Gå til innhold

Vonde knær av løping.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Overskriften sier det meste, men jeg vil bare forklare hele situasjonen.

 

Jeg har ikke løpt på snart et år og begynte igjen for snart 3 uker siden(inne på tredemølle). Når man ikke har trent på lenge merker man jo fort fremgang og presser deg selv litt ekstra hver gang. Etter 1 1/2 uke med løping(3 ganger i uken + annen trening) har jeg fått vondt i knærne og er kjempe bitter. :hm:

 

Jeg har vondt på innsiden av knærne(den senen som strekker seg fra lår til legg). Jeg har sett gjennom flere løpeprogram og i starten av programmene er det svært lite "jogging"(uke 1-6 består av 1-6 min løping i strekk) og nesten bare gåing i høyt tempo. Det er jo kjipt hvis det skal ta 12 uker for meg å komme til der jeg er nå(løpe i 20 min uten stopp). Kondisjonen min er der, men ikke knærne. Hva gjør jeg? :hmm:

 

Bør jeg starte på et løpeprogram(eks: http://iform.nu/5km)? Er det noen styrkeøvelser som er godt egnet for å styrke knær? Knebøy for eksempel.

 

Jeg bare synes det er utrolig kjipt å "falle tilbake", men jeg forstår jo også at kneskader skal tas svært alvorlig. Kan dere gi meg noe motivasjon? :)

 

Mvh frustrert ny-løper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(...) og presser deg selv litt ekstra hver gang. Etter 1 1/2 uke med løping(3 ganger i uken + annen trening) har jeg fått vondt i knærne og er kjempe bitter.

 

Jeg tror svaret ditt gir seg selv - du har rett og slett begynt litt brått på. Jeg ville roet ned litt og heller løpt ute på variert underlag. Så kan du gasse på og supplere med tredemølle etterhvert når beina dine har blitt vant med belastningen.

Lenke til kommentar

Det gjør det nok. Jeg er litt sånn av-og-på-løper, og når jeg begynner på en ny "sesong" får jeg alltid litt vondt i anklene i begynnelsen (og gjerne litt i knærne også). Men det går over. Det er viktig å ikke begynne for brått, for det kan ødelegge for videre progresjon. Jeg hadde en skikkelig kjip erfaring da jeg plutselig på død og liv skulle trene meg til store biceps. Resultatet var tennisalbue i begge armene som gjorde at jeg omtrent ikke fikk trent armer på et halvt års tid.

 

Ellers hvis du vil trene både kondis og styrke samtidig uten den samme belastningen på knærne som man kan få av å løpe, kan du titte på kettlebells. Det er viktig med korrekt instruksjon på kettlebelles, fordi det er lett å få belastningsskader om man gjør noe feil, men det er veldig god trening.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Bedre å bruke 12 uker på å komme deg dit, enn å ikke kunne løpe uten smerter fordi du er utålmodig, vel :) .Forstår det er kjedelig. Dessverre er det VELDIG vanlig at mange damer begynner å slite med knærne fordi de begynner å jogge for ofte og for mye helt plutselig, og gjerne glemmer annen trening også som kunne hjulpet med å styrke knærne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sant det. Jeg kjenner fremdeles ubehag i knærne og nå har jeg ikke jogget skikkelig på over en uke. På torsdag gikk jeg fort, prøvde å jogge i 1 min (men det gikk ikke pga smerte), så da måtte jeg bare gå raskt i 30 min. Burde jeg droppe løpingen en periode og heller kjøre på med sykkel og eventuelt ellipsemaskin?

 

Jeg tar knebøy uten vekt og fremside, bakside lår med så liten vekt at jeg klarer 15 reps.

 

Jeg blir så frustrert. Jeg har jo lyst å fortsette å trene, men motivasjonen forsvinner mer og mer...

Lenke til kommentar

Suppler med sykkel/spinning/ellipsemaskin en stund. Jeg har selv problemer med at jeg ikke tåler veldig mye belastning på knærne før de blir vonde, men jeg opplever alltid at det er forebyggende å trene f.eks. spinning som er snillere mot knærne. Etter noen økter på sykkelen er man bedre rustet til å løpe senere. Andre i tråden tipser også om å løpe i ulendt terreng, det er også noe jeg har følt at fungerer godt for meg.

 

Spinning, sykling og styrketrening har hjulpet meg fra å holde ut 3-4 timer på snowboard før knærne takker for seg til å aldri ha problemer med knærne lenger.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg tenkte å dra på trening i dag, men burde jeg ha 100% pause i en uke eller to eller kan jeg trene sykkel til tross for at jeg har vondt i knærne? Det er ikke supervondt, men ikke behagelig heller. Hvis jeg skal høre på knærne og ikke resten av kroppen vil jeg tro at jeg ikke burde trene i det hele tatt (på en stund). Jeg har hund og går tur hver dag og bare det medfører at jeg kjenner "noe" i knærne.

Lenke til kommentar

Min egen erfaring var at jeg fint kunne trene lett sykling selv om jeg hadde vondt i knærne fra løping etc, men ikke styrketrening, løping eller tyngre/lengre økter med sykling.

 

Jeg kan dessverre bare snakke av egen erfaring, og det er en erfaring jeg har tilegnet meg ved å kjenne på hvordan min egen kropp reagerer på ulikt aktivitetsmønster. Det er kanskje den største anbefalingen jeg kan komme med, ta det med ro og lytt til hvordan kroppen din takler forskjellig trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...