Gå til innhold

Matt skjerm på N76VZ vs. G55VW

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjermen på N76VZ er bra, MEN den fremstår som litt "kornete" - eller akkurat som om det er en "film" over skjermen som gjør at det å lese mye tekst på denne pc'en er anstrengende og ubehagelig over tid.

Er det noen som vet om skjermen på G55VW er tilsvarende?

Jeg tenker at kanskje en litt mindre skjerm er bedre og mer "kompakt", og dermed får mindre av dette "kornete" inntrykket?

Har hatt matt skjerm før på bærbar, og på jobb, og aldri helt opplevd dette problemet da.

Kanskje en Retina skjerm fra Apple er bedre for meg. Selv om den ikke er matt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok anti-glare filmen du reagerer på. Spesielt LG sin versjon, men også Chi Mei har anti-glare film over panelet som gjør at det nesten føles som et tynt støvlag på skjermen hvis jeg kan beskrive det slik.

Om 15" er forskjellig avhenger nok i hovedsak av hvilket panel asus har brukt, asus bytter mellom flere panel leverandører, så man vet aldri på forhånd hva man får.

Hadde samsung skjerm på min asus N55SF, og denne hadde ikke sjenerende AG belegg. De fleste skjermer har dette belegget, er bare forskjell i hvor effektivt det er/hvor sjenerende det er. Et panel som er svært effektiv på å forhindre refleksjoner gir oftest den lille følelsen av å ha en konstant støvete skjerm. Et mindre effektivt belegg er ofte mindre sjenerende.

Skrevet

Er nok anti-glare filmen du reagerer på. Spesielt LG sin versjon, men også Chi Mei har anti-glare film over panelet som gjør at det nesten føles som et tynt støvlag på skjermen hvis jeg kan beskrive det slik.

Om 15" er forskjellig avhenger nok i hovedsak av hvilket panel asus har brukt, asus bytter mellom flere panel leverandører, så man vet aldri på forhånd hva man får.

Hadde samsung skjerm på min asus N55SF, og denne hadde ikke sjenerende AG belegg. De fleste skjermer har dette belegget, er bare forskjell i hvor effektivt det er/hvor sjenerende det er. Et panel som er svært effektiv på å forhindre refleksjoner gir oftest den lille følelsen av å ha en konstant støvete skjerm. Et mindre effektivt belegg er ofte mindre sjenerende.

Takk for svar!

Ja, er nok kanskje slik at en AG belegg ikke er helt for meg, i hvert fall ikke ut ifra de leverandørene Asus da bruker. Mener N76VZ bruker Chi Mei. Ser på "notebookcheck" at G55VW bruker LG. Og hvis det er de to som er hovedleverandører, og kanskje Samsung mer sporadisk, så blir det jo da vanskelig å finne en modell som vil passe, tenker jeg.

http://www.notebookcheck.com/Test-Asus-G55VW-S1073V-Notebook.75112.0.html

http://www.notebookcheck.com/Test-Update-Asus-N76VZ-V2G-T1011V-Notebook-mit-GT-650M.77126.0.html

Skrevet

Det er ganske enkelt å finne ut hvilken skjerm du har:

Enhetsbehandling --> skjermer --> generisk pnp skjerm --> gå på detaljer fanen --> velg maskinvare ID'er i rullegardin listen.

Da får du opp en skjermid som identifiserer produsent/modell. F.eks SEC006 som på denne samsung 700Z3C masinen jeg sitter på nå. SEC står da for Sasmsung. CMI/CMO= Chi Mei Innolux, LGD = LG. AUO= AUO Optronics osv osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...