Gå til innhold

Hjelp med CPU valg. i7 3770K/Xeon E3-1240V2


Anbefalte innlegg

Hei sann, jeg sitter da her med et valg som jeg er usikker på.

 

Jeg har da sett på og oppgradere en PC jeg eier og bruker og snakket da med en bekjent av meg angående dette og han tilbød meg og kjøpe to nye forskjellige prosessorer fra ham til en god pris.

 

Den første er en i7 3770K til 1700.

Den andre er en Xeon E3-1240V2 til 1600.

 

Begge disse ser bra ut, men jeg er da litt usikker da den ene er Xeon og den andre i7. Det jeg har lest om dette forteller meg at Xeon prosessorer er i7 prosessorer bare at de er "top of the line". Stemmer dette?

Blir da usikker om Xeon prosessoren da den koster mindre enn den vanlige i7 prosessor'n.

 

Bruksområdet blir veldig variert da jeg gjør mye forskjellig med PC'n, et par ting blir vel dette:

-Spilling.

-Koding.

-kjøring av spillserver i ny og ne (MC)

-Muligens f@h da dette ser interessant ut.

 

Hovedkortet jeg har kjøpt er dette hvis det har noe og si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare i det at du i det hele tatt nevner spilling som bruksområde så vil jeg anbefale en i7 i stedet for en Xeon. Xeon blir for det meste brukt i arbeids-stasjoner/servere og har derfor et trangere bruksområde enn en i7. Det er fordi: Xeon-prosessorer er mer laget for stabilitet og langvarig konstant bruk, og kan derfor IKKE overklokkes, har lavere standard klokkehastighet og inneholder ofte flere kjerner til bruk ved større oppgaver enn vanlige prosessorer blir brukt til. Xeon er og ofte dyrere i forhold til effekt, da de går igjennom strengere tester, og er laget til annet bruk enn bla. spilling.

Lenke til kommentar

Bare i det at du i det hele tatt nevner spilling som bruksområde så vil jeg anbefale en i7 i stedet for en Xeon. Xeon blir for det meste brukt i arbeids-stasjoner/servere og har derfor et trangere bruksområde enn en i7. Det er fordi: Xeon-prosessorer er mer laget for stabilitet og langvarig konstant bruk, og kan derfor IKKE overklokkes, har lavere standard klokkehastighet og inneholder ofte flere kjerner til bruk ved større oppgaver enn vanlige prosessorer blir brukt til. Xeon er og ofte dyrere i forhold til effekt, da de går igjennom strengere tester, og er laget til annet bruk enn bla. spilling.

Jeg ser den ja, fikset litt på min orginale post da jeg ser at noe ikke ble med i farten.

 

Jeg spiller ikke så mye på den PC'n egentlig, var bare om den ville greie og kjøre et eller annet spill i ny og ne uten problemer.

Lenke til kommentar

Ok, fikk I dag et nytt tilbud på Xeon prosessoren fra ham.

Dette tilbudet er da på 1400kr som jeg da må si er ganske så billig, men til gjengjeld så får man jo en i5 3570K til samme pris, har dere noen tanker rundt dette?

 

Tilbudet er jo fristende, men så er det nå det hele med Xeon i en "vanlig" PC som gjør meg usikker.

 

Takker da for alle svar her.

Lenke til kommentar

Med tanke på at klokkefrekvensene er rimelig like må du gjøre vurderingeg Hyperthreading (og sikkert noen virtualiseringsteknologier) mot overklokking. Ytelsen ut av eska vil nok være rimelig lik en i7-3770k, det eneste kjedelige må være at du aldri vil kunne overklokke og at dette da vil begrense levetiden for spill en smule.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Xeon-prosessorer er business-prosessorer. De er laget for å kunne yte maks 24/7, men de er overhodet ikke gamingprosessorer. De er ofte brukt server/arbeidsprosessorer, og de gjør utmerket hva de er laget for. De yter bra, men skal du ha en all-round PC som skal brukes til spill og media er det best å gå for en vanlig i7/i5.

 

Du nevnte server og koding. Dette er et utmerket bruksområde for en Xeon prosessor, men en i7 gjør samme jobben noenlunde like bra.

 

Spilling, generell bruk - i7-3770K

Videoredigering, koding, server - Xeon E3-1240V2

 

En Xeon prosessor kan også brukes i et dual-CPU oppsett om dette er interessant, men dette er ofte unødvendig om du ikke planlegger å bruke den for noe skikkelig heavy.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Xeon-prosessorer er business-prosessorer. De er laget for å kunne yte maks 24/7, men de er overhodet ikke gamingprosessorer. De er ofte brukt server/arbeidsprosessorer, og de gjør utmerket hva de er laget for. De yter bra, men skal du ha en all-round PC som skal brukes til spill og media er det best å gå for en vanlig i7/i5.

 

Du nevnte server og koding. Dette er et utmerket bruksområde for en Xeon prosessor, men en i7 gjør samme jobben noenlunde like bra.

 

Spilling, generell bruk - i7-3770K

Videoredigering, koding, server - Xeon E3-1240V2

 

En Xeon prosessor kan også brukes i et dual-CPU oppsett om dette er interessant, men dette er ofte unødvendig om du ikke planlegger å bruke den for noe skikkelig heavy.

Tror du overdriver forskjellene her, i spill vil ikke forskjellen være målbar før man overklokker i7en og kjører på med SLI/CFX-oppsett. Forskjellene koker ned til virtualiseringsteknologier og ECC-støtte på sertifiserte hovedkort mot overklokking.

 

Grunnen til Xeon-prosessorer blir favorisert til proffarbeid med videoredigering/kompilering/rendering/server er fordi den støtter ECC-minne, som betyr at de er mer driftssikre og at man slipper situasjoner der maskinen har stått og kvernet tall i 15 timer blir ubrukelig siden det skjedde en bitfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...