Gå til innhold

Fractal design r4 viftespørsmål.


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen der ute med dette kabinettet som kan svare på noen spørsmål..

 

Jeg bruker de to medfølgende viftene forran og bak, har også satt inn en ekstra vifte forran. Men vil gjerne ha en vifte i døren for å kjøle skjermkortet og skal installere et skjermkort til.

Problemet er at jeg syns det bråker noe alvorlig mye med en vifte i døren, er det enkelt at jeg trenger støvfilter? Viften bråker ikke til vanlig med i døren gjør den det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke R4, men jeg kan svare likevel. Et støvfilter vil som regel medføre mere støy pga. økt luftmotstand, men du bør likevel montere filter på intake-vifter. Resonans/vibrasjoner kan også være årsaker til at viften støyer når den er montert i døren.

 

Med mindre skjermkortene blir veldig varme kan du jo også droppe viften.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke R4, men jeg kan svare likevel. Et støvfilter vil som regel medføre mere støy pga. økt luftmotstand, men du bør likevel montere filter på intake-vifter. Resonans/vibrasjoner kan også være årsaker til at viften støyer når den er montert i døren.

 

Med mindre skjermkortene blir veldig varme kan du jo også droppe viften.

 

Skal prøve med noen gummiringer jeg fant nederst i kabinett esken, skjermkortet holder helt greie temperaturer men litt mer usikker når jeg skal kjøre i sli.

 

Takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Har to forran som blåser inn, har også tatt ut hdd-trayen som gjør at en av viftene blåser rett inn mot skjermkortet. Har en 140mm vifte som blåser ut bak og åpner opp de øverste ventilasjonsåpningene men støvfilter. Satte inn en 140mm vifte nederst som blåser mot skjermkortet, har satt den på ca. 7v så den blåser så mye som mulig uten å lage for mye lyd.

 

Må nok bytte ut min cpu kjøler etterhvert, har CM GeminII M4 så er ikke den mest effektive.

 

Og til Sli oppsettet vurderer jeg EVGA sitt skjermkort, siden den blåser luft ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Hvor mange disker har du/må du ha? Hvis du klarer deg så finnes det jo adaptere for å montere HDD/SSD i frontdrev, samt at du kan montere opp til 2 SSD på bakplata. Da kan du kanskje fjerne begge burene innvendig?

 

Tror også det er mer gunstig også for grafikkortene om du får en cpu-kjøler som blåser ut bak, eller opp.

Lenke til kommentar

Heisann :)

 

 

Jeg har R3 kabinettet :)

 

 

 

Dette er hvordan jeg har satt opp mine vifter i kabinettet :)

 

 

2 i front (innsug)

1 i bunn (innsug)

1 bak (eksos)

 

 

Skjermkortet mitt er av stock type, altså stock kjøler, så viften i bunn kjører jo kald luft opp til skjermkortet som transportterer denne luiften ut av kabinettet ;)

 

 

Og som du ser på vifte oppsettet har jeg godt overtrykk slik at man er helt sikker på at det ikke blir noe støv inne i kabinettet :)

Lenke til kommentar

Har satt inn to 120mm noctua vifter forran og en under som blåser inn. Har byttet cpu kjøler til en noctua nh-u12p se2. Og har to 140mm Fractal Design vifter (en bak og en på toppen) som blåser ut.

Skal bytte ut de bakre viftene med noctua vifter, liker lite støy.

Og har satt bort tankene om sli for nå. Har bare en 650w strømforsyning og blir litt smått å kjøre sli med den.

Endret av kasernen
Lenke til kommentar

Da må det være mine vifter som det er noe rart med, de bråker veldig mye mer enn noctua viftene. Skal kjøpe en noctua 140mm vifte for å teste om lyden blir lavere.

 

kan ikke samenligne noctua vifter me egentli alt anna da di e fantastisk stille. har selv et r4 med 2 nf f-12 på cpu (d14) å 3 nf a-14 flx i kabinettet å maskin er så å si lydløs (kjører kabinetviftene på 7v med inebygde viftestyring å cpu på ca 70%med annen viftestyring) har en i7 980 @4ghz som aldri over 65c i et rom som er ca 20-22c megafornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...