Gå til innhold

Datax Privatøkonomi - Overføring mellom konto


Dj Frost

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Bruker Datax Privatøkonomi til husholdningsregnskapet og dette går ganske bra, men er en ting jeg er usikker på. Har disse kontoene:

 

1101 Brukskonto

1301 Sparekonto

 

Så har jeg overført penger fra sparekonto til brukskonto. Hvordan burde jeg lage et bilag for å registrere dette i programet. Har prøvd meg litt frem og når jeg kjører ut en rapport "Budsjett og Regnskap pr. måned" så kommer alle utgifter med positiv fortegnelse, mens overføring fra sparekonto kommer med negativ fortegnelse. Å dermed blir ikke resultatet for måneden korrekt.

 

Dette er det eneste jeg ikke har fått til å stemme. Så håper noen der ute med enten kunskap om dette programmet eller regnskap generelt kan peike meg i rett retning.

 

Jeg ønsker ikke innspill om at jeg burde bruke et annet program osv.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I regnskap så betyr + debet og - kredit. Det er ikke egentlig logiske operatorer, da en transaksjon ikke egentlig har en "negativ side". Detaljene i dette skal jeg la ligge, poenget er som følger:

 

En kostnad føres alltid som debet på resultatkontoer, og en inntekt føres alltid som kredit på resultatkonto. Så kjøres det med motsatt fortegn på balansekonto. Dette for at alt skal nulle ut, debet ett sted betyr alltid kredit (minst) et annet. Når du debiterer en balansekonto, så øker du verdien eller minker gjelden. Den motsatte posteringen vil da være en kreditering, slik at en kreditering er en inntekt, altså at minus = inntekt. Og motsatt, pluss = kostnad.

 

Det er altså ikke noe galt med programmet ditt, det er bare slik at på grunn av systemet i regnskaper vises alltid inntekter og kostnader med motsatte fortegn av hva man forventer. Jeg vil anta at programmet har verktøy for å justere hvordan rapporter vises, men ovennevnte er viktig å få med seg likevel da det er sentralt i regnskapsforståelsen.

 

Hvordan å gi programmet beskjed om å bruke "naturlige" fortegn (og ikke "regnskapsfortegn") i rapportene vet jeg ikke, og jeg vil i grunn heller anbefale å bli vant til at det er som det er - i tilfelle du kommer borti regnskap andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...