Gå til innhold

Hjelp til komplett vannkjølingssett GPU/CPU


Anbefalte innlegg

Jeg leker litt med tanken om å sette inn ett komplett vannkjølingssett i pcen. Specs står i signaturen.

Det jeg lurer på er om noen har noen KOMPLETTE sett å anbefale? OG, er det vanskelig?

 

Jeg har gtx670 i SLI som skaper stor varme. I tilegg kjører jeg som dere kan se i signaturen med i7 3770K. Jeg ønsker å overklokke komponentene en del mer, i tilegg til å få en "lydløs" pc.

Går det forresten å vannkjøle med SLI oppsett mtp plass?

 

Per nå har jeg H80 og AMP versjonen av zotac sine GTX 670 kort. Går det an å eventuelt BARE vannkjøle GPUene?

 

Takker så mye for gode svar :-)

 

Kan denne funke fint?

http://techbay.no/pr...category_id=117

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal inkludere CPU i loopen bør du større radiatorareal hvis du skal se lik, eller bedre CPU-temperatur enn du har i dag. For kun skjermkortene holder radiatoren i settet. CPU-blokka er ganske så restriktiv så jeg ville valgt EK-Supremacy eller XSPC Raystorm istedet. Dette er svært gode blokker med lav motstand.

 

Blokker til skjermkort koster bortimot en tusenlapp per stk, med mindre du da heller går for universalblokker som koster ca. halvparten. Disse kjøler imidlertid kun kjernen så du må skaffe kjøleribber til RAM og spenningsregulatorer i tillegg. Litt mere jobb og ikke fullt så pent, men billigere og det kan dessuten brukes på ulike typer kort, i motsetning til fullcover.

 

Laget et eksempel til deg her:

post-180418-0-87316800-1358202506_thumb.jpg

(Kun som eksempel. Jeg har ikke tatt hensyn til kabinettet ditt/plass. I tillegg kan det være lurt med noen vinklede koblinger, drain og fillport ol.)

 

Det kan gjøres billigere ved å velge universalblokker, annen type reservoar, billigere pumpe, vanlige barbs (nipler) og ev. droppe CPU, men du ser nok likevel på ca. 3500kr.

Lenke til kommentar

Dersom trådstarter har Corsair H80 til CPU klarer han seg fint med 240RAD til GPU, spm er om han skal ha alt i samme loopen og med stillheten han ønsker. Min erfaring er at om man skal ha "lydløst" system med vann må man opp i radiatorstr., men går man for vannkjøling så er vel tanken overklokk, og da kommer man ikke utenom lyd fra vifter. Dog tror jeg en 360 RAD med gode vifter (med litt lyd) fint vil holde CPU og GPU på overkommelige temperaturer. Kan virke som om folk er livredde om de kommer over 60 grader på CPU, men dette er bare blåbær å regne.

Vannkjøling er ikke vanskelig, det er bare mer kjælkete mtp vedlikehold enn uten. Jeg deler her kun mine egne erfaringer og er ingen ekspert på området, men få pcer idag brukes så hardt som f.eks prime95 kjører CPU.

Min I5 3570K på 4,6Ghz under spilling (SC2,MW) kommer opp i maks 60 grader med en 240 rad på CPU og GPU(HD7950).

Endret av Admiral-K
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Noen som har ett tips til et meget godt og komplett vannkjølingssyten til min cpu? Loefthal har satt opp en liste, men det blir litt i drøyeste laget. Jeg har bestemt meg for å droppe vannkjøling til GPU dersom det kommer noe moro til høsten.

 

Jeg har sett på EK sine komplette sett:

http://www.prisjakt....t.php?p=1274762

http://www.prisjakt....t.php?p=1274764

 

Noen som har erfaring med disse? Gode resultater?

 

360 HFX koster mindre enn 240 HFX.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Jeg gikk jo for 240'en her for en liten stund siden, og kan ikke si at jeg angrer. Med CPU på 4.6ghz og romtemp på 24c, så ligger jeg aldri høyere enn 65 ved full load, og 25c-30c ved idle.

 

Enkelt å montere, rimelig støysvak pumpe, samt enkelt å bygge på om du ønsker - en fin inngang til custom vannkjøling etter min mening :)

 

Om du har plass til 360, så kjør på det, ser ingen grunn til å ikke gjøre det!

Lenke til kommentar

Jeg gikk jo for 240'en her for en liten stund siden, og kan ikke si at jeg angrer. Med CPU på 4.6ghz og romtemp på 24c, så ligger jeg aldri høyere enn 65 ved full load, og 25c-30c ved idle.

 

Enkelt å montere, rimelig støysvak pumpe, samt enkelt å bygge på om du ønsker - en fin inngang til custom vannkjøling etter min mening :)

 

Om du har plass til 360, så kjør på det, ser ingen grunn til å ikke gjøre det!

Det er jo gode temperaturer. Ser som sagt at 360 er billigere enn 240 hos supersmart.no. Satse på at gradene faller noe mer med 360 enn 240. Hvor bestilte du fra?

 

Hvilken vcore har du for 4.6ghz?

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

En 360 først som sist kan jo være lurt mtp. utvidelser, men det er ikke sikkert du vil se stort lavere temperaturer kontra en 240. Delta-t(luft inn-vann ut temp.forskjell) vil nok allerede være lav med en overklokket CPU på en 240. Imidlertid kan man kjøre viftene på lavere turtall med en 360 og oppnå samme resultat.

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir da om EK sine sett er bedre i ytelse mtp pris enn techbay sine:

https://www.techbay....vannkjolingsett

 

Jeg tenkte push/pull config som jeg har på min H80. Må vel være det mest optimale.

 

ikke lenge siden jeg fikk meg komplett vannkjøling og nei det er ikke noe vanskelig, trudde først jeg skulle feile med å få noen leaks, men neida, alt gikk fint så lenge du husker å lese i manualene som følger med

 

Hvilket sett bruker du?

 

Jeg er ikke kapabel til å sette sammen sett selv til CPU på techbay, men skulle gjerne gjort det så jeg kunne få meg en rad med 140mm til viftene.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Hvor mye har du tenkt å bruke? Også skulle du ha en radaitor for 140mm vifter?

 

Helst det ja, men tror nok de radiatorene blir for lange for kabinettet så må nok nøye meg med 120mm. Ønsker helst ikke bruke mer enn rundt 2 lapper.. Kan øke litt dersom gevinsten er stor :dribble:Er du fornøyd med Techbay Kabom? Hvordan er temperaturene dine?

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Det er jo gode temperaturer. Ser som sagt at 360 er billigere enn 240 hos supersmart.no. Satse på at gradene faller noe mer med 360 enn 240. Hvor bestilte du fra?

 

Hvilken vcore har du for 4.6ghz?

1.3V per nå. Jeg dro til DI å kjøpte dem, da jeg var usikker på hva som passet best i kabinettet.

Lenke til kommentar

... Du får nok råd til bare blokkene om du skal vannkjøle skjermkort og prosessor for 2k :p

 

Ja, veldig fornøyd med Techbay :thumbs:

Ligger på rundt 30 idle med en overklokk på 4.5GHz :grin2:

 

Hehe.. Jeg skal IKKE kjøle GPUene ettersom jeg skal bytte de mot høsten tenker jeg.. BARE prosessor.. Hvordan er loadtemp?

 

1.3V per nå. Jeg dro til DI å kjøpte dem, da jeg var usikker på hva som passet best i kabinettet.

Ikke gærnt.. Du kan vatte opp en del til da.. Se hvordan temp ligger på 4.8 eller noe... Kan vel fint øke volten til 1.35.. Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...