Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ikke signal til skjermen


Anbefalte innlegg

Joda, begynte for 2 dager siden. Jeg var på vei til lan, også hadde mamma satt pcen stående i bagasjerommet, ikke liggende, også datt jo så klart pcen ned på veien. Når jeg kom fram sjekket jeg at alt var på plass, ingen synlig skader og startet den.

 

PCen startet greit, men etter noen minutt skrudde den seg av, også begynte den å skru seg av og på hele tiden. Da tok jeg ut av strømkabelen. Dette hadde skjedd før, og løsningen var og ta ut og inn ledningen til startknappen i JFP1 porten hovedkortet.

 

Etter det bootet PCen ordentlig og hadde ikke problem resten av LANet. Men når jeg kom hjem igjen i dag så begynte problemet igjen. Jeg startet PCen og merket med en gang noe var galt, hadde skype, spotify og steam oppe og PCen gikk VELDIG sent. Musikken hakket, alt gikk tregt. Jeg åpnet task manager og CPU bruken var på 100%. Jeg hadde ingenting krevende oppe, også skrudde PCen seg av, uten varsel. Samme problem igjen, gjorde det samme som sist. Bare at nå klarte den ikke og boote, kom til Windows logoen før den skrudde seg av.

 

Begynte med det vanlige, tok ut av RAM brikkene, og da merket jeg det. En bit på brikken var brukket. Jeg tok den vekk, satt i den så funket, bootet til BIOS, tok memory test, 100%, save and exit. Bootet inn i safe mode, skulle til og starte recovery, men da skrudde den seg av.

 

Skulle starte den igjen, men da fikk ikke skjermen signal. PCen booter nå, kan åpne CD-rom og ta av og på caps lock, men får ikke signal. Har prøvd alt jeg finner på nettet, men ingenting fungerer. Noen som vet problemet?

 

TL;DR: RAM brikke ødelagt, fjerner den, plutselig ingen signal til skjermen.

 

GPU: Msi GeForce GTX 560ti

CPU: i5 2500k Stock cooler

RAM: 8 GB RAM delt utover 2 brikker, Kingston 1333MHz

PSU: 600 watt, husker ikke merket

Hovedkort: MSI P67A-C45 B3

Endret av Jonaaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff da. Det hørtes ikke bra ut. Hvilket spor har du den ene brikken din i? Hvis du ser nøye på hovedkortet, rett ved RAM-sporene, står det DIMM_A1, DIMM_A2, DIMM_B1 og DIMM_B2. Prøv å sette RAM-brikken i A1-sporet og se om det hjelper.

 

Hvis ikke det fungerer må du nok ut og kjøpe nye deler. Stikk først til Clas Ohlson eller liknende og kjøp en billig RAM-brikke og sjekk om det hjelper. Hvis ikke må vi prøve å lokalisere problemet og så kjøpe nye deler. Men prøv med ny RAM først, så får vi se.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker men jeg har prøvd alt det går an å prøve utenom å teste hoved kort med en annen prosessor og prosessoren med ett annet hovedkort og jeg har samme problem bortsett fra at jeg får ikke strøm til mus eller tastatur.

Jeg tok like gjerne å sendte inn både prosessor og hovedkort i dag faktisk så skal komme innom her og så i fra når jeg vet hva som var galt med mitt. (om de finner ut av det)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okey, dette virker kanskje litt dumt... Jeg skulle til og prøve ny GPU i går, men jeg får ikke ut den gamle. Jeg har skrudd løst skruen, men det løsner ikke. Jeg finner heller ingen "klaffer" til og åpne.

 

Ignorer det jeg skrev, mamma fikk det til. Jeg testet med ny GPU, men det funket ikke. Så skal jeg satse på at det var hovedkortet og kjøpe nytt? Dette haster egentlig, med tanke på TG neste uke.

Endret av Jonaaas
Lenke til kommentar

Hm. Har av erfaring funnet ut at litt under og litt back på skjermkort slotten så er det en liten lås som jeg glemmer av og til. Kan være vanskelig å se av og til alt etter som hvor ryddig du har det. hvor mye lys du har når du skal ta det ut og hvor stort skjermkortet er.

 

Utover det så vet jeg ikke.

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Hm. Har av erfaring funnet ut at litt under og litt back på skjermkort slotten så er det en liten lås som jeg glemmer av og til. Kan være vanskelig å se av og til alt etter som hvor ryddig du har det. hvor mye lys du har når du skal ta det ut og hvor stort skjermkortet er.

 

Utover det så vet jeg ikke.

 

Fikk ut skjermkortet, vist du leser editen.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig at det er hovedkort som er gåent. MEN, det kan være cpu, psu og ram også bare så det er sagt. Jeg er sånn mega dårlig på pc problemer om jeg ikke har pc'n foran meg.

 

Hvis cpu_led lyser fortsatt ville jeg regnet med at det er hvoedkortet som er gåent.

Det var det som skjedde meg for 2 uker siden.

 

Om du har mulighet ville jeg testet følgende:

En CPU du vet virker i ditt hovedkort.

Din CPU i ett hovedkort du vet virker.

 

Om du gjør dette finner du mest sannsynligvis ut av hva som er galt.

 

Du kan jo kjøpe deg ett nytt hovedkort, og om det da virker så beholder du det. om det ikke virker så sender du det tilbake (pass på pakning og alt sånn at de godtar angrerett) og kjøper deg en ny prosessor. (samme regla her, pass på pakning osv)

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig at det er hovedkort som er gåent. MEN, det kan være cpu, psu og ram også bare så det er sagt. Jeg er sånn mega dårlig på pc problemer om jeg ikke har pc'n foran meg.

 

Hvis cpu_led lyser fortsatt ville jeg regnet med at det er hvoedkortet som er gåent.

Det var det som skjedde meg for 2 uker siden.

 

Om du har mulighet ville jeg testet følgende:

En CPU du vet virker i ditt hovedkort.

Din CPU i ett hovedkort du vet virker.

 

Om du gjør dette finner du mest sannsynligvis ut av hva som er galt.

 

Du kan jo kjøpe deg ett nytt hovedkort, og om det da virker så beholder du det. om det ikke virker så sender du det tilbake (pass på pakning og alt sånn at de godtar angrerett) og kjøper deg en ny prosessor. (samme regla her, pass på pakning osv)

 

Jeg fant ikke et cpu_led lys, men CPU phase lysene står på, alle 4. Vifta på CPUen starter og, samme med GPUen. Kjøper nytt RAM sammen med hovedkortet da, også sender jeg HK tilbake vist det funker og bare bytte RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...