Gå til innhold

Lønn som butikkmedarbeider


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber som butikkmedarbeider i en matbutikk, men etter å ha hørt forskjellige ting fra forskjellige folk lurer jeg litt på noen ting angående lønn jeg har krav på.

 

Jeg har jobbet nå over ett år på jobben, har jeg krav på lønnsøkning?

Jeg har almenn påbygg og ett år på folkhehøyskole. Har dette noe innvirkning på hvor mye jeg har krav på å tjene?

 

Hvis ikke dette er spørsmål noen her kan svare på, hvor bør jeg henvende meg? Vet at jobben ikke har vanlig tariffavtale, men er det likevel handel og kontor eller noe sånt jeg bør ringe til?

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom butikken følger overenskomsten til Handel og Kontor skal din minimumslønn tilsvare lønnstrinn 3, det vil si 141,55 kr i timen. Etter det tror jeg du øker ett lønnstrinn i året. Om bedriften ikke har tariffavtale har du i verste fall ikke krav på mer enn det som står i kontrakten din. Jeg kjenner flere som har lønn langt under den tariffen som Handel og Kontor bruker i dag.

Lenke til kommentar

Hmm, da er det kanskje ikke noe vits å snakke med sjefen om temaet? Jeg tjener nemlig mindre enn 141. Er det noe annet sted der man kan få skriftlig bevis på sånne ting? Om jeg skulle finne ut at jeg har krav på mer er det kanskje lurte med noe håndfaste å vise fram?

Lenke til kommentar

Om bedriften ikke ønsker tarifflønn har du heller ikke krav på det. Det beste du kan gjøre er å bytte til en butikk som har lønn etter overenskomsten til Handel og Kontor. Hvorfor skal man bli værende hos en dårlig betalt arbeidsgiver som ikke vil konkurrere om å beholde sine ansatte ved å lønne de normalt?

 

Tariffen jeg snakker om finner du på www.butikksjef.com

Lenke til kommentar