Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge utenlandsregistrert bil som delebil i Norge?


Anbefalte innlegg

Vi skal flytte fra England til Norge og må kjøre Berlingoen vår ( :p ) pga. vi skal ha med bikkja.

Fordi det kommer til å koste alt for mye å importere og registrere den i Norge har vi egentlig ikke noe annet valg enn å kjøre den tilbake til England, ELLER finne på en annen løsning.

 

Så mitt spørsmål er; finnes det noen måte vi kan "kvitte" oss med den i Norge på uten at vi må betale ekstreme summer pga. lover og regler?

Kan vi lovlig selge den kontant til noen som bare vil hakke den opp og strø utover uten å få problemer? Vil helst selge den for hvertfall bittelitt, den er i god stand.

 

Den er registrert på min samboer så vi kan vel ha den i Norge i 14 dager i hans navn eller evt. 3 mnd dersom han ikke endrer bostedsadresse ned en gang?

 

Takk for all hjelp :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da burde det vel ikke være noe problem for han å ta den inn, og virker ikke som det er noe problem å selge utenlandske biler som delebil.

Bare husk på at hvis du skal kjøre bilen i norge må han være med ellers kan de kreve moms og toll for bilen.

Det er kanskje noe papirarbeid som må sendes til england for å avregistrere den bare.

 

Nå skal det sies at jeg har ikke noe erfaring med det, det jeg skriver er kun det jeg har lest/hørt.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Nå er jeg kanskje vanskelig, men kan han ikke regnes som turist og på ferie hvis han kjører bilen inn i Norge og har bostedsadresse i England?

Eller MÅ vi betale moms uansett hvis vi velger å selge den som delebil fordi den da er i Norge og "hører til" der?

 

Jeg har ingen greie på hverken bil eller regler :closedeyes: . Prøver bare å komme ut av det uten å tape alt for mye :blush: .

Lenke til kommentar

En bil er alltid et tapsprosjekt.

 

Dere bør vurdere hvor bilen er mest verd. Dersom dere sitter igjen med mer penger dersom dere selger bilen som delebil i norge etter å ha betalt norsk moms sammenlignet med å selge den i England ville jeg ha tatt bilen inn her i landet. Tar dere bilen inn her i landet og selger den så er det å regne som innførsel og bilen skal momses inn, også om selger turist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...