Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vilken motor type er din favoritt?


do'h

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

D fins mye bra i Japan. Høre snakk om Skyline-motorn. Knall motor. Må berre legge t at en supra har en grei motor òg. RÅ lyd. Bor i Christchurch, New Zealand for tia. Flotte japsebila over alt. D j vil kalle bil-paradis. Eneste minus e at dem kjøre for svarte meg på feil sie tå veien.

Lenke til kommentar
Det må bli denne 16 sylindrede (i W formasjon) Bugatti motoren her på "lusne" 1001 HK. 4 nusselige Turboer omkranser motoren.

 

Effekten kommer opp i 1001 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og dreiemomentet er ikke mindre enn 1.250 newtonmeter mellom 2.200 og 5.500 omdreininger. Motoren sitter i en Bugatti Veyron som skal gjøre 0 - 300 på under fjorten sekunder. Toppfarten er på 406 Km/t.

 

 

45636.jpg

 

Les og se flere bilder HER

 

Mmmmmm..........ja! SKULLE gå over 400 kmt/t, men .......... nei! Bilen vil nok aldri passere 320 km/t p.g.a aerodynamikken. Siste tester viser som, TT at bilen ikke er til å styre uten stygge, enorme spoilere over 320 km/t.

Kundene som har bestillt bilen på bakgrunn av toppfarten, tilbyes kompesasjon i form av penger. Snakk om BRØLER og PINLIG for Audi som står bak hele prosjektet.

 

:dribble:

Lenke til kommentar

forklar da hvorfor VW Passat W8 bare har 8! aha!!

den er også et mysterium .. der er det 4 parr med 2 sylindere .. men det er jo det i en vanlig V8 også :p hvordan kan den ta mindre plass?

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=30083 <-- test av VW Passat W8

http://www.dinside.no/php/art.php?id=87243 <-- test av VW Phaeton W12

 

la oss lese om motorene og prøve å forstå litt :p

Lenke til kommentar

For å rette litt, Bugatti EB Veyron W16 har 2 rekker med 8 sylindere hver, totalt på 7993c! Dvs 8 stempler etterhverandre, og 64 ventiler totalt. Videre er det 4 turboladere koblet til disse igjen som er kjølt ned av 2 intercoolere. Ganske imponerende!

 

Fordelen med W systemet er at man kan bygge motorer med mange sylindere som likevel ikke tar opp stor plass. Denne motoren bygger bare 710mm i lengden og 771mm i høyden.

 

Videre bruker motoren FSI systemet, kort forklart består det av elektro magnetisk injeksjons dyser som sprøyter direkte inn i kammerne! (fuel stratified injection).

 

 

 

Har også lest meg halv til døde på Hk og Nm i de tidligere postene her! HK er IKKE den avgjørende faktor når det gjelder akselerasjon på bilen! Newton Meter er i større grad enn Heste krefter den faktoren som avgjør akselerasjonen på bilen! HK derimot er mer avgjørende når det gjelder toppfart!

 

Celica VVTi tar 402 meter på 15,9 sek mens Tsport utgaven gjør unna oppgaven på 15 blank sekunder.

 

Forskjellen på disse bilene:

 

VVTi

143 hester v 6400 omdr.

170 Nm v 4200 omdr

Komp 10.1:1

Vekt 1100 kg (uten fører og bensin)

Toppfart 205 kmt

 

VVTL-i

192 hester v 7800 omdr (Her er det respektable 106,7 hester pr L)

180 Nm v 6800 omdr

Komp 11.5:1

Vekt 1140 (uten fører og bensin)

Toppfart 225 kmt

 

Ellers er disse bilene så å si identiske! Når man ser på specsene på disse bilene ville man ved første øyeblikk trodd at mer en 0.9 sekunder skulle skille disse bilene på 402 meter!

 

Sprinten (0-100) gjøres unna på 7,4 sekunder for VVTL-i mens VVTL gjøre den samme oppgaven på 8,7 sekunder! Allerede her ligger VVTL-i'en 1,3 sekunder foran?

 

Siden VVTi'en har 170Nm tilgjenglig allerede v 4200 omdreininger og disse holder en flater Nm kurve en VVTL-i er det et bredere register av kraft hos VVTi'en! Dette er grunnen til at bilen tar innpå etterhvert! Med sine 49 hester mer har VVTL-i'en 20 kmt høyere toppfart!

 

 

Når det gjelder 2 liters motoren til Honda med det berømte Vtec systemet (Variable valve Timing and lift Electronic Controll) som er bygget på DOCH Vtec(Double OverHead Cam)

Vtec-E er bygd på SOCH Vtec(Single OverHead Cam)

 

Her gjelder det å tenkte japansk, høye avgifter og strenge krav til avgasser fra forbrukere!

 

systemet fungere på følgende måte:

 

Ved å justere ventilene slik at det v over et angitt antall omdr løfter ventilene høyere, å åpner lengere får man mer luft, noe som resulterer i bedre forbrenning, å høyere kompresjon i kammerene, dermed kan man også hente ut en hel bunsj med hester av disse suger motorene!

 

De fleste bytter topp, kammer, stempler, veiv, osv osv, men glemmer ofte noe av det mest essensielle! Ventilene! Disse begynner å flakke hvis man ikke bytter ventilfjærer og forsterker ventilene! Ved at åpne og lukketiden til ventilene ikke klarer å følge med omdr til motoren, mister man mye guffe. Honda var tidlig ute med å utvikle et Ventil løfts system som faktisk fungerer veldig godt!

 

Toyota kjøpte dette for kort tid siden av honda for den nette sum av 20 Milliarder kroner (omtrent 300 mrd yen) Og har siden laget motorer som nærmer seg!

 

 

Sikkert en hel masse jeg glemte nå, så det får jeg evt legge til senere!

 

 

 

Er litt forbause at jeg ikke har hørt mer om 2,6 liter motoren til supra eller 3,0 til nissan har! Etter Fast and the Furious bølgen ville jeg tro at mange hadde fått øynene opp for disse villige(og billigere) motorene.

 

Btw, av de bilene jeg har prøvd så holder jeg en knapp på Cayenne Turbo! (For fattern)

 

 

Beste motorer så er det variabelt hva jeg er ute etter!

Driftsikkerhet: Japanere.... helst Honda eller Toyota

Økonomisk: Japanere.... Honda igjen

Rått bånndrag: V8'ere fra amerikanerne, eller tyskere!

 

 

Dette er NA motorer! Når man begynner å putte inn kompressorer og turbo på disse bilene blir forskjellene noe visket ut! Et sted går grensen hva man klarer å putte ned i asfalten på en måte som gjøre at hjulene ikke slipper!

 

 

F.eks M5 1, 2 og 3 gir har man problemer med å få overført skikklig til bakken hvis ikke antispin systemet er skrudd på! Da hjelper det lite hvor mye ekstra hester og Nm man har hvis det ikke er mulighet til å åpne fullt opp!

 

Her trenger BMW å legge fra seg uvanen med kun drift på 2 hjul å se på Audi!

 

Nok for i dag!

Endret av dreadful
Lenke til kommentar

Liker motor'n som sitter i Yamaha Fazer 1000 til pappa...den

den går som et uvær..:p 0-100 på 3.4-4sek blank =)

problemet(ikke egentlig et problem) er at det er en Street fighter og dermed ikke noe hel kåpe..ganske tøft å holde seg fast ....

 

min varadero Xlv derimot er det ikke så mye futt i! men tøff det er den :w00t:

Endret av darapa
Lenke til kommentar
Liker motor'n som sitter i Yamaha Fazer 1000 til pappa...den

den går som et uvær..:p 0-100 på 3.4-4sek blank =)

problemet(ikke egentlig et problem) er at det er en Street fighter og dermed ikke noe hel kåpe..ganske tøft å holde seg fast ....

 

min varadero Xlv derimot er det ikke så mye futt i! men tøff det er den :w00t:

Hvis det er sykler du snakker om endte du vel opp feil plass eller hva?

Lenke til kommentar
Wankel-motorer er geniale.De er veldig kompakte og lette.Men de blir fort slitt og bruker MYE bensin grunnet lav komp.

Sant nok.

Men det hadde vore interessant å sett kor bra dei var om det var lagt lite mykje forskning i Wankel som i konvensjonelle motorar. Det er vel ingen andre enn Mazda som har gjort noko for å utvikle den dei siste åra.

grunnen alle som begynte med wankler motorer sluttet utenom Mazda var fordi Wankler motorer tåler mindre og nor noe går galt så går det somregel veldig galt

det problemet med wankler tror jeg faktisk Mazda nesten har løst nå..

 

men ja .. det er det .. de er ikke så slitesterke osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...