Gå til innhold

Brev fra arbeidsgiver til forsvaret - hjelp


BruX^

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal om ikke mange månedene inn i forsvaret. Har full jobb hvor jeg mye heller ønsker å være dette året enn inne i forsvaret.

Arbeidsgiver har sagt seg veldig villig til å snekre sammen et skriv jeg kan ta med meg på innrykk hvor de forklarer at det er lite gunstig at jeg blir borte dette året, da vi er en liten IT-avdeling som allerede har mer enn nok å gjøre.

Arbeidsgiver ville gjerne at jeg kom med et forslag/eksempel på hvordan et slik brev kan se ut, som de kan bruke/redigere på i ettertid.

 

Noen som allerede har et sånn brev de vil dele, eller om noen har forslag til hvordan et sånn brev kan se ut?

 

- Dette er ikke en tråd for hvorvidt dette kan hjelpe, eller andre såkalte "dimmetriks". Jeg ønsker ikke å "lure meg unna" plikten min, men ta med et skriv som et lite håp om at det holder (folk blir vel dimmet for det meste nå til dags).

 

På forhånd tusen takk!

Endret av BruX^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdanning?

 

Grunnkurs elektro, 2 år data og elektronikk på videregående, 2 år videre IT-utdanning på privat fagskole.

 

Stilling?

 

IT-spesialist

 

Arbeidsoppgaver?

 

Hovedsaklig ansvar for support internt i sleskapet, men også mye generelle drifts-oppgaver.

 

Antall ansatte i bedriften?

 

ca 400 totalt. 80 i Norge.

 

Antall ansatte med samme arbeidsoppgaver som deg?

 

IT-avdeling på 5stk, hvor alle har hvert sitt "ansvarsområde".

Lenke til kommentar

Du treng ikkje noken mal for å lage eit slikt brev. Alt du treng er at arbeidsgiver skriver ned (dokumenterer) kvifor du ikkje kan avtjene verneplikta. Det er ingen formkrav til eit slikt skriv.

 

Men for å fritak på grunn av jobb så må eit av følgande kriterier være oppfylt:

- Arbeidsplassen blir påført eit vesentlig tap

- Livsviktige funksjonar stoppar opp

- Arbeidsplassar må leggjast ned dersom du må inn til førstegongsteneste

 

Dersom ingen av desse kriteria er aktuelle så viser forsvaret til arbeidsmiljølova sin bestemmelse som gir deg rett til permisjon for å avtjene verneplikta.

 

Som du ser så legg ein lista svært høgt for å få fritak. I praksis så må din avtjening av verneplikt gå utover andre i form av fare for liv og helse eller at andre personar mister jobben sin.

 

 

 

Reint personleg så vil eg anbefale at du berre dropper å søke og heller sattser på å dimme etter innrykket. Dei aller fleste som vil sleppe får dimme når dei vil. I dag så kaller forsvaret inn over 50% av alle vernepliktige for å kunne forsvare prinsippet om alminelig verneplikt. Men i praksis så treng ikkje forsvaret så mange nye rekrutter.

Når eg var inne så blei eg tilbudt å dimme i alle fall 5 gongar i løpet av den fyrste dagen.

Lenke til kommentar

Reint personleg så vil eg anbefale at du berre dropper å søke og heller sattser på å dimme etter innrykket. Dei aller fleste som vil sleppe får dimme når dei vil. I dag så kaller forsvaret inn over 50% av alle vernepliktige for å kunne forsvare prinsippet om alminelig verneplikt. Men i praksis så treng ikkje forsvaret så mange nye rekrutter.

Når eg var inne så blei eg tilbudt å dimme i alle fall 5 gongar i løpet av den fyrste dagen.

 

Virker nesten for enkelt til å være sant. Av nysjerrighet, hvorfor ble du spurt om du ville dimme? Medisinske grunner eller var det rett og slett for mange rekrutter der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...