Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroen Berlingo 1998 1.4, bremseproblemer


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Forrige uke låste det høyre bakdekket seg på min Citroen Berlingo 1998-modell. Dette løste jeg ved å lirke bilen frem og tilbake, men i etterkant av dette har jeg fått problemer med bremsene mine. For det første må jeg tråkke pedalen noe langt inn før jeg får bremseeffekt, samt at jeg i fart (20-30km/t og høyere) hører vibrasjon og ulyder bak i bilen når jeg trykker på bremsepedalen. Det føles også som at bremsepedalen hopper/vibrerer når jeg bremser. Når jeg tråkker pedalen helt inn slutter vibrasjonen, og jeg får full bremseeffekt.. Det er derimot minimalt med bremseeffekt når jeg ikke trykker pedalen helt inn..

 

Tidligere i dag når jeg reiste på jobb slet jeg med akkurat det samme, men når jeg reiste hjem igjen i kveld var plutselig bremsene helt fine igjen.. Full bremseeffekt og ikke noen ulyder bak i bilen. Etter at jeg kom hjem tok jeg meg en prøvetur for å bekrefte at alt var som det skulle, men etter 20 minutters kjøring kom problemene tilbake. Dette var under en nedbremsing fra 80km/t, og jeg kunne tydelig kjenne at bremsene mistet effekt samt at jeg kunne høre en tydelig lyd av at noe vibrerte/er løst bak i bilen (løs vaier e.l.??)

 

Siden jeg ikke er særlig bilkyndig håper jeg at noen kan hjelpe meg med å finne ut av hva dette er for noe? Jeg kan også tilføye at jeg har slitt noe med slapt håndbrekke den siste måneden, dersom det skulle være relevant..

 

Håper på gode svar :)

Endret av MrNikers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker om du har tromler eller calipper på bak, så her kan alternativene være mange. Du kan også ha både calipper på hovedbrems og trommelbrems på håndbrekket.

 

Slik du beskriver det (ulyd etc.) vil jeg anta at du har trommel-bremser bak. Hvis dette er utslitt, så byttes som regel håndbrekk-sko og hjul-sylindere på begge sider. Hvis trommelen er utslitt byttes selvsagt denne også. Siden du mister bremseeffekt og du kan trå pedalen langt inn kan det være lekkasje på hjul-sylinderne.

 

Ta bilen på verksted og få dette sjekket. Kontrollen tar ikke spesielt lang tid.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker om du har tromler eller calipper på bak, så her kan alternativene være mange. Du kan også ha både calipper på hovedbrems og trommelbrems på håndbrekket.

 

Slik du beskriver det (ulyd etc.) vil jeg anta at du har trommel-bremser bak. Hvis dette er utslitt, så byttes som regel håndbrekk-sko og hjul-sylindere på begge sider. Hvis trommelen er utslitt byttes selvsagt denne også. Siden du mister bremseeffekt og du kan trå pedalen langt inn kan det være lekkasje på hjul-sylinderne.

 

Ta bilen på verksted og få dette sjekket. Kontrollen tar ikke spesielt lang tid.

Takker for godt svar!

 

Har snakket med en lokalmann som skrur mye bil, og han var nesten 100% sikker på at det er bremsene som er slitt (det stemmer at jeg har trommel-bremser..)

 

Han skal uansett se på det når han får tid, så håper jeg at han finner ut av det :)

 

Kan også bekrefte at bremseproblemene "kommer og går" av seg selv..

I dag tidlig hadde jeg trøbbel med bremsene i begynnelsen av en kjøretur, men det "løste seg opp" når jeg kom ut på hovedveien... :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du har trommel-bremser, så blir disse ganske upålitelige når det samles opp med bremsestøv inni trommelen. I tillegg kan du ha lekkasje fra hjul-sylinderen som gjør at det lages en slags gjørme inni der.

 

Du får prøve å ta av og se, men husk å spørre her inne hvis du plages i stedet for å drive på på egenhånd. Hvis du ikke er særlig bilkyndig, så kan det være vanskelig å få av tromlene når de er gamle og slitte. Hvis du ikke har holdt på¨med dette før, så få hjelp av noen som kan det.

Lenke til kommentar

Hvis du har trommel-bremser, så blir disse ganske upålitelige når det samles opp med bremsestøv inni trommelen. I tillegg kan du ha lekkasje fra hjul-sylinderen som gjør at det lages en slags gjørme inni der.

 

Du får prøve å ta av og se, men husk å spørre her inne hvis du plages i stedet for å drive på på egenhånd. Hvis du ikke er særlig bilkyndig, så kan det være vanskelig å få av tromlene når de er gamle og slitte. Hvis du ikke har holdt på¨med dette før, så få hjelp av noen som kan det.

Fikk en kyndig til å prøvekjøre bilen i dag, og han er nå helt sikker på at det er i tromlene bak feilen ligger.

 

Det blir da byttet ut bremseskiver osv. i begge trommelbremsene bak, så vil jeg tro at det går i orden :)

Dersom jeg har litt uflaks må tromlene også byttes ut (hvis de er slitt), men det er uansett bare snakk om rundt 700,- per trommel..

 

Er uansett glad for at problemet nå ser ut til å bli løst, da jeg trodde at feilen kunne være litt verre (og dyrere...)

 

Har du noe erfaring med hvor lang tid det tar før man kan få problemer med trommelbremser?

Avhenger dette av hvor mye bremsestøv som samles opp, eller er det verst med slitasje på fjæringer inne i trommelen, bremsebånd osv.? :hmm:

Lenke til kommentar

Alt er avhengig av kjørestil og hvilken omgivelser bilen brukes i. Det er også slik at det også bør byttes bremsesylindere når man bytter bremseband bak. Hvis de gamle sylinderne begynner å lekke i ettertid, så vil de nye bremsebandene bli ødelag og da må alt byttes på nytt.

 

Mitt råd er:

 

- Ta av tromlene. Rengjør alt med varmt vann og få bort løst bremsestøv. La det tørke. Ikke begynn å skru med masse bremsestøv liggende. Det er ikke spesielt gunstig å puste inn.

 

- Skift bremseband og hjulsylindere.

 

- Luft bremsesystemet

 

- Bytt tromlene ved behov. Hvis de er ok, så puss bort mest mulig av rustkanten på dem med sandpapir. Dette vil gjøre det lettere å få dem av og på.

 

- Smør opp alt av bevegelige justeringsdeler. Disse har en tendens til å ruste fast.

 

- Juster bremsebandene.

 

- Tut og kjør!

 

 

P.s: Hvis du tar av tromlene og alt ser greit ut. Ingen lekkasje på hjulsylinderne, bremsebandene er tykke nok og tromlene er bra, så er det nok å rengjøre ordentlig med varmt vann, smøre opp justeringsdelene og pusse ned rustkanten på tromlene. Deretter er det bare å sette på plass tromlene og justere bremsebandene, så skal det fungere igjen.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Alt er avhengig av kjørestil og hvilken omgivelser bilen brukes i. Det er også slik at det også bør byttes bremsesylindere når man bytter bremseband bak. Hvis de gamle sylinderne begynner å lekke i ettertid, så vil de nye bremsebandene bli ødelag og da må alt byttes på nytt.

 

Mitt råd er:

 

- Ta av tromlene. Rengjør alt med varmt vann og få bort løst bremsestøv. La det tørke. Ikke begynn å skru med masse bremsestøv liggende. Det er ikke spesielt gunstig å puste inn.

 

- Skift bremseband og hjulsylindere.

 

- Luft bremsesystemet

 

- Bytt tromlene ved behov. Hvis de er ok, så puss bort mest mulig av rustkanten på dem med sandpapir. Dette vil gjøre det lettere å få dem av og på.

 

- Smør opp alt av bevegelige justeringsdeler. Disse har en tendens til å ruste fast.

 

- Juster bremsebandene.

 

- Tut og kjør!

 

 

P.s: Hvis du tar av tromlene og alt ser greit ut. Ingen lekkasje på hjulsylinderne, bremsebandene er tykke nok og tromlene er bra, så er det nok å rengjøre ordentlig med varmt vann, smøre opp justeringsdelene og pusse ned rustkanten på tromlene. Deretter er det bare å sette på plass tromlene og justere bremsebandene, så skal det fungere igjen.

Da har jeg fått fikset bilen min, og bremsene fungerer bedre enn noen gang :-)

 

Han som fikset de sa at mye bevegelige deler (fjærer osv.) og bremsebelegg bare falt ut av trommelen når han åpnet den.

 

Så det var nok helt sikkert en grunn til at jeg både hørte ulyder og mistet bremseeffekt :)

 

Bremsene er i alle fall helt topp, og jeg slapp unna med en god tusenlapp på skifte av begge bremsene bak (+andre nødvendige deler).

 

Takker for gode svar, LiamH, og jeg skal huske på de rådene du ga meg i tilfelle jeg en gang skulle finne på å gjøre slikt selv :)

Målet når jeg har en gammel bil er jo at jeg skal kunne gjøre det meste av vedlikehold/reperasjoner selv, men dette var nok litt utenfor min kompetanse... :eek:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...