Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ingen varme i bilen, må 40A fuse byttes?


Bliv1n

Anbefalte innlegg

Hei, har en Mazda 323f 96 model, og har helt siden jeg kjøpte bilen ikke fått varm luft inn i kupeen. Har ikke orket å få bilen inn på noe verksted. Idag måtte jeg skifte en sikring i fuse boxen til 12 volts uttaket. Såg da en sikring som heter "Heater" og er på 40A. Kan det være at jeg bare må skifte denne for å få varme i bilen? Viftene blåser luft som bare det, men den er kald...

 

Er jeg helt på villspor nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har en Mazda 323f 96 model, og har helt siden jeg kjøpte bilen ikke fått varm luft inn i kupeen. Har ikke orket å få bilen inn på noe verksted. Idag måtte jeg skifte en sikring i fuse boxen til 12 volts uttaket. Såg da en sikring som heter "Heater" og er på 40A. Kan det være at jeg bare må skifte denne for å få varme i bilen? Viftene blåser luft som bare det, men den er kald...

 

Er jeg helt på villspor nå?

 

Bytt sikkring :)

Lenke til kommentar

Et lite forbehold om at dette er dieselbil med separat kjøre/parkeringsvarmer (som trenger litt strøm for å fungere, men neppe er sikret med så mye som 40A), men når kupèvifta virker, så er det neppe en elektrisk feil.

 

edit: leste åpningsinnlegget litt nøyere; mazda 323f har garantert ikke separat dieselvarmer...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Får prøve å skifte sikring, da der er billig og noe jeg kan gjøre selv. Men har googlet litt angående manglende varme i bil, ser ut til at det et et problem som ofte kan føre til mye feilsøking? Så spørst det da hvor mye penger jeg evt skal spandere på en bil til 20k dersom den må inn på verksted...

Lenke til kommentar

Bare bytt rundt på den med en annen 40A sikring som du finner så får du se. Den sikringen er sikkert til kupevifta eller til bakrutevarmer. 40A-sikringer bruker skjeldent å ryke siden ledningsnettet ofte "bare såvidt" klarer å kjøre igjennom så mye strøm over tid før noe i kretsen blir for varmt. Er nok mer vanlig at det svies av en kontakt enn at en 40A-sikring ryker.

 

Ingen varme i kupèen er ofte relatert til kjølevæske. Det kan også være feil i styring av spjeld/blandingsventil (avhengig av hva som finnes der), og på slike biler er det vanligvis styrt av en wire i strømpe. Prøv å sette vifta på laveste hastighet og full varme og sjekk om du får noe varme. Får du noe særlig med varme da kan du mistenke at problemet ligger i kjølekretsen, altså enten at det ikke kommer kjølevæske frem til varmeren eller at varmeren ikke klarer å overføre varmen til luft fra vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...