Gå til innhold

Lønn som butikkmedarbeider


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber som butikkmedarbeider i en matbutikk, men etter å ha hørt forskjellige ting fra forskjellige folk lurer jeg litt på noen ting angående lønn jeg har krav på.

 

Jeg har jobbet nå over ett år på jobben, har jeg krav på lønnsøkning?

Jeg har almenn påbygg og ett år på folkhehøyskole. Har dette noe innvirkning på hvor mye jeg har krav på å tjene?

 

Hvis ikke dette er spørsmål noen her kan svare på, hvor bør jeg henvende meg? Vet at jobben ikke har vanlig tariffavtale, men er det likevel handel og kontor eller noe sånt jeg bør ringe til?

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom butikken følger overenskomsten til Handel og Kontor skal din minimumslønn tilsvare lønnstrinn 3, det vil si 141,55 kr i timen. Etter det tror jeg du øker ett lønnstrinn i året. Om bedriften ikke har tariffavtale har du i verste fall ikke krav på mer enn det som står i kontrakten din. Jeg kjenner flere som har lønn langt under den tariffen som Handel og Kontor bruker i dag.

Lenke til kommentar

Hmm, da er det kanskje ikke noe vits å snakke med sjefen om temaet? Jeg tjener nemlig mindre enn 141. Er det noe annet sted der man kan få skriftlig bevis på sånne ting? Om jeg skulle finne ut at jeg har krav på mer er det kanskje lurte med noe håndfaste å vise fram?

Lenke til kommentar

Om bedriften ikke ønsker tarifflønn har du heller ikke krav på det. Det beste du kan gjøre er å bytte til en butikk som har lønn etter overenskomsten til Handel og Kontor. Hvorfor skal man bli værende hos en dårlig betalt arbeidsgiver som ikke vil konkurrere om å beholde sine ansatte ved å lønne de normalt?

 

Tariffen jeg snakker om finner du på www.butikksjef.com

Lenke til kommentar

Ja, dette med at i noen yrker/jobber har det noe å si hvordan utdannelse man har osv., mens i andre styrer de lønn selv har ingen fortalt meg om før nå. Ikke hørt om på skolen en gang. Og jeg er over tjue og har jobba i butikk i over et år.

 

Er dette noe jeg kan ta opp med sjefen? Eller vil det bli sett på som negativt og å sette meg i et dårlig lys tror dere?

Lenke til kommentar

Ja, dette med at i noen yrker/jobber har det noe å si hvordan utdannelse man har osv., mens i andre styrer de lønn selv har ingen fortalt meg om før nå. Ikke hørt om på skolen en gang.

På tide å få seg en wake up call i så tilfellet.

 

Den brutale sannhet er at det for butikkmedarbeidere ikke kreves så mye, og derfor er man ikke villig til å gi lønnsøkning til tross for at en ansatt signaliserer om at han/hun vil slutte. Dette på grunn av at kvalifikasjonene, og den kompetansen butikkmedarbeideren besitter, kan med enkelhet erstattes ved å gå ut i arbeidsmarkedet igjen ved å lyse ut nye stillinger. Derfor vil du slite med å få økt lønn, til tross for at du truer med å slutte.

 

På den annen side har du yrker hvor den ansatte sitter på unik fagkunnskap i sitt hode, som ikke enkelt kan erstattes dersom den ansatte slutter. Dette kan være alt fra superselgere til høyt skolerte og briljante rakettforskere. Det koster bedriften som det svir dersom Norges beste bruktbilselger forlater deg til fordel for konkurrenten, eller dersom rakettforskeren din får en jobb som tallknuller i en finansinstitusjon. Derfor er man villig til å betale de ansatte for å beholde dem.

 

Så, alt satt til side, når du er i den situasjonen du er nå - med en arbeidsgiver som ikke er underlagt tariff - så er det liten sjanse for at du får deg et lønnshopp. Men for all del; prøv. Og snu deg etter vinden. Lojalitet skal ikke utøves for enhver pris, særlig dersom du kunne gjort tilsvarende jobb et annet sted for bedre lønn.

Endret av Rybczynski
Lenke til kommentar

Med generell studiekompetanse, så skal du ha lønnstrinn 3 uansett! (ca 141 eller noe sånn). Du må bare ta kopi av vitnemålet ditt, så sender sjefen det inn til lønningskontoret!

 

Feil. Generell studiekompetanse gir minimum lønnstrinn 3 etter overenskomsten til Handel og Kontor. En bedrift plikter seg ikke til å følge denne tariffen, og kan i utgangspunktet lønne sine arbeidstakere det bedriften måtte ønske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...