheten med megler, Personen som solgte leligheten sin megler kom tilbake for og kikke på skadene på badet og verdien var det samme, Min bror sin megler han hyrte satt verdien ned med nesten 15.000 kr

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Forbrukerombudet: - Meglere bruker lokkepriser bevisst

 

Min 2-roms leilighet på 34kvm sentralt i Oslo gikk 210k over prisantydning når jeg kjøpte den i mars 2012.

Vet derimot ikke om dette i like stor grad gjelder utenfor Oslo, hvor det er ganske ville tilstander på enkelte leiligheter. Prisen per kvm er ofte over 60k på mindre leiligheter.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Jeg var bare ute etter en generell verdivurdering, i forhold til litt refinansiering og ikke for å selge.

Og igjen, 10 tusen spenn er da ikke noe å snakke om.

Megleren min er forøvrig den samme som "solgte" meg leiligheten den gangen.

 

Det må du IKKE fortelle megler, da er det jo ikke penger å tjene for dem.

 

Si til megler at du vurderer å selge grunnet at du skal kjøpe ny og større leilighet men at du trenger en skriftelig prisvurdering for å få lån med banken til å legge inn bud før du selger.

 

Jo høyere takst jo større sjanse for lån... jo større sjanse for salg og penger til megler, så forteller du megler hvilken pris du ga og at du håper den er verdt ca 1 550 000 kr i dag.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Du må tenke på det at hvis du ikke har gjort noe i leiligheten, så vil taksten fortsatt være det samme. Takstmenn tar ikke i vurdering hvor trangt det er på boligmarked.

 

Ved evt salg ville du nok gått over takst :)

 

Selvsagt vil en verdivurdering av bolig ta hensyn til markedet!!!

Lenke til kommentar

en salgstakst vil ta hensyn til markedet, men en enkel verdivurdering tar nok kanskje ikke like mye hensyn

 

Og forskjellen på en salgstakst og verdivurdering er?

 

Fint om du utdyper dette litt for jeg vet ikke forskjellen... og hvilken av disse vurderingene mener du gir grunnlaget for prisantydningen i salgsannonsen?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Noen jeg kjenner har nettopp hatt verdivurdering. Jeg fikk se resultatet og der sto det svart på hvitt at prisen blant annet var vurdert opp mot salgspris på lignende objekter i området.

 

Uten at denne definisjonen ville fått plass i en ordbok så tror jeg at forskjellen mellom verdivurdering og takst er hvor grundig personen går til verks. Ved takst så måles alle rom opp. Det er jo mulig dette varierer fra vurdering til vurdering, men i tilfellet jeg nevnte over sto det også noe ala "leiligheten er ikke kontrollmålt". Verdivurdering er også ofte gratis mens takst koster noen tusenlapper (noe som sikkert begrunnes med hvor nøye man går til verks).

Lenke til kommentar

post-9129-0-82726500-1362218302_thumb.png

 

Leiligheten ble lagt ut med markedsverdien som prisantydning. Dog var dette via OBOS og OBOS sine egne meglere.

 

Ok, takker for den... kan ikke se annet enn at teknisk verdi KUN er basert på materielle kostnader og har egentlig INGENTING å si.

 

Edit: Gratulerer med ny leilighet forresten... synes prisen var lav på en 3-roms i Oslo men antar du var med i en eller annen "stygg" budrunde og nok måtte betale litt mer :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Edit: Gratulerer med ny leilighet forresten... synes prisen var lav på en 3-roms i Oslo men antar du var med i en eller annen "stygg" budrunde og nok måtte betale litt mer :)

Takk for det :)

Utrolig nok måtte jeg bare ut 150 over takst, så det kunne absolutt ha vært verre med tanke på at det ble en leilighet som ikke trenger oppussing og som appåtil har et 5 år gammelt bad. (og ikke minst, fiber)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...