Gå til innhold

Hvordan Underklokke


Fire_

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å underklokke maskin, den er veldig ustabil. da er det er snakk om min maskin som ikke kan gå en gang uten å fryse.

 

Mitt oppsett er :

 

Epox 8rda3+

TwinMOS /w WinBond 512 Ram

Amd Athlon XP 2800+ Barton

 

Åssen underklokker jeg dette systemet for å få det stabilt, er ett rein skjera helvete.

 

Gode tips belønnes med takk!

 

MHV

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på det samme som JEG76. Fortell litt mer. Underklokke kan du alltids gjøre ved f.eks. å sette ned hastigheten på FSB til 266 MHz. Da blir både prosessor og ram kjørt på lavere hastigheter. Men er dette virkelig nødvendig? Hvilke temperaturer har du? Har du prøvd å feilsøke i minnebrikkene?

Lenke til kommentar
Lurer på det samme som JEG76. Fortell litt mer. Underklokke kan du alltids gjøre ved f.eks. å sette ned hastigheten på FSB til 266 MHz. Da blir både prosessor og ram kjørt på lavere hastigheter. Men er dette virkelig nødvendig? Hvilke temperaturer har du? Har du prøvd å feilsøke i minnebrikkene?

 

jeg tok en test med goldmemory, så det tok en evig tid men det ble i hvertfall ikke regga noen feil på brikka.

 

Det var ikke no å registrere, åssen skal man få maskin stabil uten å lage ****** med maskinen. min er ustabil så det holder, når jeg spiller spill, mp3s osv. Hele systemet fryser, no rart er det.

 

 

MVH

Lenke til kommentar
En ide kan være å tenke på strømtilførselen:

Har du et gammelt kabinett med liten strømforsyning?

Hvordan er strømmen i huset?

Er maskinen jordet?

Er et riktig voltstyrke på strømmen til CPU?[/quote

 

jeg har nytt chieftek med lepont 370w, maskinen er ikke jordet faktisk. er ikke jorda kontakter her oppe på rommet. vet ikke åssen hva som er vanlig voltstyrke. vet du?

 

MVH

Lenke til kommentar

Du burde sjekke om alle viftene faktisk går rundt. Jeg hadde en maskin som var skikkelig ustabil og skjønte ikke hvorfor, hadde ikke tulla med noen instillinger eller noe, så når jeg åpna opp så jeg ikke noe galt, men når jeg skrudde på strømmen ville ikke vifta på grafikkortet gå rundt, den starta og stoppa i ett sett. Skifta kjøling og vips var den i orden.

Lenke til kommentar
Du burde sjekke om alle viftene faktisk går rundt. Jeg hadde en maskin som var skikkelig ustabil og skjønte ikke hvorfor, hadde ikke tulla med noen instillinger eller noe, så når jeg åpna opp så jeg ikke noe galt, men når jeg skrudde på strømmen ville ikke vifta på grafikkortet gå rundt, den starta og stoppa i ett sett. Skifta kjøling og vips var den i orden.

 

Jeg titta på alle viftene nå, de går alle rundt.. Cpu, Kab, Dør, og psu.. De spinner som bare det. noen andre ting jeg kan se etter?

 

MVH

Lenke til kommentar

Har du lagt inn all software inn på nytt etter at du fikk nytt system?

 

Hvis du har dette kan det godt være at enten prosessoren din eller hk´et ditt rett og slett er def.

 

Jobber som teknikker daglig å 5 av 10 maskiner er det Hk som er def.

Så sannsynligheter er på plass for at du har et def HK.

 

eneste måten man finner det ut på er å eliminere alle andre komponenter.

 

Ta feks alt utenom hk og sett det inn i en maskin til en kompis feks. så ser man fort om det er ok eller ikke. opplever han samme problemer så er det en av de delene som er def.

 

Stå på, feilsøk litt så finner du nok ut av det skal du se.

 

Man har alltid garantien i orden på de fleste deler så lenge man ikke har gjort noen skade selv til delene..

Lenke til kommentar

Veit ikkje om dette hjelper deg!! men hos meg fikk jeg opp etter at jeg reinstallerte OS, og installerte alt av drivere. Alt låste seg, eller fryste seg.. enkelte ganger fikk jeg ikkje ut DVD-rommen. Tok å reinstallerte alt av drivere nå er problemet løst hos meg, men kan skjer ca 1 gang i uka nå... Prøv reinstallering av driverne, hos meg var det skjermkortdriverne som krasjet med systemet, men nå funker det iallefall!!!

Lenke til kommentar
Ta sikkerhetskopi av alle ting du vil beholde, formater C:, reinstaller windows (eller linux, hvis du heller vil ha det :o ).  

 

Har en kamerat som bruker pc-en aktivt, men ikke rydder opp på harddisken. Ca. en gang i måneden setter han i recovery-cden. Løser alle problemer. :D

 

Jeg har switcha mellom win2k og winxp som jeg har nå, samme har skjedd hver gang. Maskinen klikker ikke når jeg bruker programmer som irc og nett, men er det spill, mp3s, filmer og slikt så er det frysning av maskin uten man aner noe. så kommer det en piiiiiip lyd. Kjøpte meg nylig nytt lydkort til denne maskinen, men det ble ikke bedre da heller gitt.

 

Blir ikke klok på dette, føler som jeg har testa alt, satt med fpu til 133 så maskin viser 1,67 ghz i sandra kanskje det hjelper.

 

 

MVH

Lenke til kommentar
Veit ikkje om dette hjelper deg!! men hos meg fikk jeg opp etter at jeg reinstallerte OS, og installerte alt av drivere. Alt låste seg, eller fryste seg.. enkelte ganger fikk jeg ikkje ut DVD-rommen. Tok å reinstallerte alt av drivere nå er problemet løst hos meg, men kan skjer ca 1 gang i uka nå... Prøv reinstallering av driverne, hos meg var det skjermkortdriverne som krasjet med systemet, men nå funker det iallefall!!!

 

 

Jeg har passet på å ha alle de nyeste drivere til maskinen her, så det er vel ikke det som er problemet hos meg. Skal ta minne feilsøking i dag, se om det dukker opp no der.

 

 

MVH

Lenke til kommentar
Ta sikkerhetskopi av alle ting du vil beholde, formater C:, reinstaller windows (eller linux, hvis du heller vil ha det :o ).  

 

Har en kamerat som bruker pc-en aktivt, men ikke rydder opp på harddisken. Ca. en gang i måneden setter han i recovery-cden. Løser alle problemer. :D

 

 

Har prøvd det også, samme skjer... Helt sykt spør du meg

 

 

 

MVH

Lenke til kommentar
Har du lagt inn all software inn på nytt etter at du fikk nytt system?

 

Hvis du har dette kan det godt være at enten prosessoren din eller hk´et ditt rett og slett er def.  

 

Jobber som teknikker daglig å 5 av 10 maskiner er det Hk som er def.

Så sannsynligheter er på plass for at du har et def HK.

 

eneste måten man finner det ut på er å eliminere alle andre komponenter.

 

Ta feks alt utenom hk og sett det inn i en maskin til en kompis feks. så ser man fort om det er ok eller ikke. opplever han samme problemer så er det en av de delene som er def.

 

Stå på, feilsøk litt så finner du nok ut av det skal du se.

 

Man har alltid garantien i orden på de fleste deler så lenge man ikke har gjort noen skade selv til delene..

 

 

Alt er lagt inn av drivere, sjekker jevnlig på nye drivers og har liveupdate på no også.

 

Skal prøve med litt feilsøking i rambrikka så se hva som dukker opp, så får vi gå hardere til verks neste gang med cpu og hk.

 

Hatt problemer med denne maskinen siden jeg fikk den, og det er lite moro synes jeg. Betalt masse lapper for denna kassa.

 

Tar i mot flere tips, har du ikke no programmer som sjekker hk for feil osv ?

 

MHV

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...