Gå til innhold

Forsinkelsesrenteloven ved utlegg på jobben?


ggree

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb der jeg må betale en del utlegg som jeg senere får tilbakebetalt. Ofte kan det ta over én måned før jeg får disse pengene tilbake. Gjelder da forsinkelsesrenteloven e.l? Er det isåfall slik at denne loven tiltrer fra dag én eller må det ta for eksempel én måned før du har krav på tilbakebetaling av renter?

 

Jeg mottar altså ingen form for rentegodtgjørelse på utleggene mine, og lurer derfor på om jeg har krav på dette.

Endret av ggree
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prinsippet gjelder forsinkelsesrenteloven når ikke annet er avtalt. Noe annet kan være avtalt, sjekk arbeidsavtalen din og alle dokumenter den viser til.

 

Forsinkelsesrente ytes fra forfallsdag hvis fastsatt i forveien, og ellers 30 dager etter påkrav. Forfallsdag kan være fastsatt i forveien (f.eks. hvis det er avtalt at utlegg utbetales sammen med den ordinære avlønning), men dette vil være sjelden. Vanligvis skal refusjon for utlegg utbetales så snart som mulig, og dette er ingen konkret forfallsdag.

 

Da faller man tilbake til 30 dager etter påkrav. Loven oppstiller imidlertid visse formkrav til dette påkravet. Det skal være skriftlig, det skal være et påkrav (i dette ligger det at det må identifisere kravet og et minimum av grunnlaget for det), og det må oppfordre skyldneren om å betale. Det å levere kvitteringer alene vil ikke være et lovformelig påkrav (ei heller vil muntlig beskjed være det).

 

Så, kort oppsummert: Forsinkelsesloven kan gjelde, og hvis den gjør det kan du tilstås renter - under forutsetning av at lovens vilkår er oppfylt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...