Gå til innhold

Problemer (mister tilkobling) med Asus RT-N66U + EA-N66


LarsP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

 

etter å lenge ha irritert meg over lav hastighet med mitt gamle dlink-oppsett, så gikk jeg for ikke lenge siden til anskaffelse av ny router (N66U) og nettverkkort (EA-N66) til datamaskinen.

 

Ytelsen har vært god og jeg trodde en stund at investeringen var god.

 

Jeg har dog et problem og det er at jeg med jevne mellomrom opplever at jeg mister tilkobling mellom datamaskinen og routeren. Dette er lite gunstig når man sitter og koser seg med en film som blir streamet trådløst over nettverket. Eksempel på logg finner man under:

 

 

 

Jan 1 04:11:23 WAN Connection: WAN was exceptionally disconnected.

Jan 1 04:11:34 WAN Connection: WAN was restored.

Jan 1 17:47:40 WAN Connection: WAN was exceptionally disconnected.

Jan 1 17:47:52 WAN Connection: WAN was restored.

Jan 2 01:15:19 WAN Connection: WAN was exceptionally disconnected.

Jan 2 01:15:30 WAN Connection: WAN was restored.

 

 

Jeg har oppdatert både firmware på router og nettverkskort uten at dette har ordnet problemet. Jeg har også forsøkt å endre innstillingene i routeren slik at den bestandig kjører på samme kanal.

 

Jeg opererer forresten på 5Ghz.

 

Håper at noen der ute kan hjelpe meg. Gi beskjed om dere behøver noe mer info.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du modem mot bredbånds leverandøren - som N66U er koblet til ?.

 

Uten at jeg vet hva det kan være så virker det jo ut fra loggen som det er koblingen på WAN porten som detter ut (som jeg vil tro er koblet til et modem eller direkte i veggen?) - da er det evt å bytte kabel, evt se om modemet dropper connection.

 

Uten at jeg har noe erfaring med denne routeren - så du får ta det som et "tips" :)

Skrevet

Jeg har nå testet min gamle Dlink DWA-140 i stedet for EA-N66. Med den koblet opp mot RT-N66U så merker jeg ingen tilkoblingsfeil.

 

Problemet ligger med andre ord i EA-N66-adapteret.

 

Jeg skal prøve å se om jeg får benyttet meg av kjøpsloven og hevet kjøpet da produktet ikke holder mål.

 

Er det noen som har et tips til en rask usb-adapter? Jeg sitter på en 100mbit-linje og kunne gjerne tenkt meg å benyttet hele den kapasiteten.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Med Dlink DWA-140 får du kun testet på 2.4 GHz, ikke på 5. Har du testet fra EA-N66 med 2,4 GHz også? Dersom det virker der, kan det være noe med 5 GHz-delen av routeren. Du har vel nyeste FW på routeren?

Skrevet

Bra poeng!

 

Jeg skal undersøke om jeg har mulighet til å stille EA-N66 til å kun arbeide på 2,4 Ghz-nettverket.

 

Firmware er oppdatert på både router og accesspunkt (dårlig norsk, men la gå).

Skrevet

De er eller har vært flere bugs med EA-N66. Disse er bl.a. at repeater mode mister IP og at 5GHz feiler.

Sjekk hvilken versjon du har av firmware. 1.0.1.7f skal fikse repeater, mens jeg leste at 5GHz bug kunne fikses ved å opp eller nedgradere til en annen versjon enn den som er i boksen. Du finner firmware på asus.no.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Jeg skal undersøke om jeg har mulighet til å stille EA-N66 til å kun arbeide på 2,4 Ghz-nettverket.

Enkleste er vel å slå av 5 GHz på router?

Skrevet

Har du funnet noen løsning? Jeg fikk min EA-N66U ruter for to dager siden, og nå har jeg begynt å få akkurat samme problem. Det trådløse nettet detter ut på alle enhetene mine med ujevne mellomrom.

 

To bærbare, telefonen min og nettbrettet mitt mister tilkoblingen nøyaktig på samme tidspunkt.

 

Har prøvd en rekke ulike innstillinger, som kun å kjøre 20 Mhz, Automatisk, og kun 40 Mhz. Har økt signalstyrken, har byttet kanaler (har en App på android som viser meg en oversikt over andre nett og hvilken kanal som er lur å bruke, og nå bruker jeg kanal 3, mens de andre nettene ligger på 9 og 11)

 

Har slått av 5Ghz delen.

 

Har Fastvareversjon:3.0.0.4.260 som skal være den nyeste.

 

Det er kun den trådløse delen som faller ut. De tre pcene som bruker kabel er alle online og på internett når det trådløse nettet detter ut, og jeg må bruke en av disse for å restarte ruteren, eller f.eks endre kanal eller noen annen innstilling for å så få det trådløse nettet på igjen.

 

Har jeg virkelig kastet bort 1.200 kroner her?

Skrevet

Jeg har dessverre ikke hatt tid til å teste noe mer.

 

Skal ta en liten økt i løpet av helgen og gir beskjed dersom jeg finner ut noe mer. Dette er forøvrig første gangen jeg har noe som helst problem med et Asus-produkt. :-|

Skrevet

Jeg bruker tredjeparts firmware (Tomato Shibby) og med den er RT-N66U dønn stabil.

Virker som Asus er rotehuer når det kommer til firmware og lar kundene være alfa-testere..

 

Nøyaktig hvilken versjon bruker du, hvor lastet du den ned, og hvordan gjør du det?

Skrevet

Tenkte jeg skulle teste ut noen flere innstillinger før jeg eventuelt gikk til det skritt å "roote" ruteren min.

 

Deaktiverte overføringsbursting under Profesjonell fanen og nå har jeg hatt ett stabilt nett i over 24 timer i alle fall. Det har gått fra å dette ut flere ganger i timen, til å ikke dette ut i 24+ timer.

Så kanskje jeg var så heldig at det var løsningen.

 

Hvis ikke blir nok "rooting" tingen tenker jeg, men det virker veldig lovende (bank i bordet)

  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har installert firmwaren til Merlin og flyttet routeren litt nærmere kontoret. Resultatet har vært stabilt 5ghz-nett med overføringshastigheter på godt over 100mbit.

 

Det kan godt hende at problemet er løst. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...