Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

vil få 6 i naturfagprøve! Hjelp!


Anbefalte innlegg

Problemet da er at det blir MUNTLIG eksamen. Å få 6er i muntlig eksamen i Naturfag er nok ikke bare bare, med mindre du har sansen for stoffet og å snakke om det. Det spørs selvfølgelig hva slags person du er. Jeg selv går 1 året, og får 5 i naturfag. Men jeg prøver på 6er, for jeg vet jeg ikke kommer ti å klare å få 6 hvis jeg tar faget opp, da det blir muntlig eksamen.

 

Begge deler er egentlig vannskelige, prøver så godt jeg kan!

 

Etter å ha hatt både biologi 1, kjemi 1 og fysikk 1, vil naturfag bli ren plankekjøring og du kan kjøre opplegget ditt dit du selv vil. Det er begrenset med tid, så da svarer du godt på det du blir spurt om, og deretter spiller videre på delemner som inngår i hovedsvaret ditt. Ta føring, og ikke vent på at lærere/sensorer kan tenke ut alle mulige spørsmål.

 

Dette gjelder for så vidt ved et hvert fremlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil si, du må kunne "alt", helst ned på detaljnivå, ikke vage beskrivelser eller grove trekk. Vær konkret og bruk eksempler osv. Forklar med egne ord, ikke bare oppgulp fra pensum. Sørg for å svare på spørsmålene som blir stilt, ikke skriv masse annet unødvendig. Du må gjerne svare utfyllende, men det må være relevant og knyttet til spørsmålene.

eh FUCK, det ble 5+. her i skolen min så er mon lærer enten gir han 5+ eller 6 :( det blir ikke noe midt i mellom. En sekser var veldig nær men det ble det ikke. Jeg hadde ingen feil men hun mente at jeg var ikke så detaljerte :grumpy: :grumpy: :grumpy:

 

Etter å ha hatt både biologi 1, kjemi 1 og fysikk 1, vil naturfag bli ren plankekjøring og du kan kjøre opplegget ditt dit du selv vil. Det er begrenset med tid, så da svarer du godt på det du blir spurt om, og deretter spiller videre på delemner som inngår i hovedsvaret ditt. Ta føring, og ikke vent på at lærere/sensorer kan tenke ut alle mulige spørsmål.

 

Dette gjelder for så vidt ved et hvert fremlegg.

emn hva pensuen da. Glemer du det?

Jeg er også VELDIG realist så tror jeg nok at alle fag kommer til å bli realfag men ja tilbake til spørsmålet; Glemmer du ikke pensumet eller?

Lenke til kommentar

Jeg sa vel aldri at man skulle bevege seg vekk fra pensum? Får du om f.eks. fordøyelse, kan du spille videre på enzymer og proteiner.. fra enzymer er jo ikke veien lang til kjemiske reaksjoner, og fra kjemiske reaksjoner kan man komme inn på energi og stråling.

 

Alt med måte..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det finnes ingen hemmelig oppskrift på å få 6 i et fag. Du må kunne pensum godt, men det er ikke alt. Du må også være flink til å vise at du kan stoffet. Det vil si at du svarer presist og korrekt på spørsmålene, men unngår å skrive om ting som ikke er relevante. For å sette det på spissen, så skriver du ikke om at familien skal reise til hytta i Sverige når spørsmålet er hva som er forskjellen mellom alfa- og betastråling, selv om du sikkert kan få vevd inn den informasjonen med mange nok digresjoner.

 

Da jeg gikk på videregående, for eksempel, hadde jeg en kompis som jeg ofte drøftet oppgaver og øvde til prøver sammen med. Vi hadde kunne akkurat like mye i fellesfagene våre. På prøvene skrev som regel kompisen min 8 - 10 A4-sider og satt gjerne i opptil 40 minutter etter prøvetida og skrev så det slo gnister i papiret, hvis læreren tillot det. Jeg skrev aldri mer enn 4 sider. Likevel fikk vi enten samme karakter, ellers fikk jeg litt bedre enn ham. Hva skyldes det? Vi kunne som nevnt like mye om prøvestoffet, men jeg var mye flinkere enn ham til å trekke ut det som var relevant og formulere meg presist, mens han måtte skrive ned absolutt alt han kunne komme på i forhold til temaet. Han hadde skrevet de samme tingene som meg, men selv om han skrev mange sider mer, fikk han ikke bedre karakter, enten fordi det ikke var relevant for spørsmålene, eller fordi vi begge allerede hadde gjort oss fortjent til 6-ere, og det er dermed ikke mulig å få en bedre karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...