Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God morgen og godt nyttår.

 

Jeg er litt sugen på et lite reisestativ, og har sett litt på Horusbennu M-2531T

Dette er et kompakt stativ som kan legges sammen til å bli 31 cm høyt, veier rundt kiloet og som ser rimelig greit ut.

 

Det kommer i både aluminium og karbon utgave, og forskjellen er hovedsakelig vekt (ca 160g) og pris (ca 600 kr)

 

Jeg er usikker på om det er vits å spandere på meg et karbonstativ når forskjellen kun er på 160 gram

 

Nå ser jeg ikke bort i fra at det er andre fordeler med karbon enn bare vekta, og det er jo bla derfor jeg poster denne tråden.

 

Er det noen som kan ha en generell formening om denne typen stativ?

 

Bruksområde skal bare være lokale småturer. Jeg skal ut i 7 mnd pappaperm og synes det kan være greit å ta litt bilder når jeg er ute og triller

 

Aluminium: http://www.ebay.com/...=item1e7522e24a

 

Karbon: http://www.ebay.com/...=item1e75834f36

Endret av ringperm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket så vidt Benro, Induro og stativet fra Gitzo, og det så ut som fin fine stativer. Men de er i en helt annen klasse enn det jeg ser etter. Det jeg linket til koster ca 500 kroner (dobbelt for karbon) og da blir det litt overkill med stativer i 2-5000 kroners klassen, tror jeg :)

 

 

Mitt formål er nok hovedsakelig et godværs stativ som kan pakkes ned og veier forholdsvis lite. Og med sine 31cm og 1060g til nevnte sum av 500 kroner så virker det fristende.

 

Jeg har en Horusbennu karbon monopod, og er kvaliteten på stativet like godt som denne, så holder det til mine enkle behov.

 

For det er enkle behov jeg trenger det til. :)

 

Spørsmålet mitt nå er om det er andre fordeler enn vekt som skiller mellom et aluminium og karbon stativ

Lenke til kommentar

Sjekket så vidt Benro, Induro og stativet fra Gitzo, og det så ut som fin fine stativer. Men de er i en helt annen klasse enn det jeg ser etter. Det jeg linket til koster ca 500 kroner (dobbelt for karbon) og da blir det litt overkill med stativer i 2-5000 kroners klassen, tror jeg :)

 

 

Mitt formål er nok hovedsakelig et godværs stativ som kan pakkes ned og veier forholdsvis lite. Og med sine 31cm og 1060g til nevnte sum av 500 kroner så virker det fristende.

 

Jeg har en Horusbennu karbon monopod, og er kvaliteten på stativet like godt som denne, så holder det til mine enkle behov.

 

For det er enkle behov jeg trenger det til. :)

 

Spørsmålet mitt nå er om det er andre fordeler enn vekt som skiller mellom et aluminium og karbon stativ

Tror ikke det er noen annen vesentlig forskjell enn vekt. Ikke ha særlige forventninger til et stativ til 500 kr. Kan vel kanskje holde hvis du unngår å bruke midtsøylen. Ofte er det ikke behov for å slå ut alle leddene heller.
Lenke til kommentar

Hva slags hode anbefales på monopod? Har en monopod, og har brukt kulehodet til tripoden til nå, men er lei av å skru det av/på så da blir det til at monopoden er ubrukt stort sett.

Hvis du har et lite lett kamera så er Manfrotto 234RC et greit alternativ:

 

Jeg liker ikke hurtigfestene til Manfrotto og bruker heller et lite kulehode med Arca Swiss hurtigfeste og L-bracket på kamerahusene.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen annen vesentlig forskjell enn vekt. Ikke ha særlige forventninger til et stativ til 500 kr. Kan vel kanskje holde hvis du unngår å bruke midtsøylen. Ofte er det ikke behov for å slå ut alle leddene heller.

 

Takk for svar.

Jeg har bestilt aluminiums utgaven og forventer vel forsåvidt ikke Gitzo kvalitet :)

Men er den i samme klasse som Velbon Sherpa R600 så skal jeg si meg fornøyd.

 

Når det gjelder kulehodet til monopod, så har jeg brukt MagMount Pro fra Tech Trek med noenlunde god erfaring. Har koblet på både Nikkor 70-200 og Tamron 200-500 uten at det har vært noe stort problem.

 

Det er kanskje ikke den mest ergonomiske løsningen mtp justeringer, men synes den magnetiske quick releasen er veldig hendig.

 

http://youtu.be/hM7QRaDcfCs

Endret av ringperm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...