Gå til innhold

[Løst] Spørsmål om leak test av vannkjøling


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettop bestilt vannkjøøing fra techbay og supersmart, og har et par spørsmål ang. leak testingen,

 

1. Er det trygt å leak teste den inne i pc'en, mtp. at det er min første vannkjølingsinstallasjon, om jeg legger nok kluter/papir over komponentene i tilfelle noe skulle lekke?

 

2. På en youtube-video jeg så ang. leak testing, sa han (dazmods eller no' sånt) at man burde leak teste med vanlig destilert vann, for å så tømme loop'en og bytte til farget/premix (EK Ekoolant blood red i mitt tilfelle). Er dette nødvendig, eller er det bare fordi det er billigere å fylle opp igjen med vann om det lekker? Er det mindre "conductive"?

 

Er det rart å si "leak teste" btw? Vet ikke hva som er riktig på norsk. :tease:

Endret av janstephan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert i så måte, men bare å legge nok papir (ta godt i!!) rundt om i PCen på de strategiske plassene, så går det fint. Er naturligvis en forutsetning at du har montert slangene korrekt på :p

 

Ang. å bruke det ene eller det andre i leak testen, så tenker jeg at om du legger nok papir og sitter med fingeren på power-knappen de første 10minuttene, så skal det litt til for at du får noen superstor lekkasje ;) Er de første 5-15 minuttene faren for at det helt store skjer...

Endret av Andey-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det aller beste er om du kobler det til utenfor, vannet kommer fort når pumpa først går. Har du pumpa koblet til en viftekontroller går det greit om du er forsiktig og pakker godt inn med papir. Før du gjør dette går du over alle slanger/koblinger.

Personlig bruker jeg kun dest. vann med anti korrosjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert i så måte, men bare å legge nok papir (ta godt i!!) rundt om i PCen på de strategiske plassene, så går det fint. Er naturligvis en forutsetning at du har montert slangene korrekt på :p

 

Ang. å bruke det ene eller det andre i leak testen, så tenker jeg at om du legger nok papir og sitter med fingeren på power-knappen de første 10minuttene, så skal det litt til for at du får noen superstor lekkasje ;) Er de første 5-15 minuttene faren for at det helt store skjer...

 

Ok. Fint å høre at jeg slipper å montere på cpu blokken med slanger på og alt det der :p. Må jeg passe aktivt på etter de 15 minuttene du sa, eller holder det å bare ha pc'en ved siden av seg, og sjekke innimellom? Har viftekontroller, som Admiral-K anbefalte. Hva gjør jeg? Starter på laveste, og bygger meg oppover? Og etter at jeg har fått ut alle bobler og sånt, lar jeg det bare stå over natta, og om jeg ikke ser merker av lekasje på papiret dagen etter er jeg "safe"? (til den grad man kan være safe med vannkjøling :p )

Endret av janstephan
Lenke til kommentar

Når du slår på, og da helst på laveste ja, så er det de første minuttene som er mest kritisk i.f.t. lekkasje fra koblingene/nipplene.

 

Var jeg deg, så ville jeg jump starta PSUen, slik at kun vannkjølinga går i PCen og ingen andre komponenter fører strøm - dette for å sikre at det ikke går helt åt skogen om du får en lekkasje på komponentene. Du jump starter PSUen ved å ta en binders f.eks. og plugger i ATX-kontakten (en pinne i svart, og den andre i grønn - se bilde).

 

Jeg ville nok kjørt noen timer slik, altså bare ved at loopen går, og da med godt ettersyn. Du kan kjøre om natta, men det ville absolutt ikke jeg gjort, da det kan vente deg en ødelagt PC neste morgen og en halvliter vann i PCen...

 

Boblene kommer seg ut etterhvert ved å starte/stoppe pumpa, lufte tanken, vri/vende på kabinettet og klemme litt på slangene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var jeg deg, så ville jeg jump starta PSUen, slik at kun vannkjølinga går i PCen og ingen andre komponenter fører strøm - dette for å sikre at det ikke går helt åt skogen om du får en lekkasje på komponentene. Du jump starter PSUen ved å ta en binders f.eks. og plugger i ATX-kontakten (en pinne i svart, og den andre i grønn - se bilde).

 

Å jumpstarte, vil det si at den starter i det du setter i bindersen?

 

Boblene kommer seg ut etterhvert ved å starte/stoppe pumpa, lufte tanken, vri/vende på kabinettet og klemme litt på slangene.

 

Skal jeg ha tanken lukket under hele leak testen? (Med mindre jeg lufter den, selvfølgelig.) De første minuttene, når det kommer ut mest bobler, også?

 

Edit: Når bør jeg lufte tanken?

Endret av janstephan
Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at det skal lekke er veldig liten. Hvis man gjør ting riktig, så er man nesten sikret. Jeg har brukt vannkjøling i over 10 år, og kun lekket en gang. Da kuttet jeg slangen altfor skjevt, og den satte ikke skikkelig på barb'en.

 

Når jeg fyller på tanken, så har jeg en fillport med slange og heller væsken inn derfra. Så tanken er aldri helt tett under fylling/luftfjerning. Muligens fins det bedre metoder(som å tette tanken helt). Hvis du har en liten tank, eller tank som du plasserer i 5.25" frontbay, da bør du tette igjen helt, vannet kan skvette litt.

Lenke til kommentar

Å jumpstarte, vil det si at den starter i det du setter i bindersen?

 

 

 

Skal jeg ha tanken lukket under hele leak testen? (Med mindre jeg lufter den, selvfølgelig.) De første minuttene, når det kommer ut mest bobler, også?

 

Edit: Når bør jeg lufte tanken?

Ang. jump start av PSU, så setter du i bindersen før du slår på strømforsyningen - når du slår på strømforsyningen vil pumpa gå med en gang.

 

Når det gjelder tanken, så er det som samye83 skriver, at om du har liten tank, så bør du ha den lukket helt igjen (tett), men nå vet ikke jeg hvor stor tank du har dog.Luftingen gjør jeg ved å åpne tanken når jeg har slått av systemet, men det fordi jeg har veldig liten tank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at det skal lekke er veldig liten. Hvis man gjør ting riktig, så er man nesten sikret. Jeg har brukt vannkjøling i over 10 år, og kun lekket en gang. Da kuttet jeg slangen altfor skjevt, og den satte ikke skikkelig på barb'en.

 

Når jeg fyller på tanken, så har jeg en fillport med slange og heller væsken inn derfra. Så tanken er aldri helt tett under fylling/luftfjerning. Muligens fins det bedre metoder(som å tette tanken helt). Hvis du har en liten tank, eller tank som du plasserer i 5.25" frontbay, da bør du tette igjen helt, vannet kan skvette litt.

 

Jeg har et swiftech mcres-micro v2, så da tror jeg jeg holder tenken tett. Er det greit å bruke vanlig saks til å klippe slangen?

Lenke til kommentar

Bør være varsom med å kutte slangen. For det første ser det ikke bra ut hvis du ikke har kompresjon fittings. For det andre kan det lekke hvis du kun bruker barbs hvis slangen er kuttet skjev. Men skal ikke være så vanskelig. Brekk slangen der hvor du skal klippe/kutte, bruk en god saks, 90% sjanse for at du blir fornøyd med resultatet.

Endret av samye83
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk papir som ikke smuldrer opp og litt blårens, isopropanol. Den fordamper og etterlater seg ikke ting og tang på ihs'en.

 

Så jeg burde ikke bruke microfiberklut? Får man kjøpt isopopanol på apoteket uten å måtte betale veldig mye? Kan man evt. bruke spylevæske? Bare for å være sikker, men ihs=varmespreder, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...