Gå til innhold

TORO jukser med ingrediense liste?


Dr.Geek

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 10 porsjoner pakke med Toro sjokoladedrikk. Pleier å lese ingrediense listen, da jeg tenker litt på ungå usunne fetter, sukker og andre helseskadelige inholdsstoffer.

 

Utenpå på selve pakken står følgende under ingredienser:

 

 

Sukker, skummetmelk, fettredusert kakao, maltodekstrin, glukosesirup, vegetabilk fett, salt, stabilisator (kaliumfosfat), aroma.

 

 

På rett i koppen posen står det:

 

Ingedienser:

 

Sukker, melk, fettredusert kakao 10%, maltodekstrin, herdet kokosfett (ikke transfett), salt, stabilisator (kaliumfosfat), aroma.

 

Ser dere forksjellen?!

 

Utenpå pakken er det bare angitt: "vegetabilsk fett" som altså viser seg å være herdet kokosfett. Dette er en veldig usunn form for fett.

Utrolig at de prøver å skjule dette til forbrukern.

 

Rart er det også at "glukosesirup", ikke angis under ingrediense listen på selve posen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å boikotte varer med påskriften "vegetabilsk fett", da det som regel inneholder palmeolje som er meget usunt.

Klarer de ikke å spesifisere fettypen, får de ikke pengene mine.

 

Noen produsenter har skjerpet seg, og skriver f.eks. rapsolje eller soyaolje.

 

 

Forklaringen på hvorfor de bruker den vage betegnelsen "vegetabilsk fett" er at de bruker forskjellige typer fett avhengig av årstid, råvarepriser osv... Det koster for mye å endre emballasjen hver gang de får inn et billig lass med en annen fettype. Sier de i hvert fall selv.

 

Jeg tipper mye av grunnen er at de ikke vil innrømme bruk av palmeolje direkte til bevisste forbrukere.

 

Finner du produktet ditt i listen her?

http://www.gronnhverdag.no/nor/Palmeoljeguiden

Lista handler om palmeolje. Andre typer fett er også usunne, men denne lista handler kun om palmeolje.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...