Gå til innhold

Trekk 2 år etter kjøp.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk nylig en mail fra en anerkjent norsk nettbutikk.

 

I den mailen stod det at jeg ikke hadde betalt for en vare jeg kjøpte i 2010. Men som jeg har mottatt.

De ville nå trekke beløpet fra min konto. Dette er over 2 år siden.

 

Så da er sp. Hvor lenge etter et kjøp kan butikken trekke meg for penger?

Jeg mener jo at nå som det har gått 2 år+ At det er for sent. Dem mener at de har oppdaget en feil i dems system. Og de har full rett til å trekke pengene. selv om det er 2 år siden

 

Eneste måten jeg kan sjekke dette på er om jeg bestiller konto utskrift fra 2010. Men dette koster jo seff penger.

Hva burde jeg gjøre?

 

Ken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du mener er en fornuftig foreldelsesfrist, er irrelevant; foreldelsesfrist er lovbestemt.

 

Fra foreldelsesloven

[sitat]Den alminnelige foreldelsesfrist.

§2. (Fristens lengde.)

Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.

 

§3. (Fristens utgangspunkt.)

1. Foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse.

[/sitat]

Loven i sin helhet finner du her: http://lovdata.no/al...790518-018.html

 

Dersom du har betalt dette i 2010, så må du få tak i en bankutskrift; sjekk også nettbanken din. Da slipper du unna. Dersom pengene ikke er trekt, og du dermed ikke har betalt for varen, da må du betale.

Endret av exonum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Butikken kan selvfølgelig ikke trekke deg for penger nå uten din godkjenning. Men de kan sende deg en faktura, eller en purring dersom de sendte ut en faktura i utgangspunktet som du ikke betalte, og det bare er purring de har glemt å sende.

 

Det aller første du bør gjøre er selvfølgelig å bytte bank, dersom du har en så til de grader nisse-bank at de tar betalt for å gi deg en kontoutskrift fra 2010. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk du faktura på varen(e) for 2 år siden?

 

Hvis ikke så er det et brudd på "Forskrift om bokføring"

 

 

§ 5-2-2. Tidspunkt for utstedelse av salgsdokumentasjon

Salgsdokumentasjon skal utstedes snarest mulig og senest en måned etter levering, med mindre annet er bestemt i denne forskrift. Bokføringspliktige som leverer årsoppgave eller årsterminoppgave etter merverdiavgiftsloven § 15-3 eller § 15-4, kan likevel ikke utstede salgsdokumentasjon senere enn det kalenderår levering finner sted.

0 Endret ved forskrift 26 mars 2010 nr. 464.

§ 5-2-3. Månedlig fakturering

Leveranser som faktureres månedlig, kan faktureres innen femten virkedager i måneden etter leveringsmåneden.

§ 5-2-4. Løpende levering av tjenester

Tjenester som leveres løpende skal faktureres senest en måned etter utløpet av den ordinære merverdiavgiftsterminen, jf. merverdiavgiftsloven § 15-2. Utstedelse av salgsdokumentasjon for løpende tjenesteleveranser kan utsettes ytterligere for ubetydelige leveranser.

0 Endret ved forskrift 26 mars 2010 nr. 464.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...