Gå til innhold

Kan h.264 videoer lett redigeres senere?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg holder på å digitalisereen del gamle Hi8 familiefilmer for en venn og jeg lurer i den forbindelse om H.264 format filer er noe som vil være problematisk å kunne åpne i andre enkle redigeringsprogrammer senere. Idèen er at jeg bare digitaliserer materialet og lar vedkommende gjøre helt enkel redigering selv (ganske håpløst å prøve å meningsfullt redigere såpass personlig materiale for noen andre)

 

Jeg bruker selv premiere og encoder via media encoderen der, men hvis jeg gjør det slik vil dette normalt være problematisk å få åpnet i de enkleste typene redigeringsprogrammer som typ windows movie maker eller andre slike? (jeg har tilnærmet ingen erfaring med disse og hvilke restriksjoner de evt. har).

 

Å gi direkte videre de rå DV filene er jo et alternativ, men da blir det ganske mye data så det hadde kanskje vært kjekt å unngå det så jeg bare kan svi ut et par DVDer med komprimert materiale i stedet.

 

De gamle tapene er såpass dårlig videokvalitet på (i forhold til dagens standard) at evt. kvalitetstap pga. re-encoding senere er et ganske non-issue tror jeg.

 

Takker for alle forslag til hvordan jeg best behandler denne situasjonen.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt annet enn det du egentlig spør etter, men jeg skyter nå likevel da andre kanskje kan dra nytte av det.

 

Når jeg ikke har andre behov for redigering enn bare kutt og klipp, så har jeg brukt Avidemux ettersom det tilbyr tapsfri sammensetning av den resulterende videofila.

 

Tidligere har jeg skydd unna Avidemux der videofilene ble tatt opp i H264 ettersom programmet i de fleste tillfellene har feilet og resultatet bare ble en korrupt videofil.

Imidlertid er den mest oppdaterte versjonen i skrivende stund (versjon 2.6.1) utbedret såpass at jeg hittill ikke har vært plaget med korrupt video som resultat.

Lenke til kommentar

Kanskje litt annet enn det du egentlig spør etter, men jeg skyter nå likevel da andre kanskje kan dra nytte av det.

 

Når jeg ikke har andre behov for redigering enn bare kutt og klipp, så har jeg brukt Avidemux ettersom det tilbyr tapsfri sammensetning av den resulterende videofila.

 

Tidligere har jeg skydd unna Avidemux der videofilene ble tatt opp i H264 ettersom programmet i de fleste tillfellene har feilet og resultatet bare ble en korrupt videofil.

Imidlertid er den mest oppdaterte versjonen i skrivende stund (versjon 2.6.1) utbedret såpass at jeg hittill ikke har vært plaget med korrupt video som resultat.

 

Jeg trodde ikke at h.264 som format kunne bare kuttes opp vilkårlig i rå-kopi av streamen, men om det fungerer så høres jo det ganske ideelt ut. Personen jeg hjelper har neppe behov for mer enn å kutte og lime funksjonalitet heller.

 

Skal sjekke og se om det evt fungerer mot filene jeg encoder. Takker for tipset.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Å gi direkte videre de rå DV filene er jo et alternativ, men da blir det ganske mye data så det hadde kanskje vært kjekt å unngå det så jeg bare kan svi ut et par DVDer med komprimert materiale i stedet.

 

Folk som meg som redigerer videoer er alltid opptatt av best mulig kvalitet. DV-filene er allerede komprimerte. Hvis du skal re-encode til H.264 så vil videoene gå gjennom enda en komprimeringsprosess/generasjon og forringe seg ytterligere.

 

Jeg anbefaler at du bare kopierer de originale DV-filene. De er uansett bare på ca. 3 MB/s, stemmer det?

Lenke til kommentar

Folk som meg som redigerer videoer er alltid opptatt av best mulig kvalitet. DV-filene er allerede komprimerte. Hvis du skal re-encode til H.264 så vil videoene gå gjennom enda en komprimeringsprosess/generasjon og forringe seg ytterligere.

 

Jeg anbefaler at du bare kopierer de originale DV-filene. De er uansett bare på ca. 3 MB/s, stemmer det?

 

Ca 30Mbit/sek for PAL SD DV. (3,75MB/sek eller ca 20GB for en 90 minutters tape, og jeg har 17 taper å behandle slik)

 

Hadde dett vært for eget bruk så hadde jeg vært helt enig med deg, men med tanke på at personen jeg gjør arbeidet for er en "vanlig person" uten noen erfaring innen videobehandling så er vi nok mest ute etter hva som er mest praktisk og "godt nok". Tapene er dårlig kvalitet til å begynne med (gamle Hi8 analoge kamerasystem) så det er liksom ikke særlig poeng i å stresse for mye over kvalitetsforskjeller som i praksis vil være umerkbare (spesiellt for en som ikke har et trent øye for slikt).

 

Det er forøvrig ikke mye valg i å lagre filene i DV format til å begynne med. Originalene er jo analoge og hele poenget med å digitalisere dem er jo å få dem over i et digitalt format (og totalt ukomprimet avi er så g si en praktisk umulighet med tanke på filstørrelser)

 

Jeg tror jeg har kommet til den konklusjonen at jeg kanskje bare bruker min ekspertise for å sette opp noe som kan redigere H264 formatet og gi litt raskt opplæring for å kompensere for at vi kanskje må bruke et litt mer avansert redigeringsprogram. Jeg har dog gitt vedkommende valget om å beholde de rå DV filene om de ønsker så jeg får se hva de ender opp med å velge.

 

Takker for input dog.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...