Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Problem med tørketrommel..


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et lite problem med tørketrommelen min. Den starter og stopper ca. 3-4 ganger i løpet av tørkingen og trommelen blir glovarm under tørking. Jeg skjønner jo at det skal være varme når jeg tørker, men den var aldri så varm før. Lyset som sier at filter må renses lyser også etter første stopp, men det hjelper ikke å rengjøre det. Og det verste er at klærne ikke er i nærheten av å være tørr etter den har gjort seg ferdig med tørkeprogrammet sitt.

 

Jeg legger ved et bilde av hvordan varsellampen ser ut.

 

Kan noen hjelpe meg med dette kanskje?

post-70563-0-15207300-1361897557_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kjapt svar!

 

Det er en frittstående kondenstrommel. Alt er vasket og rengjort. Rengjøring har jeg foretatt etter hver tørkerunde. Jeg har også foretatt vasking av varmeutveksleren oftere enn når lampa skal lyse (den skal vel bare renses hver 30 gang eller noe.) og jeg har nullstilt kontrollampen hver gang jeg har vasket den!

Lenke til kommentar

Dette ligner nesten på noe jeg har opplevd nylig.

 

Siden at det slår ut et rele på vame, så er det mulig at avluftningsviften har stoppet opp inni tørketrommelen.

 

På nyere tørketrommler er dette børstefrie motorer, som blir drevet av en kondensator.

 

Er mulig denne kondensatoren er død. Eller at viften rett og slett er ødelagt.

Slike vifter lages ofte i plast, og er laget slik at de skal bli ødelagt etter så og så lang tid.

 

Jeg opplevde for noen uker siden samme problemet, med to tørketrommler på jobb. I den ene hadde trommel lageret tatt kvelden, slik at trommelen ikke turnet rundt. Da vart klærne varme, men ikke tørre.

 

I den andre trommelen hadde hele ventilasjonsviften knust, og denne luftet da ikke ut varmen, og trommelen trippet.

 

Et råd kan være å starte opp trommelen, å lytte til om avluftingsviften går eller ikke.

Du hører det fort om noe ikke er normalt.

 

Du kan også sjekke om du greier å turne på selve trommelen inni.

Er mulig at det kan være et lager som er gåent her, slik at denne ikke turner rundt. Da bli klærne varme, men ikke tørre.

 

Ta og sjekk disse to tingene.

 

Om det skulle vise seg å være noe slikt, kan du nok bestille en service, å få byttet ut delene som er ødelagte. Men er nok like billig å kjøpe en ny trommel.

 

Er du handy, kan å bruke et multimeter etc, så fikser du lett dette selv... ;-)

 

Tørketrommler er ikke så avanserte.

 

 

red.

Kan og være så enkelt at driftsreimen tril trommelen har hoppet av el-motoren. Men dette forklarer ikke temperaturtrippen

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

ville nesten anbefalt deg dette.

 

Den trommelen jeg hadde hvor viften var knust hørtes tilnermet normal ut.

Det tok med en stund å skjønne det at viftebladene faktisk var vekke.

 

Du kan sjekke driftsreimen da. Om du er forskiktig kan du også skru den opp og skru den på, for å sjekke om motorene går etc. Men du må være dritforskiktig så du ikke får srøm!!

 

Husk også at dørlåsen fungerer som en slags sikring. Du går ikke startet opp trommelen før denne er lukket.

 

HUSK: Koble fra sikringen til trommelen når du skrur denne opp! Prøv å starte den etter du har tatt sikringen, om der ikke er indikasjonslys skal det være trygt å åpne den. Du kan og måle med et multimeter, for å være helt sikker på at denne er strømløs.

 

Om du ikke er elektriker har du egentlig ikke lov til å gjøre dette, men men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...