Gå til innhold

Avbryte læretid eller ikke.


Noxiic

Anbefalte innlegg

Har gått litt over 5 mnd i lære som elektriker, men hver dag er et ork og har egentlig ikke noe særlig interesse for elektrikerfaget, har jeg nå funnet ut.På en annen side ganske interessert i data og teknologi, som iallfall er litt innenfor kategorien elektriker. Da vil jo et fagbrev innen elektrikerfaget være positivt, men når interessen for faget er så lav er det vanskelig å motivere seg for jobb hver dag. I tillegg var jeg så smart å finne læreplass et godt stykke hjemme ifra, og det hjelper ikke akkurat på...

 

Før jeg begynte på elektrolinjen visste jeg ikke om jeg skulle gå elektro eller gymnas, men endte opp med elektro etter litt påvirkning her og der av folk.

Etter elektro var jeg igjen veldig usikker på om jeg skulle gå ut i lære eller gå påbygg. Endte med lære egentlig pågrunn av at alle i klassen min gikk ut i lære, og at jeg hadde lest endel om at det var vanskelig å finne læreplass etter påbygg pga man mistet pengene lærebedriften ville få.

 

Så, nå etter 5 måneder er jeg virkelig lei av faget. Er også med en montør for øyeblikket som ikke er særlig hyggelig og blir veldig lett sur og oppgitt, noe som er veldig frustrerende og kjedelig.

 

 

Håper noen kan gi meg noen råd angående dette eller har vært i noen lignende situasjon selv og kan si hva de endte opp med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst så er det du som må ta avgjørelsen på hva du skal bli.

Det du bør gjøre, etter min erfaring er å fortsette å ta fagbrevet. Det å ha et fagbrev vil hjelpe deg i fremtiden.

Du kan lettere få jobb, og du har noe å dette tilbake på om du eventuelt skulle få vanskeligheter i en annen jobb senere. Du må lytte litt til deg selv, og finne ut hvordan du skal gå fram.

 

Husk at med elektriker fagbrev, kan du mange veier du kan gå.

Lenke til kommentar

På generell basis så vil eg anbefale at du biter tennene saman og fullfører det du har starta på.

 

Eit fagbrev har stor verdi. Sjølv om du seinare ikkje vil jobbe som elektriker så er det nyttig med eit fagbrev.

Det finnes blant anna ein heil del stillingar der det ikkje er krav til formell kompetanse, dersom du søker på slike stillinger så vil du ligge langt foran dersom du kan vise til eit fagbrev (fagbrevet kan brukast som bevis på at du er i stand til å lære nye ting).

Fagbrevet kan også brukast som bevis på kva du ville ha tjent i løpet av eit yrkesliv dersom du f.eks skulle bli ufør etter ei skade. Utan fagbrev eller formell utdanning så er det mykje vanskeligare å bevise at du ville ha kunne tjent godt hadde det ikkje vært for sjukdommen/skaden.

 

 

 

Personleg så synest eg det høyrest ut som at arbeidsmiljøet og veiledaren speler ein vesentlig rolle for din motivasjon. Det er ikkje vanlig at kvar dag skal opplevast som eit ork, sjølv med kjedelig jobb så bruker det å være lyspunkt i form av arbeidsmiljø og gode kollegaer.

 

Eg vil derfor anbefale at du tar kontakt med fylkeskommunen (som er ansvarlige for din utdanning) for å be om råd der. Kanskje alt du treng er å bytte til ei anna bedrift?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...