Gå til innhold

Hvordan regner Statens Lånekasse ut renter/gebyr?


torasbjoern

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fikk nylig oppgjøret fra Statens Lånekasse for 2019.

Der står det at jeg skal føre opp renter og gebyrer tilsvarende kr. 3345,- på punktet som gjelder gjeldsrenter (fradrag i inntekten).

 

Når jeg oppsummerer alt som er innbetalt av renter fra og med 31.01.2012 (første innbetaling i 2012) og til og med 31.12.2012 så får jeg summen: 2946,73.

 

Statens Lånekasse oppgir altså kr. 3345 - 2946 = 399,- for mye i forhold til hva kontobevegelsene (be)viser.

 

399/12 er for øvrig: 33,25 per måned...ingen gebyr er på det til vanlig heller når det gjelder privatkunder akkurat.

 

I snitt har jeg altså betalt: 2946,73/12 = 245,5608333 hver måned i renter.

Jeg har hatt eFaktura hele perioden og har derfor kr. 0 i gebyrer.

 

Har noen en logisk forklaring til avviket her?

 

1 vedlegg: bevis på innbetalingene til Statens Lånekasse.

Jeg skjønner ikke helt matematikken her for å si det sånn. Morsom talltriksing?

post-149300-0-66727400-1357863250_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er rimelig enkelt - det er ikke påløpte (altså fakturerte) renter som er fradragsberettiget, men betalte renter, jfr. skatteloven pgf 14-20 tredje ledd jfr. 14-3 tredje ledd.

 

Oversikten din viser ikke innbetalte renter i kolonnen til høyre, men påløpte renter. De påløpte rentene betaler du sammen med avdraget, og vises i kolonnen "innbetaling" til venstre. Når rentene er betalt får du fradrag for dem.

 

Oversikten din gir deg derfor ikke nok informasjon til å si noe om hvorvidt oppgaven stemmer eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...