Gå til innhold

Flytte over oprativsystem mellom pc`er,,


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du har fleire spørsmål, ligger det ein veldig utfyllende artikkel her:

http://pcsupport.abo...install-faq.htm

 

Eg antar dei bærbare maskinen dere har aldri har blitt kjøpt OS til, da gjelder det "Mannen med Ljåen sa". Om du derimot kjøper en "OEM" fra komplett.no seperat for eksempel vil du ha muligheten til å flytte rundt på det OS'et til hvilken pc du vil, men med bare 1 av dei pcane som aktiv gyldig windows.

 

edit: om du kjøper "OEM" mente eg Windows 8, ikkje tidligare versjoner.

Endret av dolten
Lenke til kommentar

Problemet med Windows 8 pcen er at du trolig ikke har fått med noen produktnøkkel, siden nøkkelen er lagret i BIOSen på pcen.

Så du får ikke flyttet den over til den andre pcen, uten å måtte kjøpe en ny lisens.

 

Windows 7 kommer alltid med en COA nøkkel som står under pcen (så fremt Win7 kom ferdig fra produsenten). Denne nøkkelen lar seg nesten alltid aktivere på andre pcer enn den som den tilhører.

Men du har ikke noe garanti.

 

Har du kjøpt en Win7 nøkkel selv og det er en oppgradering eller fullversjon, så er det bare å flytte over til en ny pc.

 

Men som sagt, utfordringen ligger i Windows 8.

Lenke til kommentar

Mulig: Ja

Lovlig: Nei

 

Finnes metoder for å "fiske" ut produktnøkkelen fra registeret, men siden dette ikke er lovlig så tar jeg en "say no more".

 

Siden du spør så antar jeg at det er OEM lisens det er snakk om. Dette kan du enkelt sjekke ved å lese på produkt navnet som står under Windows 7 laptopen (Står antagligvis noe tilsvarende dette: Windows 7 Home Premium OEM)

 

OEM lisenser er kyttet til maskinen og skal ikke flyttes over. For litt mer avnaserte brukere så er den knyttet til hovedkortet, så du har låv å bytte alt annet en hovedkortet ved bruk av en OEM lisens.

 

Windows 8 har også helt like kriterier. Forskjelden her er at Microsoft har opprettet en ny lisenstype som gjelder for pc byggere "PULSB" for mer informasjon les: http://www.hardware.no/artikler/windows-8-far-egen-pc-bygger-lisens/111979

Lenke til kommentar

Finnes metoder for å "fiske" ut produktnøkkelen fra registeret, men siden dette ikke er lovlig så tar jeg en "say no more".

 

Sitter du på informasjon som jeg ikke sitter på?? For jeg er nokså sikker på at det ikke finnes noen måte å få ut produktnøkkelen til Windows 8 fra en ferdig bygd pc, for å så få brukt den på en annen pc.

Etter de byttet over til SLIC 3 i BIOS er det umulig å få trikset med OEM nøkkelen.

 

I Windows 7 var jo dette superlett og er vel en av de mest brukte piratmetodene, i alle fall den som fungerer best. Men funker ikke med Windows 8.

Lenke til kommentar

I Windows 7 var jo dette superlett og er vel en av de mest brukte piratmetodene, i alle fall den som fungerer best. Men funker ikke med Windows 8.

 

Er usikker på om det vikrer på maskiner som er installert med UEFI låst OEM lisens, men om maskinen ikke er installert på denne måten tror jeg ikke det skal være noe problem. Jeg kan lese ut kyen min på maskinen hjemme men der er det riktignokk en Windows 8 Pro (MSDN) lisens som er brukt, (ja jeg har UEFI BIOS også).

 

Men anyways, kjøp programmvare spessielt når det gjelder OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...