Gå til innhold

ingen amp


matjam

Anbefalte innlegg

Har en gitar og en normal forsterker.

 

Spørsmålet er om det er noen form for "mellomtillegg" som jeg kan koble gitaren i også videre til forsterkeren/høyttaleren.

 

Jeg vil gjerne ha innstillingene, f.eks gain etc..

 

Svar og tips mottas med stor takk :)

Endret av matjam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv Behringer forsterkeren jeg har, har flere innstillinger utenom gain og mastervolum, som den forsterkeren jeg skal få låne med en kompis har (ikke starsound, det var feil, heller ikke en gitar forsterker).

 

Er der ingenting jeg kan gjøre for å få disse effektene? eller må jeg over til effektpedaler da?

 

Som sagt kan jeg meg ikke i det hele tatt på el gitarer og tilbehør :)

Lenke til kommentar

Den har innstillinger som Drive, Low, Mid og High. Ellers Gain og diverse andre.

Men det burde jo være soppas åpenbart, føler jeg, ettersom en normal forsterker, ifølge GAu, bare har preamp volum, gain og master volum? Har bekreftet at forsterkeren jeg skal ha har gain og master volum, ellers ingenting.

Lenke til kommentar

Nja,

Har vel aldri sagt at en 'normal' forsterker BARE har gain, preamp- & master-volum. Men, vanligvis, har den minimum dette.

I tillegg finnes gjerne tone (EQ) instillinger (som du kaller: low, mid & high).

 

I mine ører høres 'drive' ut som noe tilsvarende gain, altså noe som regulerer hvor hardt du skal overstyre et forsterker-trinn.

 

For en grei forklaring på noen av disse (kanskje) vanskelige begrepene, kan du gjerne studere denne linken:

http://forum.gitarno...le-effektguide/

 

Dersom du allerede nå føler at noe (en effekt) mangler blant innstillingene, skal du vite at f.ex. effekt-pedaler er en hel industri. Det er mulig å kjøpe alle mulige (og umulige) effekter & kombinasjoner av disse. Men du må vite litt om hva du er på jakt etter :huh: Se gjerne:

http://www.roland.co...ories.aspx?c=89

 

 

beste forsterkede hilsen,

GAu

Lenke til kommentar

Kan du se på forsterkeren hvilket modellnavn den har, og hva slags effekt du er på jakt etter..

 

Lettere å hjelpe om du svarer på spørsmålene over.

 

Det er ingen standard for hva som er av kontrollere på en gitarforsterker, bortsett fra at alle har en volum kontroll. Bare se forskjellen på epiphone valve junior og peavey vypyr 15

http://en.wikipedia.org/wiki/Epiphone_Valve_Junior

http://www.peavey.com/products/index.cfm/item/806/116752/Vypyr® 15

 

Slik jeg forstår deg, har du en behringer amp, men skal låne en amp av en bekjent, og du spør hvordan du får flere effekter og/eller instillinger; på den du skal låne; siden den har færre valg enn din amp?

Lenke til kommentar

Ampen jeg skal låne har få innstillinger ja. Den jeg har fra før, føler jeg har rikelig, men bare at den er elendig. Kan godt være pickups for alt jeg vet, men uansett.

 

Jeg tenker mer på pedaler enn å modifisere ampen, om det er det du lurer på. Eller noe tilleggsutstyr.

 

PS, kan dere forklare meg hva effekten Distortion er?

Lenke til kommentar

Tenkte plutselig på en ting:

Du forsøker vel ikke å sammenligne 2 amper der kun 1 av de er en modeling amp? (Behringer har noen slike)

Det blir i så fall en veldig ujevn match.

 

En modeling amp har jo en del instillinger som er knyttet til nettopp 'ferdiglaga' simuleringer av forskjellige amp-modeller.

 

En 'ordinær' amp (IKKE modeling) mangler naturligvis dette, og da blir det gitaristen sjøl som leter fram ønsket lydbilde ved å ratte på gain og volum kontrollene.

Dette er særlig virkningsfullt på rør-amper, der det er overstyring av ulike forsterker-trinn som gir den 'gode' lyden.

 

---

 

Distortion er forklart i linken jeg viste tidligere. Du får bla litt nedover i:

http://forum.gitarno...le-effektguide/

 

 

_________

GAu

Lenke til kommentar

Ampen jeg skal låne har få innstillinger ja. Den jeg har fra før, føler jeg har rikelig, men bare at den er elendig. Kan godt være pickups for alt jeg vet, men uansett.

 

Jeg tenker mer på pedaler enn å modifisere ampen, om det er det du lurer på. Eller noe tilleggsutstyr.

 

PS, kan dere forklare meg hva effekten Distortion er?

Dersom du vil ha flere effektet enn de som er originalt i ampen, må du enten ha effektpedaler eller en annen amp. Jeg spør igjen; har du modellnavn på ampene du snakker om..? For alt jeg vet er det akustisk, bass amp eller noe annet du er borti, og da står vi vel egentlig å stanger hodet i veggen her (jeg spør siden du virker rimelig fersk på temaet). Sier du navnet på ampene kan jeg si mye om funksjon, kvalitet, muligheter etc.

 

Distortion er vreng på godt norsk. Det er effekten som blir brukt i tilnærmet all metall, rock og mye annet.

Lenke til kommentar

 

Dersom du vil ha flere effektet enn de som er originalt i ampen, må du enten ha effektpedaler eller en annen amp. Jeg spør igjen; har du modellnavn på ampene du snakker om..? For alt jeg vet er det akustisk, bass amp eller noe annet du er borti, og da står vi vel egentlig å stanger hodet i veggen her (jeg spør siden du virker rimelig fersk på temaet). Sier du navnet på ampene kan jeg si mye om funksjon, kvalitet, muligheter etc.

 

Distortion er vreng på godt norsk. Det er effekten som blir brukt i tilnærmet all metall, rock og mye annet.

 

Skal finne ut fortløpende hvilke merke og model ampen er, alt jeg vet foreløpig er at kompisen min får bra lyd av den.

 

Skal også se på det der angående modeling amps, men bear with me, kan ta sin tid :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...