Gå til innhold

Er dette et godt kjøp? (trenger hjelp)


danos909

Anbefalte innlegg

Jeg hadde valgt Win 7. Jeg kan ikke se at Win 8 byr på noen fordeler for oss som ikke bruker touch-skjerm. Derimot har det ulempen at det har et brukergrensesnitt som er ganske så annerledes enn det jeg er vant med ... så; ser ingen grunn til å "oppgradere". @ Fiskerdigg: Godt mulig at Asus har mindre bloatware enn en del andre. Men poenget mitt er at Multicom-laptopene ikke har noe, der alle andre har. Og også valget om du vil ha OS eller ikke; Her synes jeg andre forhandlere burde følge i Multicom's fotspor, og tilby kundene frihet til ikke å betale for noe de ikke trenger. Og hvis du vil ha med OS, så la kundene i hvert fall få med seg Windows-plata, og ikke bare en recovery-partisjon, som vil innebære ulemper hvis man senere vil bytte harddisk, eller flytte OS'et over til en annen maskin. Bloatware bidrar jo til å gjøre maskinene billigere, det er så. Alt fra et par hundrelapper og opp til et par tusen, faktisk, avhengig av maskin. Likevel så kan altså ikke konkurrentene til Multicom konkurrere på pris/ytelse,

 

w7 hvis du kan få det til trådstarter. Jeg kjøpte min maskin i hast i frykt for at jeg kom til å ende med w8 hvis jeg ikke kjøpte relativt raskt.

 

Er helt enig med deg thomit, ville bare poengtere for trådstarter at bloatwaren på asusen ikke er så ille i forhold. Men nevertheless, bloatware er det.

 

Uansett er det et godt poeng med nettopp det at selv med bedre maskinvare og ingen os er maskinen billigere for forbrukeren. I tillegg er det et voldsomt pluss at du kan velge OS selv, så egentlig ikke verdien i det før jeg skjønte hva en OEM windows har av begrensninger. Du kan jo faktisk ta med deg os'et du har kjøpt til neste maskin uten å måtte kjøpe ny lisens.

 

Dette fikk meg til å lure hvor mange windowslisenser jeg har eid oppigjennom.. Må ha blitt en del nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ Fiskerdigg: Jepp, i forbindelse med innkjøp av ny laptop har det blitt en del unødvendige utgifter til OS-lisenser, ja.

 

@ danos909: Neida, installasjon av Windows er ikke vanskelig i det hele tatt. Når du setter inn plata starter det av seg selv, så er det bare å følge instruksjonene du får. Du skal bare passe på å installere Windows på SSD'en, hvis du kjøper en maskin med SSD. Dette får du velge under installasjonen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig. Det klarer du fint. Men hvis du er i tvil, så installerer Multicom for deg mot et pristillegg på kr 349.

 

Du får ringe eller maile Multicom og høre hva som skjer hvis de installerer Windows for deg; vil du da fremdeles få med Windows-plata, eller vil du bare få en recovery-partisjon? Eller kanskje noen som allerede har kjøpt en slik maskin kan svare på det her i tråden ...

Du bør insistere på at Windows -plata følger med når du får maskinen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Du får ringe eller maile Multicom og høre hva som skjer hvis de installerer Windows for deg; vil du da fremdeles få med Windows-plata, eller vil du bare få en recovery-partisjon? Eller kanskje noen som allerede har kjøpt en slik maskin kan svare på det her i tråden ...

Du bør insistere på at Windows -plata følger med når du får maskinen.

Når Multicom skriver:

 

Multicom Installasjon av operativsystem -

NB! Windows følger ikke med, må kjøpes i tillegg

Windows følger ikke med, må kjøpes i tillegg

 

Og du må kjøpe "OEM-lisens med DVD plate" i tillegg, ville det ha vært toppen av frekkhet å ikke legge med platen. Jeg føler meg rimelig sikker på at platen følger med.

 

Men uansett, installere Win klarer han fint selv. Så lærer han det først som sist. Hjelp kan han alltids få her.

Lenke til kommentar

Vel ... P150 har bare 1 harddiskplass, så der må man bytte ut DVD-spilleren med en ekstra harddisk, i så fall. Og kjøpe ekstra ekstern DVD-spiller i tillegg, hvis man synes man fortsatt behøver en - ELLER - kjøpe et eksternt HDD-kabinett og putte den gamle disken i, hvis man vil ha kombinasjonen SSD + snurredisk. W350 har 2 harddiskplasser, og alle 17-tommerne også, så der er det bare å kjøre på med en SSD i tillegg, og likevel beholde DVD-spileren.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det gjelder vel ca. alle laptoper (og stasjonære.. :p)

 

Selv ville jeg aldri ha kjøpt en laptop som en spillmaskin..

 

Ikke uten videre. Det er bare et fåtall av bærbare maskiner, særlig i størrelsen under 17 tommer, som har plass til mer enn 1 harddisk på normalt vis. Som jeg er inne på i posten over her.

 

Selv vil jeg aldri mer kjøpe en stasjonær pc til noe som helst, egentlig. De tar for stor plass, og er alt for lite mobile, alt for ... øh, stasjonære. :dribble:

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ikke uten videre. Det er bare et fåtall av bærbare maskiner, særlig i størrelsen under 17 tommer, som har plass til mer enn 1 harddisk på normalt vis.

Vet ikke om du har fått det med deg, men du kan oppgradere samtlige multicom maskiner med ssd/ekstra hd i ettertid. Kjekt å vite :)

Jo, det kan du uten videre gjøre på så si alle laptoper :)

Selv vil jeg aldri mer kjøpe en stasjonær pc til noe som helst, egentlig. De tar for stor plass, og er alt for lite mobile, alt for ... øh, stasjonære. :dribble:

Nå er det vel ikke mange som kjøper laptoper lengre. smart tlf \ nettbrett har igrunnen tatt over for laptoper.

 

Skal man ha en spillmaskin, så går man for stasjonært. Laptop kan ikke måle seg når det kommer til ytelse med en stasjonær.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du skal gå rundt og irritere deg over at andre prioriterer annerledes enn deg, Merko. For mange er mobilitet og lettvinthet mer ettertraktet enn flere hundre fps i Counter Strike, eller hva det nå enn er du spiller. Det er faktisk ganske kjekt å kunne spille spill på din egen maskin, selv når man ikke er hjemme. Mange synes det samme, selv om ikke du gjør det.

 

Hvis du leser litt av hva jeg faktisk skriver, så er det ikke uten videre bare å putte inn en ekstra SSD i en hvilken som helst bærbar, hvis man vil ha både SSD og snurredisk. Da må man tjone det litt til, som jeg beskrev i innlegget mitt over her. I laptoper med plass til mer enn 1 harddisk, så er det ofte like enkelt som om det skulle være en stasjonær maskin. Men det er ikke mer enn 1 plass til harddisk i mange laptoper. De fleste faktisk. Man kan selvsagt bytte ut en vanlig harddisk med en SSD ganske enkelt i de fleste laptoper - men her har jeg altså hele tiden snakket om å ha to harddisker i en laptop, eller SSD + snurredisk. Det behøver ikke å være like enkelt. Ikke gjør dette til en kampsak, vær så snill.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jo, det kan du uten videre gjøre på så si alle laptoper :)

 

Nå er det vel ikke mange som kjøper laptoper lengre. smart tlf \ nettbrett har igrunnen tatt over for laptoper.

 

Skal man ha en spillmaskin, så går man for stasjonært. Laptop kan ikke måle seg når det kommer til ytelse med en stasjonær.

 

Hvorfor så bastant? kjøpte meg nettopp laptop jeg, av grunner nevnt over.

 

At det ikke kan måle seg er ikke noe argument, mer en mening. Og den forteller meg at du har andre krav til spillbarhet enn jeg har, og derfor har jeg en laptop til gaming. Riktignok en BRA laptop, men en laptop nevertheless.

 

Hva vil du fram til egentlig?

Lenke til kommentar

Det skulle ikke være så enkelt. De er en blå skjerm med masse alternativer, som jeg skjønner fint lite av:P

 

Hvordan gjøres det? Har prøvd å sette in cd, men dukker ikke opp noe.

 

 

 

Jeg fikk det til;)

 

Men et annet problem har dukket opp. Får ikke nettverkskortet til å funke. Har lastet ned driveren som fulgte med, men får ikke slått det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...