Gå til innhold

Spr. ang. kabler fra pc til receiver.


Anbefalte innlegg

Sitter her med 2 stk Psb høytalere (alpha-serien), som er del av et 5.1 hjemmekinoanlegg. Har en AV-receiver fra Yamaha (rxv-740rds) og en dvd-spiller fra Pioneer (dv454s). Anlegget er også koblet til PC og et Audigy 1-lydkort.

 

Tilkoblingen til pc er kun for å spille av musikk fra pc'en, og få lyden ut som stereo (selfølgelig) i fronthøytalerne + sub.

 

1. Hvilken kabel fra pc til AV-receiver er det hensiktsmessig å velge for å få best mulig lyd når jeg spiller av musikk som mp3/cd i cd-rom? Vanlige analoge phono-plugger/digital optisk?

 

2. Hvilken kabel bør føre lyden fra dvd-spilleren til Av-receiveren? Digital coax eller optisk? Dvd-spilleren brukes i hovedsak til å spille av filmer med, men det hender også at jeg spiller av cd'ene mine i dvd-spilleren. Bør jeg da bruke andre kabler til musikkavspilling i forhold til filmlyd?

 

Så det jeg lurer på er vel i hovedsak om analoge signaler fra en stereojack i lydkortet over til to phonokontakter i receiveren er bedre enn digitale signaler når det gjelder musikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med å bruke en analog kabel fra en cd-spiller til en forsterker med digital-inngang:

-Hvis cd-spilleren du bruker er av god kvalitet (nå tenker jeg helst på cd-spillere til stereoanlegg), vil du bruke digital-konverteren til cd-spilleren ved bruk av analoge kabler. Forsterkere med digital inngang har også en slik konverter, men (som sagt) hvis cd-spilleren er dyr, vil den nok bruke en bedre konverter.

 

Så: jeg vil ikke nøle med å bruke digital-kabel fra pc'en til surround-forsterkeren, da kvaliteten på et pc-oppsett ikke kan måle seg med det i forsterkeren (såfremt du har en grei forsterker altså).

Hvis du bruker digital-kabel, vil signalet leses fra cd/DVD'en digitalt, sendes gjennom maskinen digitalt, og gjøres om til analogt signal først når det treffer forsterkeren.

 

Elektrisk (coaxial) digitalkabel er å foretrekke fremfor optisk.

Lenke til kommentar

Når jeg da sitter med en helt vanlig gjennomsnittspc, så mener du at jeg bør bruke en digital kabel til å sende signalet til receiveren fra pc'en?

 

For da vil nemlig ikke signalet gjøres analogt før det treffer receiveren, og siden recieveren min er ganske ok (ca 7000kr-klassen) vil den gjøre den beste jobben med å gjøre signalet analogt.. har jeg forstått rett?

 

Jeg vet at lydkortet mitt har en digital utgang, en såkalt SPDIF. Grensesnittet til SPDIF'en ser ut som en helt vanlig "jack". Da lurer jeg på om jeg kan bruke denne, eller om jeg evt må kjøpe nytt lydkort, med f.eks optisk utgang. Receiveren min har nemlig ikke noen andre digitale innganger enn COAX og optisk...

 

Noen som har erfaringer eller tips om dette?

Lenke til kommentar

SilverCRX: ok takker for info.

 

jeg har nettopp testet både med analog overføring fra pc, og med digital overføring (ved hjelp av en dårlig <minijack-rød/hvit>-kabel, der jeg brukte den hvite slik du sa).

 

jeg hadde skaffet testpanel som besto av hybel-buddy'en min og meg, og vi lyttet til lydkvaliteten ved bruk av de to forskjellige metodene. Kameraten min fikk ikke vite hvilken av overføringsmetodene som var i bruk til en hver tid. Da vi hadde hørt et par ulike sanger, med de to ulike metodene, var dommen klar; lyden var best når signalet ble gjort analogt av receiveren. Og dette med bruk av en ganske så dårlig "no-brand" kabel! Kanskje forskjellen hadde blitt enda større med en god kabel.

 

Dommen blir; har man ikke et skikkelig godt lydkort, men en ganske bra forsterker, blir lyden (stereo/musikk) fra pc til hi-fi best når man lar forsterkeren konvertere signalet fra digitalt til analogt.

 

Det som gjenstår for meg da, er å skaffe en god minijack->coaxial-kabel. Får se om jeg finner dette i en butikk i nærheten, hvis det ikke fins nettbutikker som selger dette da..

Lenke til kommentar

Et tips:

 

Siden digitale signaler er ekstremt mye mer tolerante for elektrisk støy og dårlige kabler enn analoge signaler er så prøv om du kan få låne en "god" kabel og gjør tilsvarende blindtest med god og dårlig kabel.

 

Det kan hende at signalet som kommer på den "dårlige" kabelen alt er så bra at du ikke merker forskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...