Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp til selvstudium, data og elektronikk privatist DAT4030


Anbefalte innlegg

jeg går i lære som dataelektroniker og må ta opp eksamen som privatist. lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne bra lesestoff til data og elektronikk vg2(fagkode: DAT4030)

jeg har surfet litt rundt på nettet men finner ikke stort av nettkurs eller lignende. jeg har eksamen i begynnelsen av juni.

 

er det noen som har tips eller info tar jeg gjerne imot!

 

takk på forhånd

Stonebridge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale at du tar kontakt med skolen der du skal gjennomføre eksamen. De faglige oppleggene kan nok variere en hel del, eller i alle fall litt, fra skole til skole.

 

Læreplan (tror jeg)

 

Eksamensoppgave i teori. (Sentralgitt.)

 

Tror de oppgavene som er laget lokalt ved skolene også har en praksisdel.

 

Jeg kikket nylig gjennom den nyeste boken fra Elforlaget for tilsvarende fag for elektrikere. Boken ga en veldig bra systematisk oversikt. (Men det er jo ikke egentlig den rette boken.)

Lenke til kommentar

Det er ellers sånn nå for tiden at læreplanene ikke lengre sier så mye om fagets innhold.

 

Læreplanene ramser i stedet opp en serie med "sluttkompetansemål".

 

Det er sånn sett opp til den enkelte skole å bestemme hvordan disse "sluttkompetansemålene" skal "konkretisertes" som læringsaktiviteter. Hvis det dreier seg om en lokalt utarbeidet prøve så kan det nok variere litt hva slags "innhold" og hva slags "læringsaktiviteter" man har lagt inn i studiet.

 

Hvis det der i mot dreier seg om en sentralgitt prøve, da kan man vel ta utgangspunkt i å kikke gjennom noen av de prøvene som er lagt ut på Udir og som har vært gjennomført tidligere.

 

I gamle dager dvs etter Reform 94 så fantes det læreplaner som listet opp "pensum" og så fantes det pensumbøker som var skrevet ut i fra dette. I dag så snakker man om sentralt gitte "kompetansemål" og "lokale læreplaner" som er utarbeidet i henhold til kompetansemålene.

 

Det er således ganske komplisert å utarbeide lærebøker som dekker alt pensum i øst og vest.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du gå opp til eksamen i VG2 hvis det er dataelektroniker du går lære i?

 

Det er vel sånn at du må ha bestått eksamen i det faget du er lærling i for å kunne gå opp til fagprøve. Det vil si at du ikke trenger bestått VG2-eksamen med midnre du skal opp til fagprøve i telekommunikasjonsmontørfaget.

 

Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du gå opp til eksamen i VG2 hvis det er dataelektroniker du går lære i?

 

Det er vel sånn at du må ha bestått eksamen i det faget du er lærling i for å kunne gå opp til fagprøve. Det vil si at du ikke trenger bestått VG2-eksamen med midnre du skal opp til fagprøve i telekommunikasjonsmontørfaget.

 

Eller tar jeg feil?

i følge opplæringskontoret så må jeg ha bestått vg2 for å så kunne ta vg3 deretter kan jeg gå opp til fagprøve..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det finnes ikke "fasit" til noen av disse oppgavene, og det finnes heller ingen utgave av "den riktige besvarelsen".

 

Noe av poenget med oppgaveformen er at det ikke skal finnes noen "riktig løsning" og at man skal teste prøvekandidatens evne evne til å sette sammen og "forklare" sin egen løsning.

 

En annen side ved saken er at det selvfølgelig kan finnes "løsningsforslag" der "noen" har vist sitt "personlige forslag" for hvordan oppgaven kan løses.

 

Det kunne da saktens utarbeides et lite "knippe" løsningsforslag både for dette faget, og for andre yrkesfag eller tekniske fag, men jeg har vel ikke sett så mye til det. Det ville være interessant om det fantes.

 

Det som også hadde gått an det var å løse en eksamensbesvarelse i fellesskap gjennom diskusjons innlegg i et forum som dette. Da kunne man være flere om oppgaven.

 

Det er jo sånn sett bare å sette i gang for den som ønsker seg et slikt løsningsforslag.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...