Gå til innhold

Vannkjølt GTX590 + i7 980X + Aquaero 5 LT viftestyring


Anbefalte innlegg

Tenkte å dele noen erfaringer mht. selvbygget vannkjøling. Har i utgangspunktet alltid ment at vann ikke har noe i en PC å gjøre.

 

Men til slutt ble skjermkortet over 90 grader varmt, kun på nettsurfing. En singel vifte på GTX590 (dobbel GPU), samt litt alder og litt støv = jetfly. Ellers er GTX590 visstnok kjent fra før å være varme kort. De har en TDP på 365 Watt.

 

Da jeg lenge har fantasert om GTA V til våren/sommeren, satte jeg meg ned og planla et kjøle-oppsett for å få ned både temperatur og støy. Tok samtidig med CPU i betraktningen, som er en LGA1366 Core i7 980X.

 

Følgende ble kjøpt inn (techbay):

 

- Coolgate 3x140 (420) 60mm radiator.

- Swiftech MCP350 vannpumpe

- Swiftech pumpehus for MCP-3xx pumper

- Swiftech MCP35X-RES, vanntank (montert på pumpe)

- Billig EK Supreme LTX CPU-blokk

- EK FC-GTX590 dual GPU-blokk

- 3 x Noctua 140mm vifter (10,1 - 19,6 dB)

- Gammeldagse nipler, slangeklemmer og 3/8 primoflex slanger.

 

Pumpa har 3 pins kontakt og kan kobles til CPU_FAN på hovedkortet, slik at RPM rapporteres til BIOS. I tillegg henter den 12V strøm rett fra strømforsyningen.

 

Dette ble i går montert på et Fractal Design R3:

 

post-5273-0-97585200-1359060006_thumb.jpg

 

 

Loop rekkefølge: Pumpe -> Radiator -> CPU -> GPU -> Pumpe.

 

CPU pleide å være ca 45 grader og GPU har vært oppe i 95 grader.

 

 

Resultatene jeg oppnådde med min vannkjøling, er følgende:

 

post-5273-0-91610100-1359060344_thumb.jpg

 

 

 

- Ca. 20 grader lavere idle temp på CPU

- Og ca. 60 grader lavere idle temp på GPU :green:

 

Har allerede hatt en lekkasje på blind-nippel på radiatoren tidligere i dag, men er nå inne i tolvte time uten lekkasje.

 

De tre noctua viftene under radiatoren, kjører på laveste speed (750RPM) med en støy på ca. 10 dB pr vifte. Har fremdeles 2 trinn å gå på opp mot 1200RPM, noe som antakelig kommer godt med på sommeren.

 

Endelig er PC'en blitt stille, og kjølig.

 

Ellers har jeg bestilt AquaComputer styringssentral, aquaero 5 LT. Temperaturføler og flowmeter er allerede installert i loopen. Så da blir det automatisk viftestyring etter hvert.

 

Jeg fant ut at fillport ikke er nødvendig hos meg, selv om tanken er plassert nederst i kabinettet. Trodde tanken kom til å flyte over dersom jeg skrudde av tank-lokket, men det gjør det ikke. Så fjerning av fillport og noe slangerydding gjenstår.

 

Load temperaturer har jeg ikke enda, da jeg fremdeles driver på med lekkasje testing. Men det er som sagt mye mer å hente ut av radiatorviftene.

 

Jeg postet denne tråden i tilfelle noen andre kan finne oppsettet interessant.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er fillporten fjernet og slangene er ryddet, kappet og tilpasset kabinettet, ser mye bedre ut nå.

 

Kjørte en 15 minutters furmark burn in test på GPU nylig. Radiatorviftene sto på laveste hastighet.

 

Før testen: 30 grader.

Etter 3-4 minutter: 47 grader.

Etter 15 minutter: vippet mellom 48 - 49 grader.

 

Fem minutter etter testen gikk temperaturen ned til 29-30 igjen.

 

Så langt ser dette veldig bra ut :wee:

Lenke til kommentar

Nytt bilde?

 

Furmark+Prime95? :)

 

Hei, her er nytt bilde:

post-5273-0-85632200-1359148550_thumb.jpg

 

 

Jeg er litt ukjent med benchmark programmene. Prime95 ser ut til å være beregnet bare for CPU, mens det er GPU'en som lager mest varme i loopen min.

 

Vet du om det går an å kjøre både Furmark og Prime95 sammen? For å få testet load på både CPU + GPU samtidig? Totalen er jo interessant, men CPU alene er null problem for denne radiatoren :)

Lenke til kommentar

Ikke kjør furmark, den er ikke optimalisert og er "kun" bra til å få mest varme ut av kortet ditt. Last ned unigine heaven 3 og test med den. I bakgrunnen kan du ha prime95 kjørende.

 

Edit: Kan også anbefale bitspower sine vanntank. Blir så mye enklere å fulle på loopen. Er du ristet skikklig i den radiatoren din? Kan være luftrom i den som kun blir fult med vann hvis du rister på den. Med en vanntank blir det mye lettere å kvitt luftboblene som kommer tilbake til tanken. Jeg hadde fillingport før, bytta den ut til en reservoir som er av rektanglet type. Byttet sist for noen dager siden til en rund tank, den var mye bedre på alle måter. Men det er begrenset med plass i kabinettet ditt, så kan bli vanskelig med en stor tank.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Ikke kjør furmark, den er ikke optimalisert og er "kun" bra til å få mest varme ut av kortet ditt. Last ned unigine heaven 3 og test med den. I bakgrunnen kan du ha prime95 kjørende.

 

Edit: Kan også anbefale bitspower sine vanntank. Blir så mye enklere å fulle på loopen. Er du ristet skikklig i den radiatoren din? Kan være luftrom i den som kun blir fult med vann hvis du rister på den. Med en vanntank blir det mye lettere å kvitt luftboblene som kommer tilbake til tanken. Jeg hadde fillingport før, bytta den ut til en reservoir som er av rektanglet type. Byttet sist for noen dager siden til en rund tank, den var mye bedre på alle måter. Men det er begrenset med plass i kabinettet ditt, så kan bli vanskelig med en stor tank.

 

Skal se om jeg får kjørt de benchmarkene i morgen.

 

Jeg har denne tanken montert på pumpa:

http://www.techbay.n...category_id=158

 

Det er vanskelig å se den da den står på pumpa, helt nederst i kabinettet, under SSD'ene.

 

Loopen er helt tett, og jeg har tippet kabinettet på høykant i begge retninger og ristet litt. Det var mye luft i radiatoren ja. Radiatoren rommer 6,4 dl, og jeg har fylt på ca 9 dl til nå, tviler på at det er noe særlig med luft igjen.

Lenke til kommentar

Ikke kjør furmark, den er ikke optimalisert og er "kun" bra til å få mest varme ut av kortet ditt.

 

Furmark passer altså best å bruke i dette tilfellet, mht varme og kjølekapasitet.

 

Har kjørt ny 15 minutter GPU burn in test med furmark, og Prime 95 torture test i bakgrunnen. Valgte small FFT i Prime95, da jeg har lest at dette stresser CPU mest.

 

Da har jeg load temperaturer:

 

CPU: 55 grader

GPU: 52 grader

 

GPU var 52 grader i 90% av testperioden.

 

Radiatoren ble faktisk litt lunken denne gangen :p

Lenke til kommentar

Det er ingen spill som klarer å generere så mye varme. Og om man er glad i gpuen så bruker man ikke furmark. Flere anledning at den har tatt knekken på gpu.

 

55 grader på cpu er drit bra, har du på ht?

 

Regner med at det er hypertreading du mener. Jo jeg tror det, i oppgavebehandlingen viser den 12 logiske prosessorer.

 

Jeg kommer ikke til å overklokke noe, så benchmark blir ikke utført flere ganger. Ville kun se kjøle-potensialet på dette settet.

 

Når viftestyringen kommer i posten, er planen å styre kjølingen etter vanntemperatursensoren. Viftestyringen kan også kobles til usb-kontakt på hovedkortet for å hente både CPU og GPU temperaturer. Kanskje det er mulig å ha individuelle setpunkt-verdier, via Aquasuite programmet :)

Lenke til kommentar

Aha, da skjønner jeg den lave temperaturen din. Når jeg bencher min i7 920 4.2ghz, blir den opptil 70 grader med 2x dual radiator med 8vifter. Men da står ikke viftene på maks heller. Kanskje på 7v. Jeg har lyst til å prøve den radiatoren din, virker bra med 60mm i tykkelsen. Har jo plass til den i underetasjen til kainettet, sette på 6 vifter så blir det god stemning, hehe.

Lenke til kommentar

Jeg har lest noen tester av coolgate radiatorer i ettertid av kjøpet, og det viser seg at de befinner seg i toppen sammen med de bedre merkene. Hadde med andre ord litt flaks, da jeg bestilte.

 

Tenkte opprinnelig å kjøpe 3x120 - 30mm radiator, men kom fram til at kabinettet har litt lite plass med tanke på 5-6 cm tykkelse (medregnet vifter). Konklusjonen ble å bygge utenfor kabinettet.

 

Man står jo litt friere ved å bygge utenfor kabinettet, og med 95 grader på GPU i baktankene, flesket jeg likegodt til med 3x140 - 60. Både med tanke på støy, kapasitet og at det er litt lav FPI (7 fins pr inch) på de fleste 60mm radiatorene.

 

Jeg er godt fornøyd med resultatet. Så får det være smak og behag om det er pent med en radiator oppå PC'en eller ikke. Jeg skyver hele kabinettet under PC-pulten, så for meg spiller det ikke noen rolle ;)

Lenke til kommentar

Jeg har plass til den inni pc'en, jeg har faktisk plass til en 4x140mm 60mm radiator også. Kan til å med sette på 8 vifter, hehe. Hvis det er høyere fpi på en så tykk radiator, så blir det vanskelig for viftene å dytte lufta gjennom. Og det blir sikkert veldig mye viftestøy også.

 

Før jeg kjøpte nytt kabinett, hadde jeg også samme løsningen som deg. Satte på toppen, funker som fjell, men blir ikke så ryddig som jeg ville ha det. Hvordan er støynivået på radiatoren din når du setter vifta på maks?

Lenke til kommentar

Det var et ledende spørsmål *ler*. Joda man hører at de er der for å si det sånn, maks 19dB pr vifte støyer nok litt høyere på utsiden enn om de var montert inne i kabinettet. Men jeg synes støyen er behageligere enn den gamle skjermkortvifta. Den hadde en sånn skjærende lyd i seg.

 

De noctuaviftene jeg har, har 9 blader med såkalt "Vortex control notches". Noe som skal forbedre statisk trykk og støy. Etter hva jeg har oppfattet betyr det at viftebladene støyer på forskjellige frekvenser, noe som gjør at lydnivået på støyen går ned. Teorien bak dette finner du her http://www.noctua.at...e_design&lng=en

 

Men det blir sannsynligvis bare på sommeren at det trengs høyere turtall. Kanskje holder det med trinn 2 av 3. Med adaptere er trinnene lagt opp sånn: 750 / 900 / 1200 o/min = 10,1 / 13,2 / 19,6 dB(A). Dette kan forhåpentligvis spennings reguleres uten adaptere av viftestyringen.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Da har jeg montert Aquaero 5 LT viftestyringen, og lagd en liten driftssentral med oversikt over de viktigste komponentene.

 

Mitt driftsbilde:

post-5273-0-91797600-1359658518_thumb.jpg

 

 

Data fra CPU, GPU, HK og HDD'er er hentet fra integrasjon mot AIDA64. Viftene er foreløpig styrt mht vanntemperaturen.

 

Bildet ble tatt under samtidig benchmark av CPU og GPU :)

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...