Gå til innhold

Ubuntu klar for Nexus-nettbrettene


Anbefalte innlegg

Jeg har fortsatt ikke store problemer med å styre min begeistring for Ubuntu, men dette må ønskes velkommen. Det gir flere alternativer, og om det er i tidligste laget for dagens Nexuser (f.eks. det med å kjøre virtuelle maskiner, jfr spørsmålet om Office), så kommer det flere slike, med kraftigere hardware. En kan godt mislike brukergrensesnittet, men en kommer ikke unna at dette gir en enorm utvidelse av bruksmulighetene til mobilutstyr.

 

Ut fra mine små forsøk med å kjøre standard Debian med standard Android-kjerne på en Nexus 7, vil jeg nok si hardware virker litt begrensa, men med 4-8 GB RAM, 64-bits prosessor og mange kjerner å dele lasten på, kan dette bli riktig bra. En kan jo ikke vente at mobilplattformen skal matche PC på ytelse uten at den gjør det på hardware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ventet på dette lenge. bare di ikke gjør samme tabben som micro$oft, å kun tillate "apps" på nettbrett. det må gå ann å kjøreskikkelige programmer.

aller helst ha muligheten for Steam, hvis det tar av skikkelig i linux. selv om kanskje spillopplevelsen på typisk steam spill er tastatur/mus "avhengige"

Lenke til kommentar
aller helst ha muligheten for Steam..
Problemet med Steam er det samme som med mye annet proprietær og lukket kildekode programvare; det må kompileres av produsenten. Hadde Steam og spill på plattformen hatt åpen kildekode og tilgivende lisens hadde Debian og Ubuntu kompilert og pakketert alt for alle versjoner og platformer, men siden det ikke er saken sitter vi i dag med Steam og spill kompilert for x86. Du får ikke Steam inn på denne enheten før spillprodusentene tillater det.

 

administrator@main:~$ aptitude show steam:i386
Package: steam 
New: yes
State: installed
Automatically installed: no
Version: 1.0.0.14
Priority: optional
Section: net
Maintainer: Valve Software LLC 
Architecture: i386

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

har ventet på dette lenge. bare di ikke gjør samme tabben som micro$oft, å kun tillate "apps" på nettbrett. det må gå ann å kjøreskikkelige programmer.

 

Tror det har litt å gjøre med ARM-prosessorene som sitter i nettbrett som kjører Windows RT. Og så kan det ha noe å gjøre med virus også. Det fine med App Store og Google Play er at hver app som ligger ute der sjekkes for virus og sånt dritt før de legges ut (App Store er en del strengere enn Google Play, så vidt jeg vet), og jeg regner med at Microsoft ønsket å kunne tilby et nettbrett-OS fritt for virus. Folk er vant med at nettbrett er nær sagt fritt for virus, så det kan vel ha noe med det å gjøre.

 

Men du kan jo skaffe deg et nettbrett med Windows 8 Pro da (som f.eks. Microsoft Surface Pro), så er det problemet løst ;)

Tastatur og mus støttes for øvrig av Windows 8 Pro og RT, men enheter som trenger spesifikke drivere er ikke støttet på RT.

 

Nå er det sånn at det er ikke mange nettbrett som har bra nok hardware til å kjøre mange av spillene som ligger ute på Steam, i tillegg til at omtrent ingen av spillene på Steam er laget for touch, så ville det virkelig vært noe poeng å ha tilgang til Steam-spillene sine da?

 

Noen som vet når i dag Ubuntu for Android-filene skal bli tilgjengelig?

Har både Nexus 4 og Nexus 7, så det hadde vært morsomt å få prøvd Ubuntu på dem, men jeg har ikke sett noe om det på hverken ubuntu.com eller developer.ubuntu.com.

Endret av JTBringe
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...