Gå til innhold

Lyttetest MP3 versus ukomprimert

171 stemmer

1. 1. Hvilken av filene stammer fra en MP3-fil?

• Eksempel 1
      11
    • Eksempel 2
      16
    • Eksempel 3
      25
    • Eksempel 4
      25
    • Eksempel 5
      10
    • Eksempel 6
      9
    • Eksempel 7
      11
    • Eksempel 8
      2
    • Hørte ikke forskjell
      62

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tror jeg det må ha vært noe galt med enten fila eller softwaren.

Jeg har vært borti noen filer som låter mye verre enn bitraten skulle tilsi. Sannsynligvis har de vært utsatt for kaskadekompresjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da testen allerede avhenger av å stole på at testtageren ikke jukser så kunne det vært en idè å oppfordre til å spille klippene med shuffle aktivert, for å best mulig fjerne effekten av rekkefølgen på klippene.

Det kan være en idè selv om det i neste test bare blir to klipp for å best mulig eliminere en evt. forskjell på første og andre sang.

Skrevet

Hva med å opprette en mail-liste vi som vil bli med på neste test kan sette oss opp på? Det er sikkert mange som har lyst til å være med som ikke frekventerer denne siden ofte nok til at vi får det med oss.

Eller blir det for mye styr?

Mvh Armand

Skrevet

Hva med å bruke LAME på neste test? Siden den sees på som den beste. Bruk også VBR for å virkelig få mest ut av hver eneste byte

Skrevet

Tidsvinduet er lukket. Det er ikke vanskelig å lage en tilsvarende test selv. Ripp en CD, ta en låt eller klipp ut et parti fra en låt. Lag .wav og .MP3 i f.eks. Audacity. Legg til ABX-plugin i eksempelvis Foobar og spill filene her.

Skrevet

Ville ihvertfall hatt en Lame Alt preset Standard-fil inne i bildet, det er jo den mest "rasjonelle" måten å komprimere MP3 på, og er jo ogås variabel bitrate, som i praksis fungerer bedre.

AtW

Lame sine presets er erstattet av -v x

-v2 tilsvarer den gamle "preset standard" :) For min del har jeg ikke sjans på "vanlige" sanger før man begynner å nærme seg -v4. Den nye "standarden" er VBR -v0 :) Skal tilsvare 320 CBR i kvalitet, men tar mindre plass... (ikke gjerrig på å bruke 320 der det er nødvendig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...