Gå til innhold

The barnacle sin treningstråd!


Anbefalte innlegg

Nei, jeg følger styrkeprogrammet for nybegynnere, hvor det står benpress uke 1-4 og knebøy de fire siste ukene. Gleder meg til knebøy og benk m/ stang. :D Bare en uke igjen.

Eneste jeg gruer meg til er 3 serier med planken. Jeg er helt gele etter 2 :p Men det går nok.

Lurer på om jeg kanskje skal bytte på rekkefølgen. At det ikke er så smart å avslutte med planken. Hva syntes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, greit, jeg skal fortsette å ha de på slutten, Takk :)

 

Var helt utslitt etter jobb i går så jeg orket ikke tanken på en styrkeøkt. Tar den heller i morgen eller på søndag.

I dag jogget jeg med ipaden, tiden gikk kjempe raskt. Jogget i 45 minutter i 9.0 km/t, før jeg avsluttet med en 40 sekunders sprint :p

 

Nå skal jeg lage browniescookies. God helg :D

Lenke til kommentar

Oppvarming: 15 minutter jogging/løping i 9.5 km/t

Hovedøkt: Varmet opp før alle seriene med halvparten av vekten jeg vanligvis tar.

Benpress: 3x10(100 kg)

Benkpress m/manualer: 3x10(10 kg hver)

Roing: 2x10 (40 kg)

Ez curl: 2x10 (6,25 kg på hver side av stangen)

Pushdown m/ tau: 2x10 (30 kg)

Nedtrekk: 2x10 (40 kg)

Arnold: 2x10 (10 kg hver)

Planke: 1forsøk: 1 minutt og 17sekunder 2forsøk: 1minutt og 2 sekunder.

 

Avslutning:

1 minutt jogging og 1 minutt sprinting før jeg ble såpass dårlig at jeg avsluttet.

 

Kan jeg trene styrke i morgen også, eller må jeg ha en hviledag?

Lenke til kommentar

Oppvarming: 12 minutter jogging/løping i 10.0 km/t

 

Hovedøkt: Varmet opp før alle seriene med halvparten av vekten jeg vanligvis tar.

Benpress: 3x10(100 kg)

Benkpress m/manualer: 2x10(12,5kg hver) + 1x9(12,5kg hver)

Roing: 2x10 (40 kg)

Ez curl: 2x10 (6,25 kg på hver side av stangen)

Pushdown m/ tau: 2x10 (30 kg)

Nedtrekk: 2x10 (40 kg)

Arnold: 2x10 (10 kg hver)

Planke: 1forsøk: 1 minutt og 4 sekunder 2forsøk: 1minutt og 20 sekunder(yey, årets beste!)

 

Kommentar: Var først irritert over at det ikke fantes 11kg manualer, men jeg prøvde 12,5kiloene, og jeg klarte det! Beste følelsen noensinne, presset meg skikkelig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ikke trent på over en uke nå. Med en gang jeg går glipp av 1-2 treninger så faller treningslysten, og jeg blir bare sittende på sofaen.

Men nå er jeg tilbake! Med del 2 av programmet og har skiftet ut benpress til knebøy og benk m manualer til vanlig benk med stang.

Slik ser programmet ut nå:

Knebøy 3 serier 4-8 rep

Benkpress m stang 3 serier 4-8 rep

Sittende roing 3 serier 4-8 rep

Arnoldpress 3 serier 4-8 rep

Nedtrekk foran 2 serier 6-10 rep

Ez-bar curl 2 serier 6-10 rep

Pushdown 2 serier 6-10 rep

Planke 3 serier x maks tid

 

I dagens treningsøkt tenkte jeg å ta det med ro med knebøyen og benkpressen så jeg tok kun stangen slik at jeg skal få teknikken ordentlig inn.

 

Oppvarming: Løpte 10 minutter i 9-10 km/t

 

 

Hovedøkt: Varmet opp før alle seriene med halvparten av vekten jeg vanligvis tar.

Knebøy: 3x8 (stangen)

Benkpress m/stang: 3x8(stangen)

Roing: 3x8(40kg)

Ez curl: 2x9 (6,25 kg på hver side av stangen)

Pushdown m/ tau: 2x10 (30 kg)

Nedtrekk: 2x10 (40 kg)

Arnold: 3x8 (10 kg hver)

Planken: 1. Forsøk: 1Min og 5 sekunder. 2. Forsøk: Venninne fikk meg til å le så jeg holdt i hele 18 sekunder. 3. Forsøk: 1Min og 4 sekunder.

 

Nå har jeg masse energi og er klar for trening igjen :D Føler meg bra!

Endret av The Barnacle
Lenke til kommentar

Verdens beste treningsøkt er ferdig! (jaok, kl 1300 da)

 

Oppvarming: Løpte 10 minutter i 9,5-10 km/t

 

Hovedøkt: Varmet opp før alle seriene med halvparten av vekten jeg vanligvis tar.

3x10 armhevninger

Knebøy: 2x8 (stangen) + 1x8(stang + 1,25 på hver side) Tar det fortsatt litt med ro med knebøy/benk.

Benkpress m/stang: 1x8(stangen), 1x8(stangen +1,25 på hver side) og 1x8(stangen + 2,50 på hver side)

Roing: 2x8 (40 kg) + 1x8(45kg)

Ez curl: 2x9 (7,5 kg på hver side av stangen)

Pushdown m/ tau: 2x10 (30 kg)

Nedtrekk: 1x10 (40 kg) + 1x7(45 kg)

Arnold: 2x8(10 kg hver) + 1x5(12,5 kg hver)

Planken: 1. Forsøk: 1Min og 2 sekunder. 2. Forsøk: 1m og 10 sekunder. 3. Forsøk. 1minutt og 2 sekunder.

 

 

Kommentar: Økt i flere av øvelsene! bra treningsøkt. Elsker benken.

 

Eneste er, når jeg ser på meg selv i speilet imens jeg tar knebøy så kan jeg se at venstre kneet svikter litt. Er litt skjeivt og det er mer høyre kne som tar all vekten.

Dette skjer selv når jeg kun har stangen. Noen tanker?

Endret av The Barnacle
Lenke til kommentar

Gårsdagens treningsøkt, glemt å fylle inn.

Oppvarming: Løpte 10 minutter i 9,5-11 km/t

Hovedøkt: Varmet opp før alle seriene med halvparten av vekten jeg vanligvis tar.

2x8 armhevninger

Knebøy: 1x8 (stangen) + 1x8(stang + 1,25kg på hver side) + 1x8(stang + 2,5kg) Tar det fortsatt litt med ro med knebøy/benk.

Benkpress m/stang: 1x8(stangen + 1,25kg på hver side), 1x8(stangen + 2,5kg på hver side) og 1x8(stangen + 3,75kg på hver side)

 

Roing: 3x8 (45 kg)

Ez curl: 1x8 + 1x9 (7,5 kg på hver side av stangen)

Pushdown m/ tau: 2x10 (30 kg)

Nedtrekk: 2x10 (45 kg)

Arnold: 2x8(8 kg hver) + 1x5(10 kg hver)

Planken: 1. Forsøk: 1Min og 11 sekunder. 2. Forsøk: 1m og 2 sekunder. 3. Forsøk. 1minutt og 5 sekunder.

2x8 pushups

 

Kommentar:

på den siste serien på benken kjente jeg smerte i høyre skuldre. Jeg føler ikke at det er for tungt, men det er vondt. Mistet stangen over meg selv. Ingen av guttene rundt meg hjalp. jævler.

Tok litt mindre i arnold denne gangen fordi jeg valgte å ta den stående.

 

Lurer fortsatt på spørsmålet mitt fra forrige økt "Eneste er, når jeg ser på meg selv i speilet imens jeg tar knebøy så kan jeg se at venstre kneet svikter litt. Er litt skjeivt og det er mer høyre kne som tar all vekten.

Dette skjer selv når jeg kun har stangen. Noen tanker?"

Lenke til kommentar

Hvis det hadde skjedd med meg i benken hadde jeg seriøst gjort opprør etterpå. Nå kan det være de ikke reagerte fordi du lot som om alt var i orden dog.

 

Ang. knebøyen din er du nødt til å fokusere på å presse kneet ut. Evt. fikse det med noen mobilitetsøvelser. Sistnevnte er det andre her som kan mye mer enn meg om.

Lenke til kommentar

Nå blir jeg nesten flau over å laste opp knebøyen min, har sett på videoer på youtube, og teknikken min er vel ikke-eksisterende. Stangen svaier også mot høyre side. som gjør det tyngre der. Kanskje en av grunnene til at jeg har vondt i det kneet.

Rettere rygg og lengre ned tenker jeg? Glemte å ta av joggeskoene.

Men var veldig greit å filme, nå ser jeg hva jeg har å jobbe med.

https://vimeo.com/61616510

Dagens treningsøkt.

 

Oppvarming: Løpte 10 minutter i 10 km/t + gikk rolig i 5 min.

Hovedøkt: Varmet opp før alle seriene med halvparten av vekten jeg vanligvis tar.

2x15 armhevninger

Knebøy: 2x8(22,5kg) + 1x8(25kg)

Benkpress m/stang: 1x8(22,5kg), 1x8(25kg) og 1x6(30 kg)

Roing: 3x8 (45 kg)

Ez curl: 1x8 + 1x7 (7,5 kg på hver side av stangen)

Pushdown m/ tau: 2x10 (30 kg)

Nedtrekk: 2x10 (45 kg)

Arnold: 3x6-8(10 kg hver)

Prøvde meg på en pullup-Nei.

Planken: 1. Forsøk: 1Min og 15 sekunder. 2. Forsøk: 1m og 5 sekunder. 3. Forsøk. 1minutt og 1 sekund.

15 pushups

Gikk hjem.

 

Endret av The Barnacle
Lenke til kommentar

Nå blir jeg nesten flau over å laste opp knebøyen min, har sett på videoer på youtube, og teknikken min er vel ikke-eksisterende. Stangen svaier også mot høyre side. som gjør det tyngre der. Kanskje en av grunnene til at jeg har vondt i det kneet.

Rettere rygg og lengre ned tenker jeg? Glemte å ta av joggeskoene.

Men var veldig greit å filme, nå ser jeg hva jeg har å jobbe med.

https://vimeo.com/61616510

 

Ikke så aller værst det, antar at du er ganske ny med dette her :)

 

Dropp å stå på to 20kilos plater, det er steg 1. Om noe, så kan du stå på 1,25kg plater, selv om det strengt tatt ikke skal være nødvendig det heller. Press albuene under stanga, sånn de er vertikale. Rett opp ryggen, og frem med brystet. Så strammer du hele core-muskulaturen å setter deg ned. Vekten bak på hælene å press knærne utover på vei ned og opp. Føttene skal peke noen grader utover, det gjør det lettere å få presset knærne utover, samt det er lettere å sette seg ned "mellom" benene.

 

Utenom det har du helt riktig i at du kan gå lenger ned samt ikke krumme ryggen. Når det skal sies hadde du nok ikke komt noe særlig lenger ned med den teknikken heller.

 

Du kan øve deg litt med goblet squts, jeg syns hvertfall det hjalp meg når jeg skulle trene litt teknikk til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...