Gå til innhold

Canal Digital kabelmodem - hvordan åpne porter


Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet inn i et borettslag og har kabelnett fra Canal Digital, med deres Thomson TCM 420 modem.

 

Den har jeg koblet via kabel til min AirPort Express, som gir meg det trådløse nettet.

 

Som vanlig ønsker jeg å åpne noen porter på routeren, men slik som nettet blir satt opp fra Canal Digital har jeg ingen rettigheter når jeg kobler meg opp mot Thomson-boksens adresse.

 

Hva må til for å komme seg inn på den med admin-rettigheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sette AirPort til å motta IP-adresse (DHCP) og åpne porter i den :)

 

Ettersom du får en offentlig adresse blir din AirPort Express brukt til noe som heter NAT (Hver enhet hos deg får en egen privat adresse). Din AirPort Express får den offentlige adressen fra ditt modem og hver enhet egen privat adresse som kun din AirPort Express er klar over at eksiterer.

 

Så du må åpne porter i din AirPort som peker til riktig IP-adresse i nettverket.

PS: Er mye letter hvis du setter statisk IP slipper du å bytte IP til den åpne-porten hele tiden.

Lenke til kommentar

Ok, må prøve å få til dette her med litt kyndig veiledning :wee:

 

Har tatt noen screenshots fra den trådløse routeren.

 

1.png

 

Her, skal jeg nå velge "distribuer en serie IP-adresser" under forbindelsesdeling? Har tidligere stått på "del offentlig IP".

 

2.png

 

Her har jeg kun byttet fra Konfigurer 1Pv4 fra "med DHCP" til "manuelt" uten å gjøre noen endringer på tallene.

 

3.png

 

Tok bare med dette hvis det er til noe hjelp.

 

4.png

Skal NAT på?

 

Har plukket opp følgende ang. Thomson-boksen: "skal du inn på Thomson TCM 420 så sett fast ip til 192.168.100.2

gå så på http://192.168.100.1 da kommer du inn på kabel modem."

Lenke til kommentar

Jeg kommer ingen vei.

 

Prøver å sette static IP, følger guiden fra PortForward, velger IP i nærheten av hva som står som routeren sin IP (62.16.201.1), velger da f.eks. 62.16.201.10. Routeren restartes, og jeg kommer meg ikke på nett.

 

Følger akkurat det som står her: http://portforward.c...tic-Mac10.4.htm, bortsett fra at min router IP ikke ligner på den som er der.

 

DNS og subnetmask står som fra DHCP.

Endret av djs86
Lenke til kommentar

Det er jo bedre å la alt stå i automatisk enn å legge inn adresser du ikke er sikker på.

Adressene på internettporten (WAN) skal være dynamisk (62.x.x.x) og adressene på LAN bør være DHCP med f.eks 192.168.1.x og gateway = dns = 192.168.1.1.

 

Det enkleste er kanskje å resette routeren, og se om den kommer opp med vanlig routersettings.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva prøver du egentlig å oppnå?

Er det bare å åpne porter (f.eks spill) eller prøver du å "bridge" den airport express?

 

At du går 192.168.x.x er korrekt, om du får den offentlige IP fra modemet så kommer heller ingen andre maskiner på nett.

Som Jan nevnte er upnp å foretrekke her siden den vil åpne de nødvendige porter når du trenger det. Enkelte spill trenger at portene er dedikerte men da går du bare til "Konfigurer porttilordninger" som du viser på en av dine screenshoot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...