Gå til innhold

Kjøpe ultrabook nå?


Well

Anbefalte innlegg

Jeg frykter at min under 3 år gamle Acer TimelineX 3820TG er på sammenbruddets rand.I tillegg til defekte / mistede taster, strømforsyning som togler mellom batteridrift og nett (løs kontakt), er nå tastaturet blitt ubrukelig. De fleste taster virker ikke, og periodisk fores PCen kontinuerlig med enkelte taster uten berøring, alltid under oppstart. Jeg må trykke, løfte tasten, og trykke andre taster, for å få dette til å slutte, og jeg må nå bruke eksternt tastatur. Aldri mer Acer!

 

Jeg er redd for en total, uplanlagt kollaps med datatap som resultat, og føler derfor jeg burde kjøpe ny nå.

 

Opprinnelig hadde jeg tenkt til å vente til høsten, siden jeg har fått inntrykk at det kommer mye nytt i ultrabook-kategorien da.

 

Hva vil jeg gå glipp av ved å kjøpe nå?

 

Jeg er ikke en storbruker av musikk og filmer, men ser gjerne web-TV/videoer. Ingen spill. Har problemer med å bruke nettet uten å ha en mengde browser-vinduer åpne samtidig.

 

Matt skjerm er viktig og også lav vekt, selv om den hovedsakelig brukes hjemme. Forestiller meg at jeg ønsker i5-prosessor +.

 

 

Det ser ut til at Samsung Series 9 er PCen som høster superlativene, men som andre i tilsvarende klasse, er den relativt dyr. Hvis man blir veldig fornøyd, er det greit nok. Hvis ikke, kan man gå for noe halvgodt, men rimelig.

 

 

Samsung har også touch screen i Series 5,som er rimeligere enn Series 9, men hvor viktig er egentlig touch screen hvis PCen er utformet konvensjonelt (dvs. ikke typen som konverteres til tablet)?

Er denne PCen mer interessant pga touch enn Series 9?

 

Window 8 er vel en fordel? (Skal være raskere.)

 

Mange av de dyrere PCene (som Series 9) kommer nå i utgaver med 128 GB SSD. Er det tilstrekkelig lagring for en gjennomsnittelig bruker, eller må man til stadighet frem med ekstern HD da?

 

Hva bør jeg velge?

Alle forslag mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går glipp av den nye prosessorarkitekturen Haswell om du kjøper nå.

Haswell kommer til sommeren, og gir bedre batterilevetid.

 

Alle maskinene unntatt Mac kommer nå med Windows 8, enten du liker det eller ikke.

Mulig noen butikker har liggende noen eldre maskiner med Win7, men de er som sagt... eldre.

 

Win8 er laget for å fungere med touchscreen.

Det går an å bruke Win8 på konvensjonelle skjermer også, men mange mener at det er kronglete.

Andre mener at det er en smakssak, og at du blir vant til det.

Du kan jo også installere programvare som får Win8 til å ligne mer på Win7, hvis du ikke liker brukergrensesnittet.

 

 

Det du bør gjøre først og fremst er å TA BACKUP AV VIKTIGE FILER NÅ!

Ikke vent til den gamle maskinen bryter fullstendig sammen.

 

Om du skal kjøpe ny nå, eller vente, velger du selv. I databransjen er det alltid noe bedre rundt hjørnet.

2012-modellene er ikke akkurat dårlige de heller. Jeg skriver dette på en maskin fra 2010. Det holder til mitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Mannen med ljåen. Joda,jeg tar backup av utvalgte filer, men orker ikke å gjøre det daglig. Angående å vente lengst mulig, mener jeg at jeg har lest flere steder at det kommer mye spennende innen høsten, - PCer tilpasset Win8/ touch, type tablet hybrider, osv. Og skulle gjerne vente, hvis jeg tør..

 

 

Har noen erfaring med touch screen på konvensjonell utformet PC?

 

Er det ikke veldig upraktiskt å touche på en skjerm som står i vanlig stilling med tastatur under?

 

Man må vel etter kort tid pådra seg muskelsmerter og kink i nakken? Neppe den beste ergonomiske arbeidsstillingen..

 

Hva er erfaringene her for å bruke Win 8 på PCer uten touch screen? Fungerer det bra eller blir det mange irritasjoner?

 

Sist gang jeg var på PC-jakt fantes det en norsk lanseringsguide. Nå finner jeg ingen. Er det noen som vet om det eksisterer?

Lenke til kommentar

I samme situasjon som TS

 

Har så vidt testet touch, ser ingen grunn til å ha det med mindre du:

a) er en utvikler av apps og vil kutte et ledd (overføre til telefon)

b) kjøper en pc som også fungerer som nettbrett (kan slås sammen på et vis).

 

Sitter forsåvidt litt på gjerdet selv - vil helst ha en pc uten touchpad, med touch skjerm - slik som denne: http://www.hardware....ybrid-pc/117112

 

De fleste pcene i mitt prisnivå har Intel HD Graphics 4000, som er greit i seg selv - men jeg tror det begynner å bli gammelt? Er det ikke et nytt skjermkort rundt hjørnet?

Endret av HadHa
Lenke til kommentar

Jeg syns det er interessant at det ser ut til å være flere som ikke vektlegger at det vil skje et kvantesprang til / før høsten, - iallefall ikke et så betydelig ett, at man for enhver pris bør vente med å kjøpe!

 

Da kan det hende at jeg bare hopper på en Samsung Series 9, som alle review'ere forelsker seg i. (1,16 kg!!!)

Jeg ser også at det er ventet en ny Series 7 (740) med touch screen og høy oppløsning. NetOnNet forventer den 28. mars. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor den veier "hele" 1,7 kg, mens 730 veier 1,46 kg når spesifikasjonene ser like ut vektmessig?

Dessverre finner jeg ikke førstnevnte på Samsungs egne sider.

 

Er det noen som har erfaringer / meninger om Series 9 eller Series 7, og hvordan de er sammenlignet med hverandre?

 

 

HadHa:

Hvorfor ønsker du touchpad'en bort og bare touch skjerm?

Er det for å redusere tastaturstørrelsen?

Det er vel mange PCer nå med touch screen som fortsatt har touch paden i behold. Jeg er som tidligere nevnt skeptisk til ergonomien ved bruk av touch screen, så lenge det sitter et tastatur på.

 

Jeg var forresten litt fascinert over å oppdage at det har kommet en touch / win8-mus (se

)! Skulle tro at den kan kompensere for manglende touch skjerm? Endret av Well
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...