Gå til innhold

Undersøkelse: Tekstbaserte Eventyrspill


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder med bacheloroppgaven min, som handler om tekstbaserte eventyrspill eller interaktiv fiksjon som det også kalles. Målet er å bruke et veldig kort spørreskjema for å finne ut hva slags status disse spillene har blant den nåværende generasjonen gamere og hva som kan gjøres for å modernisere og forbedre de originale spillene for dagens spillmarked.

 

Tekstbaserte eventyrspill var store i slutten av 70-årene og starten av 80-årene da det begynte å bli mer og mer vanlig å ha datamaskiner i hjemmet. Disse datamaskinene hadde veldig dårlig kapasitet for grafikk, så disse spillene brukte kun tekst input/output. Altså, du skriver inn en tekstkommando for å manipulere spillverden og får feedback tilbake i form av tekst også. Klassiske eksempler på slike spill er blant annet Zork-serien, Hitchhicker's Guide to the Galaxy og Colossal Cave Adventure.

Etter hvert som datamaskiner ble mer avanserte og ga støtte for grafikk og lyd har tekstbaserte eventyrspill så og si dødd ut. Selv om trofaste fans fortsatt holder liv i sjangeren uvikles det så og si ingen kommersielle teksteventyr lengre.

 

Jeg skal prøve å lage et moderne tekstbasert eventyrspill for Android, og trenger deres hjelp med å finne ut hvordan denne spillsjangeren kan gjenopplives.

 

Spørreundersøkelsen er på engelsk, da jeg studerer i England. Den inneholder null persondata, det eneste du trenger å svare på er spørsmål angående tekstbaserte eventyrspill og hva du syns om dem.

 

Håper så mange av dere som mulig svarer på denne veldig korte undersøkelsen! Dere trenger absolutt ikke være godt kjent med sjangeren for å delta, jeg er ute etter meningene til nåværende generasjon gamere, ikke kun de som allerede liker spillene slik de er.

 

Hjertelig takk! :)

 

Gjerne spør meg hvis dere har noen spørsmål.

 

link til spørreundersøkelsen: http://forms.ncl.ac....iew.php?id=4181

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Do you feel that traditional text adventure games are too simple for modern gamers to enjoy?

 

Er dette et sarkastisk spørsmål? :p Tekstbaserte eventyrspill er jo mye mye mer avansert enn dagens "Press a button and something awesome happens"-spill som moderne spillere liker. I tekstbaserte eventyrspill må man jo trykke på opptil flere knapper før noe awesome skjer.

Lenke til kommentar

Er dette et sarkastisk spørsmål? :p Tekstbaserte eventyrspill er jo mye mye mer avansert enn dagens "Press a button and something awesome happens"-spill som moderne spillere liker. I tekstbaserte eventyrspill må man jo trykke på opptil flere knapper før noe awesome skjer.

 

med "simple" menes det ikke at de er lette, de er jo faktisk veldig utfordrende i forhold til moderne spill, men de er teknisk veldig underlegne moderne spill i og med at de er rimelig lite sofistikerte med kun et vindu med tekst og en kommandolinje :) min teori er forøvrig at denne vanskelighetsgraden er en av hovedgrunnene til at dagens gamere ikke nødvendigvis liker disse spillene, da det er veldig mye opp til spilleren å teste seg fram til løsningene istedet for en mer strømlinjeformet opplevelse. på den andre siden er jo dette også en del av det som gjør teksteventyr morsomme, mestringsfølelsen!

Lenke til kommentar

Svarte nå. Er det mulig å få greie på resultatene når du er ferdig? Ellers lykke til med oppgaven.

 

Skal prøve å huske å legge ut resultatene av spørreundersøkelsen :) kan være interessant for de som liker tesktbaserte spill å se hva slags status disse spillene har per dags dato.

Lenke til kommentar

Jeg tror oppskriften på en suksess er å kombinere det gamle med det nye.

Hva med f.eks det klassiske teksbaserte spillet Dopewars. (hvor du kjøper og selger narkotika ved å forflytte deg fra by til by).

 

Hva hvis du kombinerte dette med GPS informasjon slik at du må faktisk reise til denne byen. (ok dette spillet er garantert allerede laget.. men dere skjønner poenget)

 

Zoombies run spiller vel på dette. Men her tror jeg det ligger store muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...