Gå til innhold

[Løst] Sonans generell studiekompetanse på 2 år.


Snikkers

Anbefalte innlegg

http://www.sonans.no...C3%A5-2-%C3%A5r

 

Noen som har gjort dette, eller vet mer om det?

 

Jeg jobber hardt for det jeg har lyst på og generell studiekompetanse er noe jeg vil ha. Jeg har gått noen år på forskjellige yrkeslinjer vg1 men fort funnet ut at det ikke passer for meg.

 

Per idag har jeg fulltidsjobb og bor for meg selv. Dette er noe jeg har lyst å fortsette med mens jeg holder på med dette opplegget så jeg slipper å flytte hjem igjen til mor og far. Vil det være for krevende å ha jobb i tillegg, eller er dette opplegget mer "chill" enn vanlig skole?

 

Som privatist har man mulighet til å få hjelp av en lærer eller være med på noe undervisning?

 

Har ikke lest meg så mye opp på dette enda siden jeg ikke har fått tak i så mye informasjon som jeg gjerne skulle hatt.

 

Takker på forhånd.

Endret av Snikkers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som privatist har man mulighet til å få hjelp av en lærer eller være med på noe undervisning?

 

På sonans så tilbyr de enten undervisning i klasserom eller over nett. Jeg tipper det du har sett på er undervisning i klasserom. Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har. Men hvis du har en fulltidsjobb så kan det bli vanskelig å komme på timene. Og det koster en god del, så det er veldig kjipt hvis du ikke møter opp på de.

 

Jeg tok 1 år på Sonans. Tok vel opp 5 fag til sammen (det ble 8 eksamener på et år). Jeg jobbet middels lite med alle fagene. Men klarte fremdeles å få noen bra karakter, men selvfølgelig også noen som jeg ikke er like fornøyd med. De har fravær, men dette er bare for lånekassen sin del. Etter noen måneder sluttet de å føre fravær (de fleste lærerne).

 

Nå vet jeg ikke hvordan opplegget er på 2 år planen. Men det året jeg gikk der var det veldig mye opp til hver enkelt elev. Lærerne holdt undervisning og så gikk man opp til privatist eksamen. Så på en måte er det mer avslappet enn vanlig skole. Ettersom man ikke har prøver (som teller), obligatoriske innleveringer eller fremføringer osv. Og lærerne legger opp undervisningen opp mot eksamen.

 

Jeg fikk 6er i historie bare ved å møte opp i timene og skrive ned det læreren skrev på tavlen. Og leste på det to dager før eksamen. Men dette er jo veldig individuelt.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om jeg var deg og skulle tatt dette som privatist, så hadde jeg tatt alle de enkle lesefagene på egen hånd. Personlig ser jeg ikke poenget med å ha lærer i for eksempel Nyere Historie. Jeg ser på dette som et rent lesefag og jeg tok dette selv som privatist. Tror jeg fikk 5.

 

Norsk er også et fag du fint greier selv, selv om pensum er ganske stort.

 

Men så har du matematikk og naturfag. Dette er i hvert fall for min del de fagene som er mest krevende og hvor jeg ser på det som en fordel å ha lærer. Det er selvsagt avhengig av om du har tenkt å gå videre eller kun ta grunnkursmatematikk. Jeg skulle gjerne hatt lærer i R1, R2, men tar nå dette på egenhånd.

 

I naturfag så har du forsøk som du sannsynligvis må gjennomføre på muntlig eksamen. Det er derfor en stor fordel å ta dette på en privatistskole.

 

Ellers mener jeg at du burde kunne ta mye av dette på egen hånd om du er motivert og ikke har lyst å gi bort penger til Sonans eller andre privatskoler.

Lenke til kommentar

Om jeg var deg og skulle tatt dette som privatist, så hadde jeg tatt alle de enkle lesefagene på egen hånd. Personlig ser jeg ikke poenget med å ha lærer i for eksempel Nyere Historie. Jeg ser på dette som et rent lesefag og jeg tok dette selv som privatist. Tror jeg fikk 5.

 

Norsk er også et fag du fint greier selv, selv om pensum er ganske stort.

 

Men så har du matematikk og naturfag. Dette er i hvert fall for min del de fagene som er mest krevende og hvor jeg ser på det som en fordel å ha lærer. Det er selvsagt avhengig av om du har tenkt å gå videre eller kun ta grunnkursmatematikk. Jeg skulle gjerne hatt lærer i R1, R2, men tar nå dette på egenhånd.

 

I naturfag så har du forsøk som du sannsynligvis må gjennomføre på muntlig eksamen. Det er derfor en stor fordel å ta dette på en privatistskole.

 

Ellers mener jeg at du burde kunne ta mye av dette på egen hånd om du er motivert og ikke har lyst å gi bort penger til Sonans eller andre privatskoler.

Er det mulig å ha timer i enkelte fag og ta resten hjemme?

 

På sonans så tilbyr de enten undervisning i klasserom eller over nett. Jeg tipper det du har sett på er undervisning i klasserom. Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har. Men hvis du har en fulltidsjobb så kan det bli vanskelig å komme på timene. Og det koster en god del, så det er veldig kjipt hvis du ikke møter opp på de.

Missforstod her. Det jeg vil er å ta utdanningen over nett, men jeg vil gjerne ha muligheten til å få hjelp av en fagkyndig person hvis jeg trenger det. Er det noe mulighet for hvis jeg tar utdanningen som privatist over nettet? Endret av Snikkers
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er det mulig å ha timer i enkelte fag og ta resten hjemme?

 

Når du tar utdanningen som privatist, så må du ta eksamen i ALLE fag.

 

Så det er opp til deg selv hvordan du vil gjøre dette. Noen leser alt selv, noen tar alt på en privat skole og noen blander. Personlig ser jeg ikke at oppegående mennesker har behov for veiledning på for eksempel Nyere Historie, men jeg ser definitivt at det kan være nyttig i for eksempel matematikk.

 

NKI er store på nettbasert utdanning, men det er mange aktører som tilbyr det nå i dag, dog med varierende kvalitet tror jeg. Gjør litt research og finn ut hvem som er best.

Lenke til kommentar

Når du tar utdanningen som privatist, så må du ta eksamen i ALLE fag.

 

Så det er opp til deg selv hvordan du vil gjøre dette. Noen leser alt selv, noen tar alt på en privat skole og noen blander. Personlig ser jeg ikke at oppegående mennesker har behov for veiledning på for eksempel Nyere Historie, men jeg ser definitivt at det kan være nyttig i for eksempel matematikk.

 

NKI er store på nettbasert utdanning, men det er mange aktører som tilbyr det nå i dag, dog med varierende kvalitet tror jeg. Gjør litt research og finn ut hvem som er best.

Skal gjøre litt research :) Prøver å få kontakt med en rådgiver fra Sonans nå som kan svare på noen spørsmål jeg har.

 

Takk for hjelpen. Jeg setter stor pris på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...