Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! Bios starter ikke!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt min første bygge-pc, men da alle deler og kabler var på plass oppsto det et problem.

Da jeg skulle skru på pcen så jeg at det lyste på hovedkortet "boot device" lyste rødt. jeg prøvde derfor å finne problemet ved å koble ut en del av gangen. dette hjalp heller ikke.

Jeg prøvde deretter å oppdatere BIOSet med usb bios flashback (prøvde også eldre drivere). Sjekket også alle kabler at de satt riktig og deler satt godt i. (gjorde en ting til på hovedkortet som reseter bioset, men husker ikke hva det het)

Fikk også en datakyndig person til å hjelpe meg sette sammen pcen, han fant heller ikke ut hva det kunne være.

 

Systemet:

SAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC

PLEXTOR DVD±R/RW DL 24X SATA RETAIL BLACK

INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY

CORSAIR HX650 MODULAR GOLD 650W

ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY

ASUS Radeon HD 7970 Matrix 3GB GDDR5

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB

 

Forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du installert windows?

Jeg fikk at boot device tingen lyste, men det var fordi det ikke var noe å boote ifra, når jeg la inn windows så slutta den å lyse, var ihvertfall ett lys angående boot device.

 

Var jo riktig nok på ett p8z68-v pro hk, men det er jo ca samme som du har.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Ja sjekket at de satt godt fast og det kom klikk-lyd da de satt fast. beklager glemte å nevne, det er 2x 8gb. prøvde både å sette dem i (A1 og B1) og (A2 og B2). prøvde også med bare 1 ram brikke tilkoblet. Brukte de merkene på hjørnene av prosessoren til å se hva som var riktig + så på en youtube video av Asus som viser hvordan den skal sitte og hvordan man kobler til alt til hovedkortet step by step.

Endret av Mathias_S
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var hovedkortet tilbake fra service hos Dustin. gledet meg stort til å kunne endelig å startet pcen og satt i gang, det var ikke tilfellet.

Koblet til alle kabler og komponenter til pcen, men da jeg skulle starte den opp så lyste ikke "Boot device", men "dram" lyste denne gangen..

 

Har prøvd å starte pcen med både 1 og 2 rambrikker koblet til i både a1 b1 og (anbefalt av asus: a2 b2) og kun a2 når jeg prøvde med bare 1 brikke. lest litt om dette hovedkortet og sies at det er litt vanskelig å sette på plass rambrikkene, men hørte 2 klikk da jeg satte dem inn og de går ikke lengre ned. Har også prøvd den "memOK!" knappen på hovedkortet og brukte den clrtc jumperen.

 

Får heller ikke noe bilde.

 

samme specsa som før.

 

http://www.asus.com/Motherboard/P8Z77V_PRO/#overview

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=767726

 

Setter stor pris på all hjelp :) Begynner å bli ganske lei av den eneste funksjonen den har er å være en dyr støvsamler..

Lenke til kommentar

Det skal være en knapp ved siden av ramslottene merket memok, trykk på den og prøv å boot på nytt

 

Ja har prøvd å trykke på den. Det som skjer er at pcen starter på nytt og lampen blinker i forskjellige hastigheter, virker som den prøver seg fram hvilken hastighet som passer, men tilslutt så stopper den å blinke og lyser konstant.

cpu-lyset blinker et milisekund når den bytter hastighet, men det regner jeg med er pga at den driver å prøver å finne riktig innstilling.

Lenke til kommentar

da vil jeg nok tenke meg at det kan være en defekt psu. Du er sikker på at alle skruene for hovedkortet er plassert riktig og ikke lager en kortslutning?

 

edit;

Kan jo være defekte rambrikker og, men sannsynligheten for at 2 stk skal være defekt er liten.. Har du noen du kan prøvelåne en psu og ram med kanskje?

Endret av ultravold
Lenke til kommentar

da vil jeg nok tenke meg at det kan være en defekt psu. Du er sikker på at alle skruene for hovedkortet er plassert riktig og ikke lager en kortslutning?

ettersom det er første gang jeg bygger en pc på egenhånd så er jeg ikke 100 % sikker, men nå har jeg lest brukermanualen og sett på guider/bilder på nettet hvordan alt skal plasseres av kabler og komponenter.

Tenker du på skruene som fester hovedkortet til kabinettet? kan jo skru opp og ta en titt og sjekke at alt er skrudd fast, nå bruker jeg thumb-skruer for å feste og de gullskruene som man fester direkte til kabinettet som er hule inni, kanskje bruke noen andre?

Lenke til kommentar

ettersom det er første gang jeg bygger en pc på egenhånd så er jeg ikke 100 % sikker, men nå har jeg lest brukermanualen og sett på guider/bilder på nettet hvordan alt skal plasseres av kabler og komponenter.

Tenker du på skruene som fester hovedkortet til kabinettet? kan jo skru opp og ta en titt og sjekke at alt er skrudd fast, nå bruker jeg thumb-skruer for å feste og de gullskruene som man fester direkte til kabinettet som er hule inni, kanskje bruke noen andre?

 

De gullskruene du nevner, de må stå på riktige plasser i forhold til hullene på hovedkortet, håper du ikke har skrudd dem nedi alle plassene det gikk ;) Thumbskruer? De er jo litt store og kan jo muligens komme borti noe, bruk de medfølgene skruene du

Lenke til kommentar

De gullskruene du nevner, de må stå på riktige plasser i forhold til hullene på hovedkortet, håper du ikke har skrudd dem nedi alle plassene det gikk ;) Thumbskruer? De er jo litt store og kan jo muligens komme borti noe, bruk de medfølgene skruene du

 

de gullskruene er riktig plassert i forhold til hullene i hk, skal bytte til noen mindre skruer. tenker jeg skal prøve med mobo ute av kabinettet før jeg skrur det fast igjen og se hvordan det går, så putte det inn igjen med mindre skruer :)

Lenke til kommentar

Tok ut hele hovedkortet ut av maskinen og hadde kun cpu og ram koblet til (både 1 og 2 rambrikker), samme resultat.. ser ut som det blir til å sende PSU til service og vente gode 20-30 dager igjen.

Woop Woop! :l

 

Edit: Hva er grunnen til at dram lyser pga defekt psu?

Endret av Mathias_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...