Gå til innhold

Hvor lang levetid har pcen min igjen? (pavilion vd6)


BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en Hp Pavilion vd6 2146so i ca to og ett halvt år nå. Pcen begynner å bli sliten og tegnene på det er f eks treg oppstart, problemer med å få pcen i hvilemodus og den begynner å bli slitt på utsiden også som f eks ødelagt pekeknapp på musen og ett par ødelagte taster på tastaturet. Samtidig så greide jeg å bli litt sint så jeg slo til skjermen på pcen slik at skjermen knuste. Da valgte jeg å koble på en Samsung SyncMaster S24B350 Skjerm ved siden av den bærbare pcen så nå er det altså stasjonær.

 

Jeg vurderer å få meg en ny pc til ca 6.000, men jeg lurer på hvor lenge det lønner seg å vente. Jeg klarer meg fint med den pcen jag har nå og jeg er fornøyd med den til tross for en hel del problemer, men den fungerer for meg. Spørsmålet er når hovedkorn, skjermkort o.l slutter å virke og når pcen rett og slett bli helt ubrukelig.

 

Nå forventer jeg ikke at dere skal vite dette eksakt, men vet dere når Pavilion pcer fra hp av mitt slag slutter å virke helt og når pcen blir helt ubrukelig? Gjerne fint hvis dere deler deres erfaringer med pcer dere har hatt og hvor lenge de har holdt. Hadde også vært fint om noen her vet når pcer pleier å slutte å fungere. Nå er det jo også en del å ta hensyn til med min pc på grunn av en hel del problemer, men når tror dere jeg må forvente at pcen klikker helt?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Behandler man en pc bra kan den vare i 10+ år uten problemer. Jeg mener en oppgradering av pc bør være på grunnlag av for dårlig ytelse til ditt eget bruk, og ikke fordi pcen begynner å dra på årene. Jeg tror lommeboka i de fleste tilfeller vil være enig.

 

Den trege oppstarten kan sikkert fikses ved en defragmentering eller en reformatering av harddisken. Dette er ikke vanskelig og er noe du lett kan finne ut av med litt hjelp av google.

 

Kommer ikke på så mye annet, men kanskje noen andre her på forumet kan :)

Lenke til kommentar

Elektronikk har ikke holdbarhetsdato så det er umulig å si hvor lenge en komponent vil leve.

 

Hvis du klarer deg med den du har pr idag så vil jeg anbefale at du oppgraderer/bytter ut disken med en SSD disk. Det er en enorm oppgradering på en gammel maskin som er verdt hver eneste krone med tanke på ytelsesøkningen man får.

Lenke til kommentar

Pcen jeg har nå fungerer som jeg vil og det er ikke noen sørlige problemer som jeg kan irritere meg over utenom treg oppstart og litt problemer med å få pcen i dvalemodus. Jeg ser nå ingen grunn til noen oppgradering, men jeg skal vurdere dette senere hvis jeg får mere trøbbel med den og hvis jeg skal bruke den til mere krevende oppgaver.

 

Takker for svar, så nå regner jeg med at pcen skal holde så jeg venter med å kjøpe en ny :)

Lenke til kommentar

Generelt: Bytt PC når du har behov for det, enten fordi PCen din ikke lenger virker (til det DU trenger den til), fordi din livs-/arbeidssituasjon endrer seg så du trenger noe annet/mer praktisk eller at den rent fysisk ikke kan utføre enkelte oppgaver, mangler porter for hva det skal være e.l.

 

Så lenge den funker og du kan si deg forøyd med den er det ingen grunn til å bytte den ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...