Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenker å ta opp matematikken fra Vg1 opp neste termin.

For øyeblikket har jeg matematikk S1 og har tenkt til å velge S2 neste år.

På vitnemålet mitt fikk jeg 3 i standpunkt i Matematikk 1P, mens jeg i S1 Matematikk fikk 5 nå til jul. Sannheten er at jeg jobbet drithardt i P-Matte, men jeg fikk det aldri til. Av den grunn velger jeg ikke å ta dette faget opp.

 

Siden jeg får 5 i S1, vil det være mulig for meg å få 5 i 1T? Har hørt S1 og 1T er nokså likt. Så derfor velger jeg å ta 1T opp istedet for 1P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, S1 og T har nesten identisk pensum. Eneste vesentlige forskjellen er at man er litt inne på geometri i T-matte. Dersom du føler at du mestrer S1 matte, så bør du ha kontroll på T-matte. Jeg, på min side, gjør det motsatte av deg. Kan du si litt om P-matte? Er det ikke mye likt 10.klasse pensummet? Hadde virkelig verdsatt et svar :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke lengre hva som er hva. Universitet opererer med begrepene R1, R2, S1, S2 osv. mens en del skoler fremdeles bruker T og P.

 

Hvilke av disse tilsvarer hverandre?

 

I VG1 velger man mellom T-matte og P-matte (finnes også noe som heter P+). I VG2 kan man i hovedsak velge mellom R1 og S1 (finnes flere alternativer som P2 og T2, men det er svært få skoler som tilbyr de fagene). R1 bygger på T-matte, mens S1 har mye det samme pensummet som i T-matte. I VG3 kan man velge å bygge videre på matten man valgte i VG2, hvor R2-matte bygger på R1, og S2 bygger på S1.

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Ja, S1 og T har nesten identisk pensum. Eneste vesentlige forskjellen er at man er litt inne på geometri i T-matte. Dersom du føler at du mestrer S1 matte, så bør du ha kontroll på T-matte. Jeg, på min side, gjør det motsatte av deg. Kan du si litt om P-matte? Er det ikke mye likt 10.klasse pensummet? Hadde virkelig verdsatt et svar :)

 

Husker ikke særlig fra ungdomsskolen, men jeg vil ikke si at overgangen fra 10.klasse-matte til 1P var noe merkbar. Svært like. P-Matte går veldig grunnleggende gjennom geometri (der man skal tegne med passer, måle vinkler med pytagoras (men ikke cos, sin, tan) og ellers svært basic likninger og algebra.Noe som er verdt å nevne er at 1P har også prosentregning og økonomi.

 

Følgende emner taes opp i 1P:

1 Geometri

2 Tallregning

3 Formler og likninger

4 Forhold og prosent

5 Geometri i yrke og kunst

6 Økonomi

7 Indeksregning

8 Sannsynlighetsregning

9 Funksjoner

GeoGebra

 

For meg var P-Matte vanskelig ettersom jeg oppfattet det veldig diffust, mens S-Matte er mer konkret. Med det mener jeg at i P-Matte fikk man lange tekstoppgaver, mens i S-Matte føler jeg at man "får en likning, viser utregningene og setter to streker under svaret".

Endret av Fremtidig Medisinstudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...