Gå til innhold

Nettverkskort-Dual Band


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en ASUS K55V(http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=761536), men skulle sårt hatt DUAL BAND- nettverkskort pga av mye forstyrrelser på 2,4 Ghz frekvensen. Vil dette kunne settes inn i min maskin, eventuelt forslag til andre kort?

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-N-Mini-PCI-Laptop-WiFi-802-11n-300Mbps-Internal-Lan-Card-DUAL-BAND-/160711468470?pt=UK_Computing_NetworkCards_RL&hash=item256b2665b6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte mitt fra Ebay. Mener å huske at jeg har et 6230 og det kostet totalt i underkant av 160 kr. Det har sikkert kommet noen nye kort som er bedre i ettertid. Jeg har ikke opplevd problemer i etterkant heller. Men som >Jonas< kommenterer; viktig at du finner ut om det er half-size eller full-size-kort du trenger.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Mange takk for flotte svar!

 

Skal sjekke i kveld, går utifra at jeg finner dette i brukerhåndboka?

 

Ser de fra intel som Jonas anbefaler, er forskjellen på disse hvor raskt de overfører, burde i såfall det "dårligste" holde?Hva skiller de evntuelt i praksis?

Lenke til kommentar
6235 har dual stream (300 Mbps) og Bluetooth 4.0, mens 6300 har triple stream (450 Mbps), men mangler Bluetooth. Om du skal ha half eller full size kort ser du fort på lengden på kortet som står i maskinen nå. Hvis du i dag har et kombinertkort (Bluetooth+WiFi) og ønsker Bluetooth ville jeg valgt 6235. Selv om 6300 i teorien er 50% raskere enn 6235 vil du neppe merke så stor forskjell, og det krever jo også at du har et godt aksesspunkt med triple stream-støtte.
Lenke til kommentar

Jeg kunne sikkert hatt bedre rekkevidde, men faktisk så var ikke ytelsen spesielt mye dårligere.

Hjemme hos mine foreldre satt jeg 9-10 meter fra AP, og på 2,4 GHz hadde jeg 4/5 streker, mens med 5 GHz hadde jeg 3/5 streker i Windows. Ikke at det er en nøyaktig test på noen måte, men det indikerte for meg at det fungerte.

 

Jeg bruker forøvrig en Asus N55SF som fortsatt fungerer mer enn tilfredsstillende.

 

 

Mvh Faller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt:-)

Jeg hadde fra før et intel 2230. Vil dette nye kortet uannsett være en oppgradering?

 

Og er det noe jeg må tenke på etter å ha satt det nye kortet inn, må jeg avinnstalere det gamle, innstallere det nye etc, eller gå det automatisk....?

Lenke til kommentar

11a er 5GHz. Den har også nyeste bluetooth på kjøpet!

 

Type: 802.11 a/b/g/n + Bluetooth 4.0

 

 

Når det gjelder ditt første kort fra Multicom, så er det raskere enn det du hadde fra før. Men det krever i såfall at du bruker tre antenner og ikke to som det trolig er i laptopen. I tillegg må routeren i såfall også støtte 450Mbit (tre antenner).

 

Du kan jo selv sette inn en ekstra antenne om du ønsker: http://www.ebay.com/itm/Laptop-Wireless-Mini-PCI-PCI-E-Internal-Antenna-HITACHI-/270422343468?pt=US_Directional_Network_Antennas&hash=item3ef66d7f2c

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan laptopen din ser ut under dekslet, men jeg byttet nettverkskort i min egen laptop uten problemer. Bare sørg fra at du har tilgang på nettverkskortet når du skrur opp deksler under.

 

 

Mvh Faller

 

Av alle bærbarene jeg har vært bortig så er ASUS sine uten tvil de enkelste å bærbarende når det kommer til tilgjengelighet.

 

Jag har selv 3 (+ et vrak) asus-bærbarer alle er så enkle at det kun er å skru av et enkelt deksel, da får du tilgang til ALT, utenom batteriet. Trådløskortet er enkelt å finne, og utrolig lett å bytte ut. Har dog ikke noen K55-serie maskin, men to stykker ASUS X55-serie (en med Intel, og en med AMD), samt to F5-serie maskiner.

 

Å dra en ny antenne i maskinen din (merk at antennen kun er en tynn coax-kabel etter hva jeg husker), kan være vanskelig, om du vil plassere den sammen med de to andre antennene som da mest sansynlig er plassert på hver sin side av webkameraet (over skjermen altså).

Alternativet jeg ville foreslått er å lage et lite hull 5-6mm i PC-ens deksel, og plassere tuppen av antennen der, lime litt rundt. Wolla, done.

 

Jeg rører personlig inne noe annet en Braodcom, eller Atheros trådløschips. Men Intel sine er sikkert bra de, dog de 4 variantene fra Intel som jeg har leket med hadde relativt dårlig rekkevidde i forhold til mine andre kort.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...