Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opprette firma med samme navn som andre, lovlig?


Thieves

Anbefalte innlegg

Er i prosessen med å begynne en bilbutikk og sliter med å finne navn.

 

Alle deg gode navnene er tatt. Men har funnet noen navn som er registrert som enkeltmannsforetak men som ikke er i bruk.

 

Er det lovlig å registrere et AS med samme navn?

 

Ser jo at det er mange forskjellige som heter: Autopartner AS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal gi svar på juss-forumet må du faktisk skrive mer fornuftige ting enn det der. Dette er ikke tyveri i straffelovens forstand.

 

Altså nå er ikke jeg akkurat advokat eller noe dommer, men det kan ikke være lov å stjele eller bruke noen sitt firmanavn.

Tenk hvist jeg starter et firma som heter Burger King AS, så vil jeg jo få masse kunder som tror at det er den ordentlige Burger King og da stjeler jeg på en måte fra dem fordi de har brukt masse penger på reklame.

 

Sorry at jeg er ikke så flink å skrive som deg men det er ytringsfrihet i Norge og jeg har lov å si meningen min!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har lov til å si meningen din, ja, men ikke hvor du vil. Forumet er privateid, og det er ikke ytringsfrihet her. Les retningslinjene for diskusjon.no, og de spesielle retningslinjene for juss-kategorien.

 

At du ikke liker noe betyr ikke at det er ulovlig. Å bruke andre sine merkevarenavn er ulovlig, ja, men det bidrar ikke med en dritt å si "tyveri er ulovlig" i en slik tråd. Finn i det minste lovhjemmelen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Altså nå er ikke jeg akkurat advokat eller noe dommer, men det kan ikke være lov å stjele eller bruke noen sitt firmanavn.

Du har helt rett, det er ikke lov (uten samtykke), men det er ikke verken tyveri eller stjeling i juridisk forstand. I beste fall svindel(?), og trådstarter var nok også ute etter litt mer konkrete fakta om hvilken lovparagraf som tillater/forbyr det.

 

Trådstarter, se foretaksnavneloven §2-1. Det er dog et visst tolkningsspørsmål om "Autopartner" (uten forkortelsen AS, altså et EPF) og "Autopartner AS", eller alternativt "Aksjeselskapet Autopartner" kan sies å være samme foretaksnavn... Men flere forskjellige aksjeselskap som alle heter "Autopartner AS" skal i alle fall ikke være lov (og heller ikke mulig å registrere i Foretaksregisteret, ref. §2-7).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...