Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sover for mye og for lenge


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Den siste måneden eller noe sånt har søvnbehovet mtt gått kraftig opp, syntes nesten jeg sover døgnet rundt.

Stod f.eks opp 1500 i dag og la meg ca 02 i natt, altså 13 timer med søvn.

slik er det annenhver dag eller noe, når jeg sovner er veldig varierende, alt fra 23 til 05, selv om jeg oftest legger meg i normal tid.

Det gjør at jeg er små-trøtt hele tiden og har alt for lite energi. Anonym poster: 4731c10e4187e41fc42cc889d68f0d01

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger flere symptomer for å komme med noen eventuelle forslag på hva dette kan være.

 

Vanlige plager er depresjon og søvnapné. Søvnrytmeforstyrrelser er også vanlige i vinterhalvåret og kan komme plutselig selv om du aldri har vært plaget med det tidligere.

overskuddet er ganske fraværende, har en del oppgaver jeg skulle gjort som forfaller.

søvnapné er det ikke.

depresjon er vel ikke umulighet egentlig.

 

Har du endret noen vaner den siste tida?

Ikke så mye, har startet å spise sunnere enn før, har tidvis jobbet veldig mye også, utenom det er det ikke noe som jeg kan tenke på ihvertfall. Anonym poster: 4731c10e4187e41fc42cc889d68f0d01

Lenke til kommentar

Dårlig inneklima på soverommet kan føre til at du sover dårligere og at du dermed trenger mer søvn. Sørg for at gulvet er rent, tørk støv, ha rent sengetøy og juster luftingen slik at luften byttes ut noen ganger i løpet av natten. Det gjør underverker for meg i hvert fall. Sørg videre for å ikke spise alt for mye de siste timene før du legger deg, men legg deg heller ikke sulten. Og så er det lurt å ikke ha for mange uavsluttede tanker i hodet. Dersom dette kan være et problem kan det være lurt å notere ned problemstillinger slik at du finner dem igjen neste dag. Da er det lettere å slippe tak i dem om natten, og søvnen blir mer effektiv.

Lenke til kommentar

I søvn produseres det hormoner og nevrokjemiske forbindelser vi trenger, som f.eks serotonin. Serotonin kan synke av mange årsaker. Depresjon, stress, døgnrytmeforstyrrelser (og mangel av sollys), vitaminmangel og mange andre ting.

 

Enig med Ludvig. Jeg sover også mye om vinteren, og er definitivt 'minst positiv' når det er som mørkest. Jeg kjøpte en Philips HF3319 lampe til rundt 1300kr som gir omtrent 10k lux og fungerer meget bra.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det? Er bare litt nysgjerrig siden dette er vanskelig å finne ut selv.

 

Det er sant. Søvnapné har mange og diffuse symptomer. Selv når det er meget alvorlig er det veldig vanskelig å diagnosere fordi det fremtrer nettopp når du sover. I mitt tilfelle var det samboer som fortalte meg at jeg sluttet å puste som førte til en legekonsultasjon.

Lenke til kommentar

I søvn produseres det hormoner og nevrokjemiske forbindelser vi trenger, som f.eks serotonin. Serotonin kan synke av mange årsaker. Depresjon, stress, døgnrytmeforstyrrelser (og mangel av sollys), vitaminmangel og mange andre ting.

 

Enig med Ludvig. Jeg sover også mye om vinteren, og er definitivt 'minst positiv' når det er som mørkest. Jeg kjøpte en Philips HF3319 lampe til rundt 1300kr som gir omtrent 10k lux og fungerer meget bra.

Har Philips HF3470, bruker den daglig.

Ellers er døgnrytmeforstyrrelse en del av jobben, jobber ofte både om kvelden og natten.

 

Anonym poster: 4731c10e4187e41fc42cc889d68f0d01

Lenke til kommentar

Dårlig inneklima på soverommet kan føre til at du sover dårligere og at du dermed trenger mer søvn. Sørg for at gulvet er rent, tørk støv, ha rent sengetøy og juster luftingen slik at luften byttes ut noen ganger i løpet av natten. Det gjør underverker for meg i hvert fall. Sørg videre for å ikke spise alt for mye de siste timene før du legger deg, men legg deg heller ikke sulten. Og så er det lurt å ikke ha for mange uavsluttede tanker i hodet. Dersom dette kan være et problem kan det være lurt å notere ned problemstillinger slik at du finner dem igjen neste dag. Da er det lettere å slippe tak i dem om natten, og søvnen blir mer effektiv.

Støvsuget rommet, satte inn luftrenser med hepa-filter, ny dyne, nytt sengetøy, ryddet og forbedret luftingen, stod opp 12 i dag, så absolutt en forbedring. Var heller ikke like dau i dag som i går, da jeg stod opp mye senere :)

 

Anonym poster: 4731c10e4187e41fc42cc889d68f0d01

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...