Gå til innhold

skutt meg selv i foten?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte for et stund tilbake en billig Asus 13 tommer til 4000kr, og var godt fornøyd med størrelsen og prisen. Problemet er bare at dette er en DRITTREIG PC. Jeg fikk tydeligvis hva jeg betalte for. Så, for å unngå å kaste PCen ut vinduet, har jeg nettopp bestilt en Samsung Pro SSD harddisk og skal sette inn et gammelt minnekort til, slik at PCen får totalt 6 GB ram. Jeg oppdaget samme dag som jeg sendte bestillingen, at prosessoren kun er en 1,6 ghz AMD prosessor.

 

Pcen skal kun brukes til et form for avansert wordprogram, men PCen sliter i hvert fall slik situasjonen er i dag. (Har som sagt ikke fått lagt inn ekstra minne og ssd). Vil PCen fungere tilstrekkelig (til mitt bruk), eller må jeg få inn en ny prosessor også?

 

Klem, newbie!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si, dersom prosessoren allerede er en stor flaskehals vil det være litt begrenset. Jeg vil tippe at du vil merke litt forbedring med SSD og mer minne, uten at jeg kan si noe 100% sikkert. Var det mye forhåndsinstallert programvare på PC-en, så vil dette i mange tilfeller være med på å gjøre PC-en treg. Jeg har jobbet en del med data, og har opplevd helt nye PC-er som har vært trege som sirup på grunn av slik forhåndsinstallert programvare (bloatware).

Lenke til kommentar

Godt poeng. Jeg skal forsøke med ssd og økt minne og se hvordan det går, men operativsystemet er en håpløs asus versjon av windows 7 med masse ekstra program jeg ikke har bruk for. Det står en lisenskode under PCen. Du veit ikke tilfeldigvis om jeg kan laste ned windows 7 "rein" versjon og bruke denne lisenskoden? Lurer på om den er låst til "asus windows"?

Lenke til kommentar

Godt poeng. Jeg skal forsøke med ssd og økt minne og se hvordan det går, men operativsystemet er en håpløs asus versjon av windows 7 med masse ekstra program jeg ikke har bruk for. Det står en lisenskode under PCen. Du veit ikke tilfeldigvis om jeg kan laste ned windows 7 "rein" versjon og bruke denne lisenskoden? Lurer på om den er låst til "asus windows"?

 

Det er en forhåndsinstallert versjon av w7 du har, og du får ikke gjort noe med dette. Eneste alternativet er da å kjøpe ny windows, eller laste ned piratversjon. Den lisenskoden du har er låst til datamaskinen hvis jeg husker rett, sånn at den er ganske verdiløs på en ny windowsinnstall.

Lenke til kommentar

Jeg ville hatt en telefon til Microsoft Norge og undersøkt muligheten til å bruke lisenskoden på en clean installasjon. Prøv denne linken -http://www.mydigitallife.info/download-windows-7-iso-official-32-bit-and-64-bit-direct-download-links/ for å laste ned win 7.

Lenke til kommentar

Det er en forhåndsinstallert versjon av w7 du har, og du får ikke gjort noe med dette. Eneste alternativet er da å kjøpe ny windows, eller laste ned piratversjon. Den lisenskoden du har er låst til datamaskinen hvis jeg husker rett, sånn at den er ganske verdiløs på en ny windowsinnstall.

Lisensen er låst til maskinen ja, men man kan fint installere Windows på nytt. Man trenger ikke ringe Microsoft. Om man ikke har en DVD/ISO med Windows, kan det lastes ned her. Bare å husk å velge riktig utgave til lisensen man har.

http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from-digital-river/

http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/604187-legal-download-digitalriver-windows-7-sp1-13-languages.html

 

Angående minne, så er det en fordel både for ytelse og stabilitet at brikkene er like. Med mer minne, SSD og en fersk Windowsinstallasjon uten all crapwaren til Asus, vil du nok merke en relativt stor forskjell.

Lenke til kommentar

Det er en forhåndsinstallert versjon av w7 du har, og du får ikke gjort noe med dette. Eneste alternativet er da å kjøpe ny windows, eller laste ned piratversjon. Den lisenskoden du har er låst til datamaskinen hvis jeg husker rett, sånn at den er ganske verdiløs på en ny windowsinnstall.

 

Feil. Du kan laste ned en ny "ren" versjon av windows fra digitalriver, og bruke koden som står under PCen.

Lenke til kommentar

Feil. Du kan laste ned en ny "ren" versjon av windows fra digitalriver, og bruke koden som står under PCen.

 

OK! Jeg trodde alltid at OEM windows koder allerede var "brukt" på den datamaskinen man har windowsen på. Men er dette oem da? Eller har reglene blitt forandret? Bare nysgjerrig her, for da vil jeg gjerne ta en cleaninstall på min w7 :)

Lenke til kommentar

Riktig, for produktnøkkelen knyttes opp mot hovedkortet og kan gjenbrukes mot samme hovedkort flere ganger, men ikke overføres til et nytt hovedkort (uten å eventuelt ringe Microsoft og få dem til å låse den opp).

 

Hvilken prosessor er det forresten som sitter i maskinen? Høyreklikk "min datamaskin" og velg egenskaper for å se detaljer.

Se f.eks. denne maskinen. Den har også "kun" en 1.6 GHz AMD-prosessor, men det er en habil quad core-modell - til motsetning fra f.eks. prosessoren i denne, som er en 1.7 GHz dual core av billigste sort.

Klokkefrekvensen på prosessoren er slett ikke alltid representativ for ytelsen den kan tilby. Kanskje er prosessoren din en flaskehals, kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kjøpte for et stund tilbake en billig Asus 13 tommer til 4000kr, og var godt fornøyd med størrelsen og prisen. Problemet er bare at dette er en DRITTREIG PC. Jeg fikk tydeligvis hva jeg betalte for. Så, for å unngå å kaste PCen ut vinduet, har jeg nettopp bestilt en Samsung Pro SSD harddisk og skal sette inn et gammelt minnekort til, slik at PCen får totalt 6 GB ram. Jeg oppdaget samme dag som jeg sendte bestillingen, at prosessoren kun er en 1,6 ghz AMD prosessor.

 

Pcen skal kun brukes til et form for avansert wordprogram, men PCen sliter i hvert fall slik situasjonen er i dag. (Har som sagt ikke fått lagt inn ekstra minne og ssd). Vil PCen fungere tilstrekkelig (til mitt bruk), eller må jeg få inn en ny prosessor også?

 

Klem, newbie!

 

Jeg har en laptop med Pentium M og 1 Gb RAM fra 2005 som jeg fortsatt bruker til Word, Excel og surfing. Det går fint.

Hvis det er en U32U du har med AMD E450 er det en langt sprekere prosessor enn min og du har antakelig 4 Gb RAM.

Jeg ville oppdatere til 6 Gb og sette inn SSD som du har tenkt å gjøre og se hvordan det går.

Sannsynligvis hjelper dette godt og er nok. Du vil da ha en "ganske ren" versjon av Windows i og med at du har en helt nyinstallert versjon.

 

Slik jeg har skumlest andre tråder, må en gjøre noen mindre endringer for å installere en "rein" versjon av windows i stedet for f.eks. asus windows, men at kodren vil være den samme. På samme maskin.

 

Som jeg sa ovenfor tror ikke du trenger noen "rein" versjon.Hvis du er newbie som du skriver tror jeg du har nok med å oppdatere til SSD og sette inn mer RAM. Og installere Windows på nytt.

Er du sikker på at minne-brikken passer? Ny brikke koster ikke mer enn 100-200 kr.

 

Hvis du har installert Windows på nytt, har installert SSD og oppdatert til 6 eller 8 Gb RAM og fortsatt ikke synes PCen er kjapp nok ville jeg vurdert Tuneup Utilities.

Dette programmet gjør at en del unødvendige programmer ikke kjører og frigir på den måten minne og prosessorkraft. Søk etter "Tuneup utilities discount" og du får det for USD 30, evt kan du prøve det gratis i 30 dager og se om det hjelper for deg. Og så kjøpe hvis det hjelper.

 

Poenget mitt er gjør det enklest mulig for deg selv. Høyst sannsynlig er det nok å sette inn SSD, oppdatere RAM og installere SSD.

Lenke til kommentar

Siden du har en OEM versjon,

som er installert/aktivert med en annen nøkkel enn den som fysisk står på merkelappen, sammen med en sertifikat fil,

annbefaler jeg at du først tar en backup av aktiveringen:

Bruk det fine programmet "ABR" til dette, verifiser at du får lagret både nøkkelen og serifikatet.

 

Deretter innstallerer du samme versjon av Windows, gjerne lån en plate fra nærmeste nabo/venn, så lenge du

innstallerer samme versjon, f.eks. Home Premium, som du har i dag.

Ikke skriv inn serienummer, og ikke velg å aktivere online.

Etter at dette er på plass, kan du vha. ABR legge tilbake nøkkel/sertifikat, og ha en lovlig "clean" install av windows.

Lenke til kommentar

Riktig, for produktnøkkelen knyttes opp mot hovedkortet og kan gjenbrukes mot samme hovedkort flere ganger, men ikke overføres til et nytt hovedkort (uten å eventuelt ringe Microsoft og få dem til å låse den opp).

 

Hvilken prosessor er det forresten som sitter i maskinen? Høyreklikk "min datamaskin" og velg egenskaper for å se detaljer.

Se f.eks. denne maskinen. Den har også "kun" en 1.6 GHz AMD-prosessor, men det er en habil quad core-modell - til motsetning fra f.eks. prosessoren i denne, som er en 1.7 GHz dual core av billigste sort.

Klokkefrekvensen på prosessoren er slett ikke alltid representativ for ytelsen den kan tilby. Kanskje er prosessoren din en flaskehals, kanskje ikke.

 

Prosessoren er en AMD E-450 with Radeon HD Graphics 1,65 Ghz.

Sier det deg noe?

Lenke til kommentar

Prosessoren er en AMD E-450 with Radeon™ HD Graphics 1,65 Ghz.

Sier det deg noe?

Ja. Det sier meg at den er blant de rimeligste (og kjipeste) som selges i nye maskiner i dag, og videre at den er vanskelig å få byttet, ikke minst fordi det ikke finnes betydelig bedre varianter på samme prosessorsokkel.

Å bytte prosessor i en laptop er vanskelig og risky nok i seg selv, men her ville du også vært nødt å bytte hovedkort for å få noe særlig bedre å velge blant.

 

Samtidig lages prosessorer for å kunne brukes, og selv en "grunnleggende" AMD E-modell bør takle "normal bruk" noenlunde greit. Det kan selvsagt hende at prosessoren vil bli flaskehals også her, men jeg holder ihvertfall en knapp på at mer RAM, raskere disk og en clean Windows-installasjon vil gjøre maskinen merkbart raskere.

 

Du kan imidlertid ikke forvente at prosessoren yter noe særlig i spill eller multitasking, alså: om du har 30 nettleservinduer og -faner oppe samtidig som du ser på film, laster ned torrents, kjører en virusscan og har diverse andre bakgrunnsprogrammer oppe, vil maskinen jobbe tregt. Sørg for å lukke unødvendig programvare, la færrest mulig programmer kjøre samtidig, og la færrest mulig programmer starte ved Windows-oppstart, så kommer du nok et langt stykke. En grei tommelfingerregel er også å restarte maskinen dann og vann. Selv bruker jeg i hovedsak hvile- og dvalemodus på mine maskiner når jeg slår dem av om kvelden, men om du iblant sørger for å avslutte Windows helt vil du også med jevne mellomrom få kverket alle kjørende prosesser og tømt minnet. Dette vil kunne bedre både ytelse og batteritid, akkurat som på smarttelefoner.

 

Vil forresten også nevne at Flash er noe herk, og særlig Firefox sliter endel med minnebruk når det kommer til Flash. Skal du se video på Youtube, sørg for at du bruker f.eks. Google Chrome og at maskinen ikke står i strømsparingsmodus. Selv min laptop med førstegenerasjons Intel i3 får problemer ellers.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for et grundig svar ang. prosessoren. Min egen konklusjon er at jeg har skutt meg selv i foten med å kjøpe en så billig PC. Jeg har satt inn SSD harddisken nå, og merker at PCen fortsatt bråker (høy viftelyd). Jeg trodde tidligere at det måtte være den gamle harddisken som sleit, men innser nå at lyden skyldes prosessoren som kjører omtrent på maks kapasitet fra starten av, eller rett og slett bare bråker mye. Trolig kommer jeg ikke til å skifte prosessor, virker som det blir for mye klabb og babb ut i fra det som har blitt skrevet. PCen vil fungere "godt nok" til sitt formål nå, og jeg er vel passelig fornøyd, men det er siste gang jeg går for en så rimelig PC.

Lenke til kommentar

Angående reinstallering av windows har jeg et spørmål.

 

Jeg lastet ned windows 7 fra digital river linken ovenfor, la det over på en USB minnepinne, slettet ei.cfg filen, tok backup av lisensen med ABR-programmet, og la inn windows på den ny harddisken. Etterpå brukte jeg ABR for å "restore" lisensen. Men problemet er at ved restart, ber windows om lisenskoden, og når jeg skriver inn denne, står det at den ikke er gyldig med dette windows versjonen. Jeg er 90% sikker på at jeg la inn riktig windows, dvs. Home premium, men som nevnt er windows "not genuine" slik ståa er nå.

 

Noen konstruktive forslag der ute?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...