X_man Skrevet 12. september 2003 Skrevet 12. september 2003 Hva er feil? Jeg har følgende maskinvare i pc'n: - AMD Athlon XP2500+ - Abit NF7-S hovedkort - 1 GB DDR-DIMM RAM - 80 GB Hardisk - 380 W strømforsyning - MIST Silent Twin kjøler - 80 mm vifte, 120 mm vifte Følgende skjer. Når jeg er på veg inn i BIOSEN ved hjelp av DEL-tasten, så slår maskina seg plutselig av med en forferdelig stygg alarm som settes igang i neste sekund..! Nå lurer jeg fælt mye på hva dette skyldes? Har i alle fall kopla fra høytaleren, slik at jeg slipper å høre den forskremte alarmen der mer. I alle fall, så oppstår problemet gang på gang på gang.. etter at jeg har holdt power-knappen inne i 4 sekunder...og restarta maskina. Mvh X_man
BenSin Skrevet 12. september 2003 Skrevet 12. september 2003 Hva er feil? Jeg har følgende maskinvare i pc'n: - AMD Athlon XP2500+ - Abit NF7-S hovedkort - 1 GB DDR-DIMM RAM - 80 GB Hardisk - 380 W strømforsyning - MIST Silent Twin kjøler - 80 mm vifte, 120 mm vifte Følgende skjer. Når jeg er på veg inn i BIOSEN ved hjelp av DEL-tasten, så slår maskina seg plutselig av med en forferdelig stygg alarm som settes igang i neste sekund..! Nå lurer jeg fælt mye på hva dette skyldes? Har i alle fall kopla fra høytaleren, slik at jeg slipper å høre den forskremte alarmen der mer. I alle fall, så oppstår problemet gang på gang på gang.. etter at jeg har holdt power-knappen inne i 4 sekunder...og restarta maskina. Mvh X_man Reset CMOS.
X_man Skrevet 12. september 2003 Forfatter Skrevet 12. september 2003 Altså.. nå tror jeg neppe at det er BIOSEN som er ute å kjører her! For det første, så skjedde dette problemet da jeg starta opp maskina første gangen.. og fikk en alarm. Denne alaremen er garantert meg ikke fordi CPU'n har gått varm, men pga noe annet. CPU temperaturen ligger på 50 grader sånn ca... Siden jeg blir avbrutt gang på gang av denne alarmen, som da også slår av maskina.. så får jeg nærmest ikke tilgang til BIOSEN. Ergo, så er noe temmelig feil her. Jeg har sjekket CPU'n .. og den er plassert rett. Oppå denne CPU'n så er det kopla en MIST Silent Twin. Denne er kopla til FAN uttaket til CPU kjøleren. Strømforsyninga er på 380 W.. og er slik: + 5V min 0A max 35A +12V min 0,8A max 18A +3.3V min 0A max 28A - 5V min 0A max 0,5 A -12V min 0A max 1,0A + 5V SB min 0A max 2,0 A Det hviler som beskrevet i forrige innlegg, en 120 mm vifte på DC12V, og er IKKE kopla til hovedkortet. Jeg lurer på om det kan være slik at MIST Silent Twin har for lavt turtall, og at derfor settes prosessorhastigheten ned til 1100 GHz...??? I alle fall så kjører CPU'n i BIOSEN på 1100 GHz.. og prøver jeg å endre den, ja så er problemet i gang på ny. Denne CPU'n ligger ikke på klokkefrekvens 1100, men 2500+ !? Jeg fatter ikke hva som er feil. Håper noen har erfart det samme problemet med samme maskinvare.... Bare for å legge til: Jeg har ikke en pokkers peiling på åssen man resetter CMOS, når manualen for NF7-S er svært dårlig beskrevet på dette området. Kan noen gi meg en trinn for trinn instruksjon på dette? Mvh X_man
the_zombie Skrevet 12. september 2003 Skrevet 12. september 2003 Blablablabla...................................... Jeg lurer på om det kan være slik at MIST Silent Twin har for lavt turtall, og at derfor settes prosessorhastigheten ned til 1100 GHz...??? I alle fall så kjører CPU'n i BIOSEN på 1100 GHz.. og prøver jeg å endre den, ja så er problemet i gang på ny. Denne CPU'n ligger ikke på klokkefrekvens 1100, men 2500+ !? Blablablablabla................ Mvh X_man Jeg hadde ikke klaga hvis CPU'en min gikk på 1100 GHz............ :o :o
X_man Skrevet 12. september 2003 Forfatter Skrevet 12. september 2003 Blablablabla...................................... Jeg lurer på om det kan være slik at MIST Silent Twin har for lavt turtall, og at derfor settes prosessorhastigheten ned til 1100 GHz...??? I alle fall så kjører CPU'n i BIOSEN på 1100 GHz.. og prøver jeg å endre den, ja så er problemet i gang på ny. Denne CPU'n ligger ikke på klokkefrekvens 1100, men 2500+ !? Blablablablabla................ Mvh X_man Jeg hadde ikke klaga hvis CPU'en min gikk på 1100 GHz............ :o :o Beklager... MHz da... din pirkete zombie Mvh X_man
daho Skrevet 12. september 2003 Skrevet 12. september 2003 Det er "cpu fan off control" eller no sånt, hvis viftene har lavt turtall uler det. Selv om biosen registrerer turtall, så uler det, siden den går så sakte
X_man Skrevet 12. september 2003 Forfatter Skrevet 12. september 2003 Det er "cpu fan off control" eller no sånt,hvis viftene har lavt turtall uler det. Selv om biosen registrerer turtall, så uler det, siden den går så sakte Hva er da løsningen?
X_man Skrevet 12. september 2003 Forfatter Skrevet 12. september 2003 Nå satte jeg inn AMD XP2700+.. og nå starter den, kjører i 2 sekunder, og slår seg av... Det ser visst ut til at jeg har råka veggen.. eller? Mvh X_man
plexiknut Skrevet 12. september 2003 Skrevet 12. september 2003 Nå satte jeg inn AMD XP2700+.. og nå starter den, kjører i 2 sekunder, og slår seg av... Det ser visst ut til at jeg har råka veggen.. eller? Mvh X_man Jeg har akkurat d samme problemet som deg!! Skjønner ingen ting!! Har prøvd alt!!! Like før hele skiten havner på gata!!! HJELP!
EviLEddiE Skrevet 12. september 2003 Skrevet 12. september 2003 Det er "cpu fan off control" eller no sånt,hvis viftene har lavt turtall uler det. Selv om biosen registrerer turtall, så uler det, siden den går så sakte Hva er da løsningen? Det er det daho sier, du må deaktivere den innstillingen som slår av maskina når RPM på viftene går under en viss verdi. Se etter "Turn Off System When CPU Fan Fail" elns i BIOSen, under "PC Health" (der du leser av viftehastigheter og spenninger) og deaktiver denne.
daho Skrevet 12. september 2003 Skrevet 12. september 2003 Fant en fin bok jeg, Abit NF7-S User's Manual. Side 4-29 Det kan være "Shutdown when CPUFAN Fail" Eller "CPU Warning Temperature" Les litt der, får håpe problemet ditt løser seg. Lykke til videre!
X_man Skrevet 13. september 2003 Forfatter Skrevet 13. september 2003 Hei igjen. Takk for hjelpen så langt 8) I alle fall så satte jeg inn CPU kjøleren som medfulgte prosessoren. Da var hele problemet løst, siden den har en større rotasjonshastighet enn MIST Silent Twin. Når det gjelder BIOSEN, og PC Health Status, så kan be systemet slå av maskinen om det oppstår en feil med CPU kjøleren. Denne er slått av, og var det også under installasjonen. Når det gjelder temperaturen, så kan systemet slå av maskinen når temperaturen passerer max 120 grader. Hvor mye kan en AMD Athlon XP2500+ tåle av varme før den slokner? Ett spørsmål til.. hvor stor rotasjonshastighet er det på MIST Silent Twin? Noen på forumet her har sikkert MIST Silent Twin, og vet litt mer hvordan man fikser dette problemet tenker jeg. Men.. må jeg skaffe meg et nytt hovedkort, eller er det BIOSEN som må oppdateres? Jeg får ikke justert CPUFAN Speed i BIOSEN, og da er det lite jeg får gjort med den saken... Finnes det noen løsning der jeg kan tilføye mer strøm til MIST Silent Twin, og dermed trigge turtallet opp.. eller er dette for farlig? Regner med at det blir mer støy da også.... Mvh X_man
NibbE Skrevet 13. september 2003 Skrevet 13. september 2003 Har akkurat samme problem. Hos meg er at fifta går for sakte, og at jeg må restarte daten rett etter den er slått på. For at den skal komme orntelig i gang, da går det fint på meg. Men du kan slå av noe i biosen så det ikke skjer lenger!, har gjort det hos meg Men det tokk litt lang tid før jeg fant det ut
Kavroom Skrevet 22. oktober 2003 Skrevet 22. oktober 2003 Jeg har silent twin og viftene går på ca 2500 rpm [off-topic] Har bestilt et Abit NF7-S kort. Var litt i tvil om jeg fikk plass til kjøleren der. Men det ser jo ut som flere her har fått det til. [/off-topic]
Arve Systad Skrevet 27. oktober 2003 Skrevet 27. oktober 2003 Les i manualen ka akkurat den alarmen betyr.
sinnataggen Skrevet 28. oktober 2003 Skrevet 28. oktober 2003 Jeg har silent twin og viftene går på ca 2500 rpm[off-topic] Har bestilt et Abit NF7-S kort. Var litt i tvil om jeg fikk plass til kjøleren der. Men det ser jo ut som flere her har fått det til. [/off-topic] Må nesten skuffe deg; Har nf7-s v.2.0... og en silent twin som koser seg i bokhylla. Dvs den passer absolut ikke, pga av ABIT's geniale løsning med å kline noen tårn av noen kondensatorer helt opptil cpu sokkelen. Er visstnok mulig å få den på plass men da må du fjerne disse kondensatorene og koble de på igjen med ledninger. Det gidder ikke jeg. Microplex var heldigvis greie nok til å refundere den selv om angrefristen var gått ut Men som sagt; dette er NF7-S V 2.0. Hvordan det er med andre modeller vet jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå